Pagina 5 van 6

Re: Winterklaar maken

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2016, 10:57
door varg
Inderdaad is het label 'watersport' vaak veel meer waard dan bijvoorbeeld 'camper...outdoorsport etc.'
Maar natuurlijk begrijp ik dat de middenstander die dat precieze ringetje voor mij uit de rekken tovert daar wat 'bewaarkosten' voor rekent.
Arnold

Re: Winterklaar maken

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2016, 09:57
door elrenegado
Heren,

Gisteren mijn boot toch maar wat vorstbestendiger gemaakt.
Ik heb 5 huiddoorvoeren, dus slang los, beetje blazen, kraan dicht, KVS erin, en kraan even snel open en dicht zodat de kvs in de kogel zakt.

Bij de uitvoer van het toilet gepompt tot ik bubbels hoorde, KVS erachter aan en nog 2x gepompt.
Zou deze nu vol zitten ????

Ik was alleen, en kon bij deze niet tegelijk blazen en afsluiten o.i.d.

Daarnaast de natte uitlaat.
Heb de zuigslang van de wierpot gelost (plastic fijn af, dus kan nieuwe pot kopen van 75 a 100 :twisted: )
Ik had nog 4 liter ongeveer,
heb de slang in de jerrycan KVS gestopt, motor gestart en uitgezet toen de jerrycan zo goed als leeg was.

Ik heb niet kunnen controleren of het al uit de uitlaat kwam.
Zou 4 liter voldoende zijn geweest ?
Of moet ik het nog een keer herhalen met een nieuw kannetje van 5 liter ?

Re: Winterklaar maken

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2016, 10:35
door broekie
De methodes zijn goed. Alleen je moet er wel voor zorgen de dat uitvoering ook goed is.
Als je het pomptoilet met koelvloeistof oppompt met de buitenkraan dicht, staat er druk in de slang.
Even open en dicht en dat een keer herhalen is dan genoeg lijkt mij.

Als je de toevoer van de wierpot dicht hebt en je laat de motor de uitlaat "leeg" blazen, ben je al een deel water kwijt.
Vier liter daarachter aan door de motor is minimaal, maar zal wel tegen een vorstje beschermen.
Ik heb bij mij 6 cilinder 7 a 8 liter gebruikt. Ik zag een slok blauw in mijn opvangemmer onder de uitlaat.
Dus ik wist zeker dat het door het systeem was.

Re: Winterklaar maken

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2016, 11:27
door eagle
OK voor motor met Tweekring koeling.

Bij Buitenwaterkoeling: Eerst motor aftappen, of thermostaat eruit. Daarna zoals gedaan..

Gr, Eagle

Re: Winterklaar maken

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2016, 11:40
door elrenegado
Ik had wellicht even moeten vermelden dat enkel mijn uitlaat watergekoeld is.
de motor zelf heeft een gesloten koelsysteem, dat heb ik getest en gaf een bescherming tot -30 aan..

Re: Winterklaar maken

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2016, 11:44
door eagle
Ik heb niks gezegd..

Gr, Eagle

Re: Winterklaar maken

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2016, 12:08
door broekie
Als je de motor warm laat draaien, moet dan de thermostaat er ook uit?
Dit puntje had ik even over het hoofd gezien, maar de motor was warm gedraaid toen ik het buiten water afsloot en koelvloeistof invoerde.

Nu vriest het nog niet echt door maar je weet nooit wat er nog komt.

Re: Winterklaar maken

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2016, 12:14
door aquanaut
Broekie,
Thermostaat eruit hoeft alleen bij een direct gekoelde motor.
Bij een dergelijke motor wordt het buitenwater door de motor gepompt. (niet door een koeler)

Om te zorgen dat de KVS overal komt en niet via de bypass er weer uit gaat moet je daar de thermostaat verwijderen.
Ik ga er van uit dat jouw motor niet direct gekoeld is maar interkoeling dmv een warmte wisselaar.

Aquanaut

Re: Winterklaar maken

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2016, 12:46
door broekie
Natuurlijk, denkfoutje van mij. Net wakker. :oops:
Thermostaat zit in het gesloten deel.

Deed vroeger wat mercruisers en Waterlandjes winterklaar maken voor kennissen en familie die wel direct gekoeld worden.
Ik tapte de motoren dan altijd bij de pluggen. Wist ik zeker dat het water eruit was.

Re: Winterklaar maken

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2016, 20:31
door Amersfow
Je hoeft de slang niet van de wierpot te verwijderen hoor. Gewoon deksel eraf; afsluiter dicht, motor starten en dan koelwater in de wierpot gieten.