Winterklaar maken

algemene discussies

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor MaartenKlop » 18 Jan 2016, 20:47

Direct gekoelde motoren kan men ook winterklaar maken zonder thermostaat verwijderen;
Koelsysteem kortsluiten in 10L emmer KVS en daarmee warmdraaien (wel de uitlaatslang demonteren indien aanwezig ).
Daarna de aanzuigslang en retourslang met een koppelpijpje aan elkaar en de KVS kan er niet meer uit.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor elrenegado » 19 Jan 2016, 10:29

Amersfow schreef:Je hoeft de slang niet van de wierpot te verwijderen hoor. Gewoon deksel eraf; afsluiter dicht, motor starten en dan koelwater in de wierpot gieten.



ja daar twijfelde ik dus over.

maar ook omdat ik alleen was,
slang los en in een jerrycan KVS steken was makkelijker.
Dan kon ik "boven" blijven staan en de motor uitzetten als de jerrycan leeg was.

Volgende winter neem ik een hulpje mee, en dan doe ik het wel zo.
dan gaat de rest ook wat makkelijk :D
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor vuuren1 » 19 Jan 2016, 21:22

Denk er wel aan dat het overboord pompen van koelvloeistoffen (wat alom gebeurt) een milieudelict is.
Het is op die manier het gemakkelijkst maar eigenlijk kan je het niet maken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor Zwerver » 19 Jan 2016, 21:46

vuuren1 schreef:Denk er wel aan dat het overboord pompen van koelvloeistoffen (wat alom gebeurt) een milieudelict is.
Het is op die manier het gemakkelijkst maar eigenlijk kan je het niet maken.


Inderdaad als iedereen in Friesland dat doet komt er nooit meer een elf stedentocht :lol:

Sorry ..off topic....

Groet,

René
Met vriendelijke groet,

René

Brekkenkruiser 9,5 x3,2 GSAK
Gebruikers-avatar
Zwerver
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 16 Jan 2016, 11:19
Woonplaats: Alkmaar
ligplaats: Heeg
info:

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor vuuren1 » 19 Jan 2016, 22:15

En gaan de vissen dood, worden je kinderen vergiftigt bij het zwemmen, is het drinkwaterbedrijf stilgelegd, enz.
Je motor is dan niet stukgevroren, dat is een voordeel..

Het is overigens niet off topic omdat dit bij het winterklaar maken hoort (bewustwording).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor elrenegado » 20 Jan 2016, 10:29

vuuren1 schreef:Denk er wel aan dat het overboord pompen van koelvloeistoffen (wat alom gebeurt) een milieudelict is.
Het is op die manier het gemakkelijkst maar eigenlijk kan je het niet maken.



Ik weet ff het merk niet meer,
maar op de verpakking stond dat het niet schadelijk was voor het milieu, tot -36 beschermt, en biologisch afbreekbaar was.

Was in de aanbieding bij een watersportzaak tijd terug.
Dus ik vermoed dat ik er wel een beetje van overboord mag gooien ;)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor varg » 20 Jan 2016, 22:27

Let op:
Mono-PropyleenGlycol (MPG) is niet geclassificeerd als schadelijk en is een milieuvriendelijk alternatief voor mono-ethyleenglycol
Van MEG gaat een volwassen man na 1 eetlepel dood
van MPG wordt oa. een medicijn voor koeien gemaakt om de melkgift te verbeteren.

Er wordt vaak op de verpakking gezet dat : de gebruikte additieven biologisch afbreekbaar zijn.....dat betekend dus dat er in het gif ook afbreekbare stukjes zitten!
Kijk gewoon naar de gebruikte symbolen:
je ziet deze vaak staan op MEG: https://www.google.nl/imgres?imgurl=htt ... MwghKAEwAQ
Dit nieuwe symbool ziet er gezellig uit (doet het je ook niet een beetje aan superman denken?) maar is het dus niet! Op dit moment zie je veel ruitensproeier antivries staan in 5 liter flacons met een blauwe limonadekleur....GIF!!!
En er is gewoon wel goed spul te koop, oa. hier: http://www.vanweesoil.nl/ontwikkelingen ... -puur.html
Jammer dat de overheid zo laks is...een MEG verbod zou veel uithalen en de MPG vloeistoffen zouden daardoor snel goedkoper worden (het is op zich geen duur spul, er wordt alleen niet mee gestunt)

Let ook even op als mensen de motor winterklaar maken op het droge...er blijven dan vaak plasjes op de verharde ondergrond liggen. Honden vinden dat heerlijk (het is zoetig) maar kunnen er niet tegen.
Havens en verenigingen zouden beter moeten waarschuwen en bijvoorbeeld gezamenlijk MPG inkopen. Nu scharrelt iedereen het goedkoopste gif op.
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor Georges » 20 Jan 2016, 22:34

varg schreef:Havens en verenigingen zouden beter moeten waarschuwen en bijvoorbeeld gezamenlijk MPG inkopen. Nu scharrelt iedereen het goedkoopste gif op.


Wijze woorden !
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor vuuren1 » 20 Jan 2016, 23:51

Er bestaat wel een anti vries wat niet giftig is, dat is o.a. voor drinkwatersystemen.
Maar dat is vrij duur en ik heb er nog nooit iemand zijn motor winterklaar mee zien maken.

Wat eigenlijk wel mag is ruitensproeier antivries, dat blaas je bij je auto ook het milieu in.
In een gesloten systeem kan je het prima gebruiken maar in bv. een wc pot willen er delen uit verdampen (dat kan je weer afsluiten met een laagje zonnebloemolie..).
Nadeel is dat het geen anti corrosie werking heeft, voor een motorinstallatie is het wel weer nuttig om wel te hebben.

Overigens gebruikte ik bij standpijpen gewoon zonnebloemolie (blijft goed drijven mits het rustig water is waar de boot in ligt).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor varg » 21 Jan 2016, 00:13

en deze? er staat zelfs iets bij over aluminium en volkswagen.....http://www.smeerolieonline.nl/mpg
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten