Stroomsnelheid berekenen

algemene discussies

Stroomsnelheid berekenen

Berichtdoor Kap walrus » 13 Mrt 2016, 10:04

Beste mensen
Over twee weken vaar ik vanuit Lith naar Zwolle.
Ik wil mijn ETA berekenen. Ik vaar eerst over de Maas naar Nijmegen dan de Waal en vervolgens de IJsssel.
Nu kan ik wel opzoeken hoeveel water er door de rivieren stroomt, maar wat de snelheid is kan ik niet vinden. Ook niet hoe ik het moet uitrekenen. Stel ik vaar met een snelheid van 8 knopen en de tegenstroom heeft een snelheid van 2 knopen dan is mijn SOG 6 knopen. Op die manier kan ik uitrekenen wanneer ik dan op een bepaalde plek ben.
Heeft iemand een idee hoevik dus van m3/sec naar knopen kan omzetten?
Met vriendelijke groet,
Peter
Kap walrus
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 11 Mrt 2016, 19:37
Woonplaats: Zwolle
ligplaats: Zwolle
info:

Re: Stroomsnelheid berekenen

Berichtdoor Marie Christina » 13 Mrt 2016, 10:16

Pfoe!
Een inhoudsmaat omrekenen naar een snelheidsmaat?
En dat dan in verschillende eenheden. (m3/s naar mijl/uur)
Dat gaat mijn wiskundige petje te boven.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op 13 Mrt 2016, 10:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Stroomsnelheid berekenen

Berichtdoor aquanaut » 13 Mrt 2016, 10:19

Niet.
Naast het debiet zal je ook nog moeten weten wat de grootte is van de plaats waar het doorheen moet.
Zo stroomt het bij een gelijke waterafvoer harder in een smalle ondiepe geul als in een brede diepe.
Maar als je van Lith naar Zwolle gaat heb je maar een goede 10 km tegenstroom op de Waal tussen stAndries en Tiel......
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Stroomsnelheid berekenen

Berichtdoor kajoe » 13 Mrt 2016, 11:12

alle berekeningen zal je doen moeten op het moment dat je gaat varen ,de waterstand verschild per dag en soms per paar uur en daar door ook de stroomsnelheid ,en dan ook nog per rivier vak ,heb ja mazzel word je een stukje meegetrokken door de zuiging van een groot schip ,maar kom je toevallig wat in het schroefwater ven een duwverband dan kom je amper vooruit.
en redelijk gemiddelde kan men wel uitrekenen bij benadering .
maar ik deed dat vroeger nooit nam gewoon zoals het kwam altijd betijds weg en zag wel hoe het kwam .altijd de vaartijden opschrijven bij de waterstanden en als je wat vaker er langs komt weet je bij benadering welke tijd je gebruikt, zowel te berg als te daal.
dit zelfde deden we ook als we geladen ergens naar de boven rijn moesten ,volle bak op waterstand iedere keer was het anders ,gewoon varen en maar zien wanneer we er waren ,soms bleef er wat tijd over om is te ankeren en wat te rusten ,of we voeren vol continu door om op tijd te komen ,
met de passagiers vaart voeren we op vaste tijden ,en door de verschillende waterstanden kwam het dan voor dat de motoren heel wat meer of minder toetjes moest draaien om op tijd aan te komen .
ik gebruik nu het vaartijden boek uit de tijd dat ik met mijn luxe motor door het land voer ,nu met mijn jachtje gebruik ik deze als steunmiddel .
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Stroomsnelheid berekenen

Berichtdoor quichot » 13 Mrt 2016, 12:03

Mijn ervaring is dat stroomsnelheden wisselen, en in het voorjaar wat hoger zijn dan 's zomers. Maar uitzonderingen daargelaten hebben ze minder invloed op de reisduur dan je zou verwachten, althans binnen Nederland. Die uitzonderingen zijn dan inderdaad de Waal en de IJssel. Maar als die beide in je reis zitten, heft het elkaar ook weer deels op.
Ook compenseer je dat zelf -al dan niet bewust- doordat je opvarend er wat meer power op zet, en stroom af het juist wat rustiger aan doet.
Je kunt het nog zo nauwkeurig willen uitrekenen, maar mijn ervaring is: een vaardag hoofdzakelijk opvarend binnen Nederland? Reken een uurtje extra. Zal je er tien minuutjes naast zitten, wat dan nog!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Stroomsnelheid berekenen

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Mrt 2016, 15:18

Kap walrus schreef:Stel ik vaar met een snelheid van 8 knopen en de tegenstroom heeft een snelheid van 2 knopen dan is mijn SOG 6 knopen. Op die manier kan ik uitrekenen wanneer ik dan op een bepaalde plek ben.
Heeft iemand een idee hoevik dus van m3/sec naar knopen kan omzetten?
Met vriendelijke groet,
Peter


Even je draadjes gelezen te hebben,lijkt het me verstandiger om even uit te rekenen wat je maximale vaarsnelheid kan zijn.
Want als deze niet boven de tegenstroom uitkomt,dan vaar je niet vooruit,maar achteruit.
En met een Waterland 650 met een BBM van 15pk ,en een paar mensen,en een voorraadje benzine,proviand etc, zal je vaarsnelheid niet het hoogste zijn.Eerst je kruissnelheid weten,dan kun je een gemiddelde berekenen.Moet je wel in het bezit zijn van de gemiddelde stroomsnelheden van de laatste 2 maanden.Maar dan nog blijft het natte vingerwerk,want het kan per dag of uur verschillen.
En een tip.
Maak er geen planning van,want die komt nooit uit.

Je route is zo te zien:
Lith --> Heumen.(Maas)
Heumen--> Weurt,(MWK - betekend 2 keer schutten).
Weurt --> Millingen a/d Rijn ,(Waal met tegenstroom).
Nieuw Millingen --> Westervoort (Rijn)
Westervoort --> Zwolle.

2 dagen ? Haastklus? Aangenomen werk?
En als je je doelstellingen niet haalt,heb je dan al nagedacht over alternatieven?
En mocht je in nood komen qua brandstof,dan kun je tanken bij Willy op Tolkamer,effe verder de Waal op.
Doe hem de groeten.
OF
Doe verstandig, ga traileren.
Laatst gewijzigd door Noordvaarder op 13 Mrt 2016, 20:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
Noordvaarder
 

Re: Stroomsnelheid berekenen

Berichtdoor antonh » 13 Mrt 2016, 16:53

Ik vindt dat ze wel allemaal moeilijk doen over de Waal.
Zelf heb ik de Waal een paar maal stroomopwaarts van Nijmegen naar de Pannerdense kop gevaren.
We hadden de eerste keer een Maraudeur, een zeilboot van 4.8 meter met 4 pk er achter.
Van krib naar krib hebben we gevaren en dat ging prima, alleen je moet de tijd nemen en brandstof genoeg bij je hebben.
Goed rondkijken en bij de grote schepen uit de buurt blijven, ze zijn zo bij je.
Wij zijn toen van Wessem via Waal, IJssel en IJsselmeer naar Den Helder gegaan.
Heen 7 dagen en terug 14 dagen.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Stroomsnelheid berekenen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Mrt 2016, 17:01

Kap walrus schreef:Heeft iemand een idee hoevik dus van m3/sec naar knopen kan omzetten?


Ja: De integraal van het Debiet / Doorstroomoppervlak (10x woordwaarde) over de referentieafstand / 1.852 ;)

Tot zover de theorie; nu de praktijk: Reken gewoon met 6-7kmh (mijn ervaring) zal het wat meer; zal het wat minder zijn; soi.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Stroomsnelheid berekenen

Berichtdoor gast » 13 Mrt 2016, 17:27

aquanaut schreef:Niet.
Naast het debiet zal je ook nog moeten weten wat de grootte is van de plaats waar het doorheen moet.
Zo stroomt het bij een gelijke waterafvoer harder in een smalle ondiepe geul als in een brede diepe.
Maar als je van Lith naar Zwolle gaat heb je maar een goede 10 km tegenstroom op de Waal tussen stAndries en Tiel......
Aquanaut


En dat stukje Tiel was ook direct het meest indrukwekkende stukje.
De IJssel naar Zwolle is de stroom mee dus dat gaat lekker.
Ik heb het ook in 2 dagen gedaan en zelfs verder.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Stroomsnelheid berekenen

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Mrt 2016, 18:29

antonh schreef:Ik vindt dat ze wel allemaal moeilijk doen over de Waal.
Heen 7 dagen en terug 14 dagen.


De threadstarter heeft bij voorbaat al de planning gemaakt,dat het in 2 dagen MOET.
Zaterdag en zondag denk ik.
Vertrekken op zaterdag,zal wel een uur of 10 of 11 smorgens worden.
Dan is de dag al "oareg op glee",zoals we dat hier in het Noorden zeggen.
Dat is dus fout beginnen.

En ja,als je inderdaad de tijd neemt,wordt het wel gemakkelijker.
Maar als je bij voorbaat al de lat hoog legt,loopt het meestal uit op een deceptie.
Noordvaarder
 

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten