Snelle ex beroepsschepen / marine als plezierboot?

algemene discussies

Snelle ex beroepsschepen / marine als plezierboot?

Berichtdoor vuuren1 » 12 Dec 2015, 22:57

Naar aanleiding van dit topic, pagina 4 van: viewtopic.php?f=2&t=2227&start=30 wellicht aardig om eens verder over te gaan.

Het ging over dit ding: http://www.botentekoop.nl/motorkruisers ... 44/1396425

En even verder gekeken wat het 'ding' eigenlijk in originele toestand voorstelde.
(reactie verplaatst naar hier)
Die boot was inderdaad (vroeger) in de buurt van Warmond te vinden.
Vaart kennelijk niet veel met 120 uur sinds 2009 op de teller, de boot zal meer uren aan onderhoud opeisen...

Vroeger was de romp met zeildoek bekleed, nu kennelijk epoxy.
Ziet er niet strak uit, dat is altijd al opgevallen bij die boot maar zo hoorde dat bij een MTB, niet bij een huidige ex-MTB met een luxe jacht uitstraling.

Epoxy op een oude mahoni romp is ook een gok, ook is 8 mm hout als basis erg dun en dat zal bewegen.
Misschien daarom dat dit ex zeeschip niet van de Kaag af kwam? Te slap, dan valt de epoxy er bij golfslag op zee af..
Ook zal de stabiliteit (erg) zijn afgenomen met een opbouw die er niet op hoort én zijn de zware originele motoren vervangen door lichter.

Een citaat:
Built of double diagonal Honduras Mahogany on Canadian Rock Elm, and powered by three Isotta Fraschini 57 litre petrol engines each of 1100hp. giving a speed of 48 knots
- 3x 57 liter petrol engines!! Dat is zwaaar..

Zo is er ook een ex-loods tender omgebouwd tot jacht, erg mooi maar niet goed nagedacht omdat die boot nu zelfs op binnenwateren onstabiel is geworden door de zwaardere opbouw en kleine motoren.
Was eerst 2x 1000 pk en nu 2 kleine Volvo Penta's onderin.

Dergelijke (snelle) ex beroepsschepen lijken leuk om als jacht om te bouwen maar het basisontwerp is daar niet geschikt voor.

Hier een originele MTB, kijk maar eens wat de verschillen zijn:
http://www.mtb102.com/

Dit is echt heftig:
https://www.youtube.com/watch?v=yIZRmOD0JIs

Nu ineens als 5000pk neergezet, is wellicht iets overdreven maar 3300 pk klopt wel.
Vreemd dat conservatieve Engelsen die boten afleverden met Italiaanse motoren maar men had geen keuze, het moest snel in de vaart en dan maar een spagetti motor..

Wel veel respect voor de kennis en kunde in die tijd! 48 knopen met 3x1100 pk (benzinemotoren!!) en maar 8mm mahony houten romp!
Hoefde dan ook geen 20 jaar mee te gaan anders zou het hele ding uit elkaar zijn gevallen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Snelle ex beroepsschepen / marine als plezierboot?

Berichtdoor quichot » 13 Dec 2015, 10:17

Waar ik met mijn pet niet bij kan is die huiddikte van maar 8 mm. En dan is mahonie nog niet eens echt hardhout. Dunner dan een plintje van de Gamma. Dat is helemaal niets! Het eerste de beste stuk drijfvuil waar je tegenaan vaart op topsnelheid gaat daar toch dwars doorheen?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Snelle ex beroepsschepen / marine als plezierboot?

Berichtdoor Klaver vier » 13 Dec 2015, 11:13

Wat een krachtbronnen ongelooflijk 18 cylinders,net wat quichot zegt dat het heel blijft.
Ik kan op de film niet zien hoe de motoren vast staan maar dat moet toch wel op een heel goeie fundering staan anders gaan de motoren het schip voorbij.
Leuk om te zien al dat geweld,ik hou daar wel van.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Snelle ex beroepsschepen / marine als plezierboot?

Berichtdoor quichot » 13 Dec 2015, 11:33

MATERIAL HULL: Mahogany 2 x 8 mm diagonal

Dat snap ik beter. 2 lagen diagonaal over elkaar heen geplakt tot 16 mm. Nog niet veel, maar zeker door dat verlijmen heeft dat toch wel body.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Snelle ex beroepsschepen / marine als plezierboot?

Berichtdoor AlfaR » 13 Dec 2015, 12:39

Ik heb in mijn zelfbouw speedboot ook 2 lagen 3,6mm over elkaar heen geplakt. Maar dan is het meteen een hele sterke en stevige constructie hoor. Dat maakt alle verschil. En dan nog 2 lagen glasvezel met epoxy eroverheen. Licht en sterk.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: Snelle ex beroepsschepen / marine als plezierboot?

Berichtdoor Popeye » 13 Dec 2015, 17:41

quichot schreef:MATERIAL HULL: Mahogany 2 x 8 mm diagonal

Dat snap ik beter. 2 lagen diagonaal over elkaar heen geplakt tot 16 mm. Nog niet veel, maar zeker door dat verlijmen heeft dat toch wel body.


Als het al die jaren voldoende is geweest; niks meer aan doen! Maar voor mijn gevoel had ik er nog een laagje van 8 mm opgeplakt.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Snelle ex beroepsschepen / marine als plezierboot?

Berichtdoor vuuren1 » 13 Dec 2015, 22:17

Twee x 8mm is nog niet veel en toen hadden ze nog geen epoxy om mee te verlijmen..
Er zullen wel een aantal slimme spantjes in moeten zitten om de boel bij elkaar te houden.
Tevens, als ik goed ben geinformeerd, was de romp afgewerkt met zeildoek. (hebben ze nu met epoxy gedaan zo ik heb gelezen).

De motorfundatie zal over een grote lengte de krachten over de hull moeten verdelen, nu waren het benzine motoren dus niet echt trillerig maar dan nog komt er per motor ca. 7-8 ton ( 70-80 KNewton) aan kracht op de fundatie.
(per motor!)

Ik lees ook hier en daar dat ze over diesels spreken maar origineel was het benzine. Mogelijk zijn de motoren bij sommige MTB's omgebouwd?
Dan lees je ineens ook dat het over 5000 pk in totaal gaat.
Die motoren op sommige filmpjes roken en klinken als diesels (maar dan nog wel met de vermelding dat het Isotta Frachini is).

Toch knap voor die tijd, zo iets heftigs.

Russen hadden ooit draagvleugelboten die later naar NL zijn verkocht (die ook op het IJ dienst deed), daar stonden opgevoerde Russische diesels in die max. 1000 uur mee gingen..
Bij die MTB's zal het vast niet beter zijn geweest maar hoefde ook niet lang mee.


Deze loodstender heeft maar 2x 970 KW, dit is een stalen uitvoering (speciaal om met drijfijs te kunnen varen) en loopt maar 20 knopen.

https://www.youtube.com/watch?v=ZI8FbwXyvkc

in beginsel van deze snelle tenders draaiden de motoren allemaal vroegtijdig stuk, uiteindelijk met teruggestelde Caterpillars lijkt het beter te gaan.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Snelle ex beroepsschepen / marine als plezierboot?

Berichtdoor Roelof » 13 Dec 2015, 22:48

Ben eens een keer van een schip afgekomen en met zo'n tender naar de Maasvlakte gebracht.
Was op zich niet zulk mooi weer, maar wat een geweld :shock:

Dubbele waterjet voortstuwing met 2 van die Cats er achter !!!
De schippers spelen er mee alsof het kinderspel is :roll:
(Vertel mij maar dat werk niet leuk kan zijn :mrgreen: )

Heb begrepen dat deze tenders in America gebouwd zijn maar over de gehele linie (motoren, apparatuur enz.) niet voldeden. In Nederland zijn ze na beproeving volledig gestript zijn en volgens eigen standaard weer herbouwd.

Het net boven de spiegel kan hydraulisch naar beneden gelaten worden en dient er voor om een loods uit het water te halen als deze bij het overstappen in het water gevallen is.
(volgens de bootsman kwam dit vaker in de zomer dan in de winter voor, volgens hem had te maken hebben met onderschatting door goede omstandigheden.)
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Snelle ex beroepsschepen / marine als plezierboot?

Berichtdoor aquanaut » 14 Dec 2015, 07:14

vuuren1 schreef:
Deze loodstender heeft maar 2x 970 KW, dit is een stalen uitvoering (speciaal om met drijfijs te kunnen varen) en loopt maar 20 knopen.

https://www.youtube.com/watch?v=ZI8FbwXyvkc

in beginsel van deze snelle tenders draaiden de motoren allemaal vroegtijdig stuk, uiteindelijk met teruggestelde Caterpillars lijkt het beter te gaan.


Correctie, dit schip heeft 2 x 515kW Volvo penta D13, hieraan is niets terug gesteld. en loopt hiermee gemiddeld 25 knopen, het bouwmateriaal is overigens aluminium.
De boot gewoon in Nederland gebouw en ontworpen door Vripack.
De motoren zijn gekoppeld aan twee RR/Kamewa waterjets.

Origineel stonden er D12-575 motoren in, deze zijn vroegtijdig vervangen voor de zuinigere en krachtigere D13
3/4 van de nieuwbouw schepen van deze eigenaar draait met Volvo Penta, alleen de SC Cheetah is voorzien van C18's omdat de D13 ten tijde van de bouw van de Cheetah nog niet leverbaar waren.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Snelle ex beroepsschepen / marine als plezierboot?

Berichtdoor broekie » 14 Dec 2015, 08:29

Eind 80 er jaren was ik aan he Balatonmeer in Hongarije.
Daar voer allerlei Russich spul.
Aluminium met diesels als ferries.

Ik was op de hotelkamer en hoorde een zwaar motorboot geluid, leek op een speedkruiser ofzo.
Ik vanaf het balkon zoeken op het meer waar het ding was. ik zocht iets in plane.
Uiteindelijk vond ik een Russich ding met lage snelheid en enorme herrie.
Geluid en snelheid waren totaal uit balans.

Later ben ik een keer met het ding overgestoken.
Wat er voor overbrenging in zat weet ik niet, maar de dieseld draaiden als een idioot en het ding ging amper vooruit.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten