Snelle ex beroepsschepen / marine als plezierboot?

algemene discussies

Re: Snelle ex beroepsschepen / marine als plezierboot?

Berichtdoor quichot » 14 Dec 2015, 11:16

vuuren1 schreef:Russen hadden ooit draagvleugelboten die later naar NL zijn verkocht (die ook op het IJ dienst deed), daar stonden opgevoerde Russische diesels in die max. 1000 uur mee gingen..


Toch hebben die van 1998 tot 2014 continu dagdiensten gevaren. 2 actief, en 2 in de reserve. Totale diensttijd een kleine 60.000 uur, dus de diensttijd per ingezet paar (er voeren altijd twee in tegenovergestelde richting) toch zo'n 30.000 uur. Nou weet ik niet of die motoren permanent in revisie waren, of zijn vervangen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Snelle ex beroepsschepen / marine als plezierboot?

Berichtdoor vuuren1 » 14 Dec 2015, 20:12

Aquanaut:

http://www.ziebrochure.nl/loodswezen/WebView/

Dit is de bron waar de informatie vandaan komt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Snelle ex beroepsschepen / marine als plezierboot?

Berichtdoor vuuren1 » 14 Dec 2015, 20:13

quichot schreef:
vuuren1 schreef:Russen hadden ooit draagvleugelboten die later naar NL zijn verkocht (die ook op het IJ dienst deed), daar stonden opgevoerde Russische diesels in die max. 1000 uur mee gingen..


Toch hebben die van 1998 tot 2014 continu dagdiensten gevaren. 2 actief, en 2 in de reserve. Totale diensttijd een kleine 60.000 uur, dus de diensttijd per ingezet paar (er voeren altijd twee in tegenovergestelde richting) toch zo'n 30.000 uur. Nou weet ik niet of die motoren permanent in revisie waren, of zijn vervangen.


De Russische motoren zijn er meteen uit gehaald, wat er voor terug is gekomen weet ik niet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Snelle ex beroepsschepen / marine als plezierboot?

Berichtdoor aquanaut » 14 Dec 2015, 20:45

vuuren1 schreef:Aquanaut:

http://www.ziebrochure.nl/loodswezen/WebView/

Dit is de bron waar de informatie vandaan komt.


Duidelijk Hans, overigens wel aluminium en bijna 30kn.
Snap je mijn verwisseling:

Afbeelding

en

Afbeelding

Excuus!, ik meende dat je het over de versie uit Maassluis had.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Snelle ex beroepsschepen / marine als plezierboot?

Berichtdoor varg » 14 Dec 2015, 23:00

vuuren1 schreef:
quichot schreef:
vuuren1 schreef:Russen hadden ooit draagvleugelboten die later naar NL zijn verkocht (die ook op het IJ dienst deed), daar stonden opgevoerde Russische diesels in die max. 1000 uur mee gingen..


Toch hebben die van 1998 tot 2014 continu dagdiensten gevaren. 2 actief, en 2 in de reserve. Totale diensttijd een kleine 60.000 uur, dus de diensttijd per ingezet paar (er voeren altijd twee in tegenovergestelde richting) toch zo'n 30.000 uur. Nou weet ik niet of die motoren permanent in revisie waren, of zijn vervangen.


De Russische motoren zijn er meteen uit gehaald, wat er voor terug is gekomen weet ik niet.


\
Omschrijving
1x Draagvleugelboot 'Catharina-Amalia', afm. 27,60 x 6,30 x 1,90 , bj.: 2003, Bouwwerf: Morya Shipyard (Oekraïne), aantal passagiers: 79, EU Scheepsidentifcatienr.: 02015105, v.v. M.T.U dieselmotor, type: 12 V 2000 M 70, vermogen: 788 KW (1072 PK). Incl. craddles.

Het viel indertijd nog best tegen om de russen te vervangen. Ze waren schijnbaar niet betrouwbaar genoeg, maar het was flink zoeken voor ze een vervanger hadden gevonden met de gewenste gewicht/vermogen verhouding. het zijn dus de MTU's geworden.
http://pdf.nauticexpo.com/pdf/mtu-friedrichshafen/mtu-diesel-engines-12v-16v-2000-m70-vessels-high-load-factors-1b/31379-19439.html
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Snelle ex beroepsschepen / marine als plezierboot?

Berichtdoor vuuren1 » 14 Dec 2015, 23:44

@ Aquanaut,
Ik moest even in mijn arm knijpen toen je over loodstenders begon met Volvo Penta's... :D

Inmiddels is het wel wat extra verwarrend omdat er diverse klassen loodstenders zijn, later zijn er 2 stalen tenders met conventionele schroefassen gebouwd om de loodsdient voor te kunnen zetten als er ijs drijft.
Daar was deze er 1 van.

Die Sima bootjes ken ik ook wel van hebben zien liggen in Maassluis, de namen weet ik niet.
Eerder hadden ze de oude Jan van Gent, een polyester loodstender met 2x 12v Detroit Diesel, die ken ik goed.

@varg
Nu je het zegt... MTU's..
Ook fors opgevoerd hoor. De eerdere typen van dit merk met 2 turbo's draaien bij vaak vol aan varen in elkaar.
Ooit hadden we er 3 als generatorset bij een ex werkgever, die bleven heel omdat ze nooit draaiden ;)

Ik weet niks van Russische motoren, die dingen kom je hier niet tegen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: RuudM en 29 gasten