Coelan / lak vraagje

algemene discussies

Coelan / lak vraagje

Berichtdoor patrick1969 » 27 Nov 2015, 11:54

De gehele opbouw van mijn boot is van mahonie. Deze is behandels met Coelan. Ook op het dek is bij de omlijsting van de luiken en de buitenste deklijst (de rand om het teakdek) gebruik gemaakt van dit spul. Het is deze winter tijd om iig de liggende delen aan te pakken (de kajuitopbouw wil ik dan volgend jaar doen.
Nou weet ik dat het spul simpel te verwijderen is en net zo simpel weer aan te brengen. Dat spreekt mij natuurlijk enorm aan. Toch moet er met enige regelmaat worden bijgewerkt.
Mijn vraag is nu of ik er goed aan doe gewoon weer Coelan te gebruiken of toch te gaan voor een twee componentenlak.
Ik was van plan de speciale rode primer van Coelan te gebruiken nadat alle delen kaal zijn maar realiseer dat ik dan wel met een kleurverschil rondvaar het komende seizoen omdat ik de kajuitopbouw nog niet wil doen. Alhoewel, als ik eerst de liggende delen heb gedaan dan kan ik zien hoeveel klustijd er nog over is om de rest ook te doen. trouwens, als jullie nou ff met een paar man komen helpen dan is het zo gebeurt ;-)
Waar kan ik trouwens het spul het beste inkopen?
Advies is welkom Bootje kennen jullie al.

Afbeelding
patrick1969
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 07 Jul 2015, 20:52
ligplaats:
info:

Re: Coelan / lak vraagje

Berichtdoor Jan Huibers » 27 Nov 2015, 21:39

Is het kaalhalen van de betreffende delen wel nodig? Kom je niet weg met alleen schuren, ontvetten en een nieuwe laag Coeland?

Ik ken wat mensen met een super van craft en super favorite, die halen als het maar half kan niets kaal maar elke winter of voorjaar even alles grondig schoonmaken en ontvetten, dan met de hand en niet machinaal schuren en dan 1 nieuw laagje aanbrengen.

Klinkt alsof heel veel werk maar het valt wel mee.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Coelan / lak vraagje

Berichtdoor vuuren1 » 27 Nov 2015, 23:23

Patrick,

Coelan is iets heel anders dan 2-C lak, Coulan werkt met het hout mee (is elastisch) en daarom zou het beter blijven zitten op hout.
2-componenten lak is in de regel hard en wel weer slijtvast maar het werkt niet mee en zal m.n. op verbindingsnaden onthechten en inwateren.

Voor hout op schepen geldt eigenlijk dat je het nooit buiten en zeker niet in de zon mag laten komen, dan blijft het nieuw, in andere gevallen vraagt het veel aandacht ;)
Coelan is duur maar wat is duur als het goed gaat?

Zelf heb ik erg goede ervaringen met (je gelooft het vast niet..) de transparante beits (grenen tint = iets lichtbruin om iets verbleekt hout op te halen) van Action.
Droogt traag maar is elastich en blijft lang goed.
Mijn voordeur zit op het zuiden en blijft prachtig (veel langer en beter dan met duur merkspul).

Overigens meen ik dat Coulan uiteindelijk een behoorlijke laagdikte moet hebben.
Bij jouw boot leek mij het nogal mager qua laagdikte.

Dus waar het goed zit gewoon ontvetten, licht opslijpen, afnemen en weer Coelan opzetten, vooral geen verschillende systemen door elkaar gebruiken.
(de Action beits/lak zou ik er wel over durven zetten omdat die ook elastisch blijft)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Coelan / lak vraagje

Berichtdoor patrick1969 » 29 Nov 2015, 17:14

helemaal goed. Ik ga voor de Coelan en ben al begonnen met het verwijderen van de oude lagen. Ik haal alles kaal, laat het eerst eens goed uitdrogen en behandel dan de ingewaterde plekken met ontweringswater waarna ik allesmet korrel 80 licht opschuur en opnieuw in de Coelan zet. Of ik deze winter ook de kajuit meepak weet ik nog niet maar mijzelf kennende zal het wel ;-)

Dank voor de info heren.

Ik vond trouwens hier een voordelig adresje voor de Coelan, dat scheelt nogal fors met de prijzen in NL.

http://www.bootdepot.de/1286-Pflege-Meh ... chmaschine
patrick1969
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 07 Jul 2015, 20:52
ligplaats:
info:

Re: Coelan / lak vraagje

Berichtdoor vuuren1 » 29 Nov 2015, 22:37

Korrel 80??
Dat is fors en 'graaft' in je houtwerk. Leuk als je er een laagje hout af wilt schuren maar dan nog ga je dat echt zien.
180 is al grof zat om mee te beginnen, dan kan je altijd nog terug of zelfs opschalen.
Zelf zou ik met korrel 220 beginnen (overigens niet uit de bouwmarkt en ook niet met een bouwmarkt schuurmachine..).

Ik heb een Makita van 750 Wtt, die lijkt op een slijptol, zo groot maar die doet z'n werk uitstekend (vraag maar aan Jan Huibers, die heb ik m ook aangesmeerd ;) )

Inwatering komt altijd bij verbindingen, als ik kaal zou gaan halen zou ik in de verbindingen een V-naadje aanbrengen en dat met Sikaflex vullen, dan ben je er heel lang vanaf (het hoort misschien niet maar als je het strak doet is het netjes om te zien.
(ook het v-naadje mag niet te bescheiden zijn omdat de rekmogelijkheden dan nog te weinig zijn)

In de basis is het schip goed en zo te lezen zal jij haar behoorlijk verwennen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Coelan / lak vraagje

Berichtdoor Jan Huibers » 30 Nov 2015, 00:56

Ik heb inderdaad de Makita waar Hans het over heeft... Maar die is in de handen van een wat onervaren iemand wat teveel van het goede, zeker op hout. Als je die door zijn gewicht ietswat scheef houd dan ziet het er niet uit.

Koop 1x een goede machine, je hebt een mooi schip gekocht, ga alsjeblieft niet bezuinigen op onderhoud wat ieder jaar terug komt. De beste machine voor wat jij moet gaan doen en elke keer moet doen voor je houten opbouw is de Mirka Deros, weegt nog geen kilo. Een goede stofzuiger eraan hangen anders ga je poetsen en blijf je vellen wisselen. je voelt goed wat je doet en gebruik een softpad en laat de machine niet op zijn hardst lopen. Korrel 180 maar niet grover op kaal hout en niet grover als 240 op de eerste laklaag en daarna alleen maar fijner.
Ik heb bij een superfavo de houten verbindingen voor iemand uitgehaald met een freesje op mijn dremel.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Coelan / lak vraagje

Berichtdoor patrick1969 » 30 Nov 2015, 02:14

Dank heren voor de goede adviezen.
De reden dat ik korrel 80 zou gebruiken is vanwege het punt dat ik dit in diverse handleidingen ben tegen gekomen. Dit zou de hechting van de coulan bevorderen. Nu ik van het eerste luikje de coelan heb verwijderd zie ik dat het met een redelijk grove korrel geschuurd is, dat was niet te zien met de coelan er op. Ik ga morgen weer aan de slag met de boot en zal wat foto's plaatsen.

Vwb mijn electrische gereedschap... Ik ben het volledig eens met het punt dat goed gereedschap het halve werk is. Ik gebruik voornamelijk Festool gereedschap en daar ben ik als doe het zelvert best tevreden over. De schuurmachine die ik o.a. gebruik is een Festool rotaflex 125. fijn ding maar die ga ik niet met korrel 80 op vol vermogen loslaten op het delicate hout van mijn bootje.

wordt vervolgd.
patrick1969
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 07 Jul 2015, 20:52
ligplaats:
info:

Re: Coelan / lak vraagje

Berichtdoor gewoonmich » 30 Nov 2015, 08:02

Festool Rotaflex is de perfecte machine voor jouw klusje. Een RTS (vlak) of een DTS (Delta) zou ook nog kunnen voor het houtwerk. Korrel 80 is inderdaad te grof. Schiet wel lekker op maar je bent langer bezig om alles weer strak te krijgen.

Ik gebruik alleen nog maar Festool sinds ik klus aan de boot. Koop nog eerder een gebruikte Festool op marktplaats dan dat ik een nieuwe bouwmarkt machine koop.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Coelan / lak vraagje

Berichtdoor patrick1969 » 30 Nov 2015, 11:48

Aangezien een gerelateerd topic over dit project ook loopt stel ik voor dat we daar verder gaan.
Hier dus viewtopic.php?f=19&t=2223
patrick1969
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 07 Jul 2015, 20:52
ligplaats:
info:


Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten