Het is ook mijn ervaring dat de risico's beperkt blijven zolang er alleen sprake is van nachtvorst. Blijft het overdag ook onder nul dan hangt het ervan af of het zonnetje zich laat zien. Een uurtje zon op het staal en het is binnen alweer een paar graden boven nul.
Ik stel totaal winterklaar maken zo lang mogelijk uit omdat ik 's winters ook vaar, dus ik heb dit jaar een makkkie. Gaat het om een korte vorstperiode, zeg een dag of 5, dan doe ik de kachel aan op een lage stand. 5c boven nul is genoeg. Zeker omdat het vlak, zoals eerder hier opgemerkt, ook een soort van warmtebron is, al gaat het maar om een graadje of 2. En een platbodem heeft een groot vlak. Op de helling een nadeel, in de winter een voordeel. En het werkt in mijn voordeel dat de ligplaats dicht bij zee is. Het is hier altijd een paar graden warmer dan in het oosten en in het noorden.
Wel pas ik wel altijd een winterklaar light versie toe: de geyser aftappen en het bovenwatertoilet plus stortbak leeg hevelen is een kleine moeite. Door de aanzuigbuis van de grijswaterpomp, feitelijk een standpijp, duw ik een stukje tuinslang, aan de onderkant afgesloten met een kurk. De pomp zelf laat ik even leegdraaien. De hydrofoor van het drinkwater staat in de verwarmde ruimte, dus een bakkie koffie is ook de winter door zo gemaakt. Wat ook helpt bij milde vorst is de hydrofoor uitzetten en de kranen opendraaien. Dit omdat water al begint uit te zetten als het onder de +4c komt. Die extra drukverhoging op de leidingen bij afkoeling van 4c tot het vriespunt plus de normale werkdruk in het drukvat ben je dan al kwijt, en beginnende ijsvorming kan het water dan nog enigszins verdringen.
Bij aanhoudende strenge vorst is het weer een ander verhaal. Dan worden de stookkosten te hoog, en gaan alle leidingen leeg. Dankzij de beunkoeling en het gesloten circuit gevuld met koelvloeistof heb ik naar de motor geen omkijken.