Winterklaar maken

algemene discussies

Winterklaar maken

Berichtdoor broekie » 28 Dec 2015, 12:23

Ik ben de motor toch maar winterklaar gaan maken.
Watertanks, boiler en leidingen had ik al wel leeg.

Ik was eerst van plan af te wachten of er daadwerkelijk vorst zou komen.
Scheelt weer wat liters koelvloeistof.
Maar het gaat altijd wel een paar dagen vriezen en dan moet je het toch doen misschien op een ongelegen moment.

Wat doen jullie?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2545
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor Amersfow » 28 Dec 2015, 12:51

Mijn ervaring is dat het binnen in de boot altijd net zo hard vriest als buiten. Dus 1 nacht vorst kan al fataal zijn. Dus heb alles winterklaar gemaakt.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor elrenegado » 28 Dec 2015, 12:58

Amersfow schreef:Mijn ervaring is dat het binnen in de boot altijd net zo hard vriest als buiten. Dus 1 nacht vorst kan al fataal zijn. Dus heb alles winterklaar gemaakt.



Die ervaring deel ik niet met je.
Ik heb nog niets winterklaar gemaakt, enkel de afsluiters dicht gedraaid.

Ik heb ook een digitale thermometer in de boot, met 1 interne, en 2 externe sensors.
1 sensor zit op de huid bij een sensor geplakt, de ander bungelt in de motorruimte, en de thermometer zelf meet de temperatuur in de stuurhut.

Vorige week was de laagst gemeten temperatuur in de motorruimte 6 graden, in de stuurhut 5.
En het is toch al echt kouder geweest snachts.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor Marie Christina » 28 Dec 2015, 13:20

Uiteindelijk vriest het in de boot wel net zo hard als er buiten.
Maar niet meteen.
Dat heeft wel een paar nachten en dagen nodig.
Het omliggende materiaal moet nog afkoelen tot onder het vriespunt.
De ruimtes in de boot, met name je motorruimte etc, worden "warm" gehouden door het omgevingswater.
Ze warmen ook heel snel weer op als overdag de zon schijnt.
Pas als het overdag ook onder nul blijft moet je echt op gaan passen.
Van een paar graden nachtvorst, meestal ook nog eens pas aan het einde van de nacht, vriezen je afsluiters echt niet meteen kapot.

Zet tijdens zo'n nacht maar eens een pannetje water buiten.
Daar zal 's ochtends wel een vliesje, of zelfs een laagje ijs op liggen.
Het zal echter nog niet tot de bodem aan toe bevroren zijn.

Een paar weken geleden hebben we nachtvorst gehad.
Ik ben voor de zekerheid gaan kijken.
Het was inmiddels halverwege de middag, de zon scheen en het was 18,5 graden in de boot.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor laserdevil » 28 Dec 2015, 19:36

Toen ik hem in de haven van roermond heb gelegd om daar te overwinteren heb ik de afsluiters van het toilet dicht gedraaid en de wc droog gepompt.
Er is een flinke scheut anti vries ingekomen om de vorst tegen te gaan.
Ook heb ik 2 vochtvangers geplaatst.
De koelkast schoon gemaakt en de deur een beetje open gezet en vastgezet.
De kussens en dekens in vacuumzakken en afsluiten de boel.
De motor heb ik geen omkijken naar , daar ik een droge uitlaat heb en een gesloten koelsysteem.
nog geen uurtje werk.
Maar doe het standaard om niet hals over kop naar de boot te moeten rijden , omdat het weer ineens om kan slaan.
Lekker gevoel zo.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor vuuren1 » 28 Dec 2015, 22:53

Ik doe helemaal niks, blijf lekker thuis (heb op dit moment geen boot...).

Onder de waterlijn vriest het lang zo hard niet als er boven (vaak helemaal niet).
Voordat dingen echt stuk vriezen moet het wel flink door vriezen en dan gaat het eerst fout boven de waterlijn.

Met een (dure) motor moet je nooit enig risico willen nemen maar wij gebruikten onze boot in de winter regelmatig om te overnachten bij (toen noodzakelijk) familie bezoek (200 km van huis).
Ik liet water in de watertanks, de leidingen enz. en liet ook het toilet ongemoeid (alleen bij het weggaan deed ik ruitensproeier antivries in de wc pot (dat mag je lozen).
De huiddoorvoeren pakte ik in met oude doeken.

Als ik die gewaagde acties optel kom ik op een winter of 8 waarvan 1x de mengkraan van de douche en 1x het filter van de DW pomp is stuk gevroren, dat was bij langdurige vorst plus een heel snijdende harde en langdurige wind aan die kant van de boot.

Je bent er overigens niet voor verzekerd en als het niet hoeft zou ik geen risico nemen.
Maar zoals nu zou ik weinig doen, als je in de buurt van je boot woont ben je er snel zat bij.
Met 1 nachtvorst met onze winters verwacht ik geen schade.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor iJack » 29 Dec 2015, 09:40

Ik sluit me helemaal aan bij de meningen dat het pas spannend gaat worden bij langere periode van vorst, zolang het een nachtvorst is van graad of wat onder nul nog geen paniek. Nu ligt onze boot in zout water dus zal het ook niet zo snel bevriezen allemaal. Heb voor het geval dat wel alles gereed staan. Ga in elk geval vandaag nog maar gewoon een rondje varen. Dan alles weer even lekker in gebruik geweest.

Ik zet wel altijd een emmer met water uit de haven in de tuin zodat ik kan zien wat het doet.

Jack
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 29 Mei 2015, 09:07
ligplaats: RMU
info:

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor Arthur » 29 Dec 2015, 16:24

iJack schreef:Ik sluit me helemaal aan bij de meningen dat het pas spannend gaat worden bij langere periode van vorst, zolang het een nachtvorst is van graad of wat onder nul nog geen paniek. Nu ligt onze boot in zout water dus zal het ook niet zo snel bevriezen allemaal. Heb voor het geval dat wel alles gereed staan. Ga in elk geval vandaag nog maar gewoon een rondje varen. Dan alles weer even lekker in gebruik geweest.

Ik zet wel altijd een emmer met water uit de haven in de tuin zodat ik kan zien wat het doet.

Jack

Ik zie de haven vanuit mijn tuin :mrgreen:
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor Bert V. » 29 Dec 2015, 19:19

Ik begrijp deze hele "discussie" eigenlijk niet; waarom wachten tot het ineens gaat vriezen en dan haastje repje de boel winterklaar maken? Wie van U (enkelen uitgezonderd) gaat in deze maanden nog varen? De meesten hebben ons dierbare bezit afgedekt, in het water, of buiten op de wal, en wat luxer in een loods, en zijn niet van plan om nog eens te gaan varen op een toevallig mooie dag. Velen onder U gebruiken deze wintermaanden om wat uitgestelde klusjes te doen en verder het onderhoud (dat in het hoogseizoen meestal te wensen overlaat) nu eens grondig uit te voeren; er wordt toch ook aangeraden motorolie en degelijke te vervangen vóór het winterseizoen, dan kan dit ook meegenomen worden.
En het excuus dat ik ergens las: scheelt weer wat litertjes antivrieskoelvloeistof, (is ook nog conserverend volgens specificaties) slaat helemaal nergens op; kost tegenwoordig geen drol, en is in vergelijk met de waarde van ons dierbare bezit toch wel het minste wat je kunt doen om ons liefje te koesteren!
Gut, mensen , waar hebben wij het over! :(

Bert
Bert V.
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 21:53
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor Marie Christina » 29 Dec 2015, 19:50

[Ik vaar regelmatig.' s winters, hoor.
Mooie zonnig dag.
Kacheltje aan
Bakje koffie.
Niemand anders op het water.
Mijn profielfoto is op zo'n dag gemaakt.

Maar buiten dat: er wordt een vraag gesteld en een ieder laat zijn licht op de zaak schijnen.
Dat is toch alleen maar leuk?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten