Lengtes boxen

algemene discussies

Lengtes boxen

Berichtdoor Camiel.DG » 14 Jan 2016, 10:43

Beste watersporters,

Voor school moet ik een jachthaven ontwerpen, hij komt te liggen bij de 2e binnenhaven van Vlissingen. Dus er zouden ook wat redelijk grote schepen rond de 18 meter die afkomen van de oosterschelde, willen komen liggen aan de steigers. Ik heb wel afmetingen gevonden van de boxen voor wat kleinere schepen, maar nog niet van de wat grotere. Dus mijn vraag is wat ongeveer de gangbare maat is voor schepen die rond de 18/20 meter zijn.

Mvg Camiel,
Camiel.DG
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 14 Jan 2016, 10:32
ligplaats: Middelburg
info:

Re: Lengtes boxen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Jan 2016, 18:01

Ik denk dat je het beste gewoon wat schepen op internet moet zoeken van die lengte en kijken hoe breed die zijn.
Kijk hierbij niet alleen naar zeil- motorboten, maar naar zeil- en motorboten.
Mijn ervaring is nl dat zeilboten bij gelijke lengte smaller zijn dan motorboten, met als gevolg dat ik vaak niet in de (via tel/marifoon) gevraagde box pas.
Vraag nu standaard al een 12m box
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Lengtes boxen

Berichtdoor quichot » 16 Jan 2016, 12:45

Voor grote(re) schepen hoeven de vingersteigers van een box niet langer te zijn dan voor kleine jachten. Als je maar ergens zonder al teveel klauteren van boord kunt stappen. Dat tekort aan lengte kun je compenseren met 2 stevige palen, zo'n 16 a 20 meter uit de kant. Ik heb dat veel liever dan lange vingersteigers, die toch vaak te wiebelig zijn voor schepen van 35+ ton, vooral die drijvende.
De breedte is wel van belang. Schepen met een lengte van 18+ meter hebben al gauw 5,5 a 6 meter nodig. Niet alleen vanwege de rompbreedte, maar ook omdat er nog een beetje manoeuvreerruimte over moet blijven bij het invaren.
Kijk met Google Earth ook 's naar het Willemdok in Antwerpen, of de Veerhaven in Rotterdam. Daar zijn de boxen voor grote jachten ideaal.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639


Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten