Winterklaar maken

algemene discussies

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor quichot » 30 Dec 2015, 10:14

Het is ook mijn ervaring dat de risico's beperkt blijven zolang er alleen sprake is van nachtvorst. Blijft het overdag ook onder nul dan hangt het ervan af of het zonnetje zich laat zien. Een uurtje zon op het staal en het is binnen alweer een paar graden boven nul.
Ik stel totaal winterklaar maken zo lang mogelijk uit omdat ik 's winters ook vaar, dus ik heb dit jaar een makkkie. Gaat het om een korte vorstperiode, zeg een dag of 5, dan doe ik de kachel aan op een lage stand. 5c boven nul is genoeg. Zeker omdat het vlak, zoals eerder hier opgemerkt, ook een soort van warmtebron is, al gaat het maar om een graadje of 2. En een platbodem heeft een groot vlak. Op de helling een nadeel, in de winter een voordeel. En het werkt in mijn voordeel dat de ligplaats dicht bij zee is. Het is hier altijd een paar graden warmer dan in het oosten en in het noorden.
Wel pas ik wel altijd een winterklaar light versie toe: de geyser aftappen en het bovenwatertoilet plus stortbak leeg hevelen is een kleine moeite. Door de aanzuigbuis van de grijswaterpomp, feitelijk een standpijp, duw ik een stukje tuinslang, aan de onderkant afgesloten met een kurk. De pomp zelf laat ik even leegdraaien. De hydrofoor van het drinkwater staat in de verwarmde ruimte, dus een bakkie koffie is ook de winter door zo gemaakt. Wat ook helpt bij milde vorst is de hydrofoor uitzetten en de kranen opendraaien. Dit omdat water al begint uit te zetten als het onder de +4c komt. Die extra drukverhoging op de leidingen bij afkoeling van 4c tot het vriespunt plus de normale werkdruk in het drukvat ben je dan al kwijt, en beginnende ijsvorming kan het water dan nog enigszins verdringen.
Bij aanhoudende strenge vorst is het weer een ander verhaal. Dan worden de stookkosten te hoog, en gaan alle leidingen leeg. Dankzij de beunkoeling en het gesloten circuit gevuld met koelvloeistof heb ik naar de motor geen omkijken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor ErikH » 02 Jan 2016, 01:51

Ben met het winterklaar maken precies 1 minuut bezig geweest; 2 stukjes tuinslang door de zelflozers van de open kuip. Voor die dingen ben ik bang, de rest niet. Afsluiters zitten 1 meter onder de waterlijn, voordat het daar vriest.... Als de Elfstedenkoorts uitbreekt dan blaas ik wat lucht door de afsluiters, eerder niet. Uitlaat is een droog type, nooit onderhoud nodig. Kacheltjes doe ik niet aan, wel staan er 2 patrijspoortjes open waardoor de boel droog blijft. Binnentemperatuur = buitentemperatuur, dus weinig condens. Het beetje condens staat op de ramen en het stalen schuifluik, dat kan er wel tegen. Op de beluchting dieseltank zit een rioolbeluchter, geen omkijken naar. Wel lucht erin, nooit meer eruit. Het zgn. "ademen" is zo goed als uitgesloten. Ben wel regelmatig aan het klussen, meteen alles in de gaten houden en de accu's aan de prik.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor elrenegado » 14 Jan 2016, 10:59

Ik denk dat ik er dit weekend toch aan moet gaan geloven.
vorst zowel overdag als snachts verwacht....
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor broekie » 14 Jan 2016, 11:40

Ben al klaar :D :P ;) :)
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor Klaver vier » 14 Jan 2016, 13:07

Erik als ik het goed begrijp ontlucht jouw tank dus alleen via de vulpijp,geeft dit bij het tanken dan geen problemen door terug komende lucht?
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor ErikH » 14 Jan 2016, 18:13

Rene,

Scherp opgemerkt, daar had ik bij aanleg ook aan gedacht nl. Had het in mijn vorige bericht iets simpeler opgeschreven dan de praktijk, parallel aan de beluchter zit een afsluitkraantje van een c.v.-installatie. Dat kraantje gaat open als er getankt word. De tankdopsleutel hangt naast dat kraantje zodat ik dat nooit vergeet, ik ken mezelf :oops:

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor Klaver vier » 14 Jan 2016, 18:26

Dat heb je dan mooi opgelost Erik
Persoonlijk ben ik niet zo bang voor condens via de ontluchting
Bij ons zit er op het gangboord een 1 duims pijp met een neergaande bocht met daarin een grof filter.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor Klaver vier » 14 Jan 2016, 18:26

Dat heb je dan mooi opgelost Erik
Persoonlijk ben ik niet zo bang voor condens via de ontluchting
Bij ons zit er op het gangboord een 1 duims pijp met een neergaande bocht met daarin een grof filter.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor ErikH » 14 Jan 2016, 23:14

Ben erop gekomen na problemen met water in de diesel, later bleek een afdichtingsrubber bij de tankdop de hoofdoorzaak. Weet niet hoeveel water erin komt door het ademen jaar in jaar uit, maar dat is i.i.g. nu zo goed als uitgesloten.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor eagle » 14 Jan 2016, 23:37

Tankdop-O-ringen van dieseltanks: Jaarlijks vervangen!

Ter controle van een ring: Uitrekken, tegen het licht houden; nu worden de haarscheuren aan de omtrek zichtbaar.

Staat bij ons op de lijst "Winterklaar maken"..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten