Pagina 5 van 7

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2015, 09:02
door elrenegado
Hier wat meer info over hoe e.e.a. geinstalleerd zou moeten zijn.

Er staat echter in dat in een installatie met 1 gasfles, de regelaar rechtstreeks op de fles mag.

http://www.varendoejesamen.nl/sites/def ... bDEF_0.pdf

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2015, 09:10
door quichot
Wat op de varendoejesamen-site staat komt redelijk overeen met de eisen scheepvaartinspectie. Die uitzondering voor een losse regelaar op één fles geldt echter alleen als je één enkele gebruiker rechtstreeks op de fles aansluit. En dan nog mag die slang niet langer zijn dan een meter. Voor cvo-keuring geldt die uitzondering trouwens niet. Ik denk dat er getracht is een praktisch werkbare situatie te creëren voor recreanten die af en toe alleen hun potje willen koken.

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2015, 09:15
door kajoe
ik bedoel de zwarte hogedruk slangen met aangeperste koppelingen die in de binnenvaart gebruikt worden ,en beslist niet de oranje hobby slang die vaak in watersport en camping zaken te koop is.
van eindkraan tot toestel zijn deze zowel met slang klem als met koppelingen goed te gebruiken .
bij mij staat alles op 50mb afgesteld.
groet wout.

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2015, 14:23
door swblom
Het verschil in inzicht aangaande de plak van het reduceerventiel heb ik ook nooit kunnen rijmen.

Uit de chartervaart komend was ik gewoon de reduceer vast op het schot in de gasbun te monteren met een aparte leiding vanuit de afblaas naar buiten. Dan met zo'n zwarte hogedrukslang van fles naar reduceer.

Toen wij een kleine boot kochten voor het gezin wilde ik het op dezelfde manier aanleggen. De eerste reaktie die ik van de keurmeester kreeg was dat dit op een plezierjacht tegen alle regels inging. De reduceer moest rechtsreeks op de fles en dan met een lagedrukslang naar de vaste leiding. Toen we hierover in gesprek gingen was ook zijn conclusie dat er klaarblijkelijk totaal verschillende eisen tussen beroeps en pleziervaart zijn.
Even voor de duidelijkheid, hij is een door verzekeraars erkend keurmeester voor gasinstallaties in de pleziervaart.

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2015, 15:23
door Marie Christina
Hoe meer info hoe verwarrender.
Maar volgens mij voldoe ik dan gewoon.

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2015, 15:32
door quichot
swblom schreef:
Toen wij een kleine boot kochten voor het gezin wilde ik het op dezelfde manier aanleggen. De eerste reaktie die ik van de keurmeester kreeg was dat dit op een plezierjacht tegen alle regels inging. <------> Even voor de duidelijkheid, hij is een door verzekeraars erkend keurmeester voor gasinstallaties in de pleziervaart.

Vreemd. En dat weten ze niet bij http://www.varendoejesamen.nl? Heel vreemd.
Ze zullen die ISO norm 10239 voor jachten toch niet uit hun duim zuigen?

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2015, 16:23
door Wolf1
Brochure gasveilig Varen doe je samen
Drukregelaars
De maximum werkdruk van de regelaar mag nooit hoger zijn dan 50 mbar. Een gemonteerde regelaar met afblaasveiligheid is verplicht. De maximale leeftijd van die regelaar is tien jaar, daarna moet u de regelaar vervangen. Het jaartal staat aan de onderzijde ingeperst.
Gasleidingsysteem
Bij een installatie met een gasfles kunt u de regelaar rechtstreeks op de gasfles monteren. Bij een installatie met twee gasflessen moet u op de verzamelleiding twee aansluitkranen monteren. Hierna komt de regelaar, een afblaasventiel en dan de hoofdkraan. Dit systeem moet zich in de gasbun of flessenkast bevinden. Een manometer voor de regelaar kan dienen als gaslektester. Na het sluiten van alle toestelkranen opent u de flesafsluiter om vervolgens deze weer te sluiten. De druk die u dan afleest, mag niet dalen. De gasbun hoort een gasdichte schotdoorvoer voor de leiding te hebben. De montage is werk voor de vakman.

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2015, 21:06
door kajoe
ik vind alles best ,maar ik doe het op mijn manier zoals ik al zij, volgens het binnen schepen besluit ,wat in de rangorder hoger staat kan men niet afkeuren op een jacht ,daarbij als er in Duitsland is een controlerende mafkees aan boord komt kan hij er niets van zeggen om dat zij daar dezelfde eisen hebben

daarbij wou ik ook nog eens zeggen dat er op verschillende charterschepen vaak ook nog eens l p g gebruikt werd omdat dat goedkoper was ,er zijn daar door ook wel eens ongelukken gebeurd wand het was toen eigenlijk illegaal ,en vaak niet voor zien van de juiste regelaars of verdampers ,deze schepen voeren toen nog niet onder de scheepvaart inspectie ,later weden ze onder register ik meen holland gebracht ,in mijn tijd zo rond 1985 kon je daar zo ongeveer een certificaat van keuring kopen voor ruim 750 gulden ,is uit geprobeerd door een collega die de keuringen voor de zeil chartervaart niet vertrouwde ,omdat wij ,van de motor charter vaart aan de scheepvaart inspectie moesten voldoen.

volgens mij is het nu zo langzamerhand wel in orde in de chartervaart.
groet wout.

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2016, 18:19
door smeukel
Uiteindelijk was de oorzaak een geiser welke 's nachts gas heeft staan lekken, bij het starten van de motor ontstak het in de boot aanwezige gas.

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2016, 21:31
door R.C.Grootveld
Een geiser aan boord van een boot en kennelijk dus een zonder beveiliging..... :?: