explosie pleziervaartuig Gouda

algemene discussies

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor aquanaut » 20 Feb 2016, 22:08

Vind ik heel vreemd, want volgens mij heeft elke geiser een thermische beveiliging.
En als die kapot is wil de vlam juist niet blijven branden omdat het gasblok dichtklapt als je de knop loslaat.

Wat was je bron smeukel?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor Klaver vier » 20 Feb 2016, 22:34

Een goeie geiser heeft inderdaat een thermische beveiliging,maar smeukel zegt niet dat de geiser aanstond, hij zegt hij ontplofte toen de motor starte,als de geiser op een aansluiting lekt of gas doorlaat zonder dat hij brand kan dit heel makkelijk
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor aquanaut » 20 Feb 2016, 22:44

Rene,
Mijn reactie was ook op de post van Rob...
Dat de geiser van een type zonder beveiliging zou zijn....
En bij jouw veronderstelling zou ik zeggen dat de gasinstallatie niet deugt, en niet zozeer het toestel.

Wat mij vooral is bijgebleven van de vele foto's die op de diverse nieuwssites stonden is de grote hoeveelheid gasflessen en het Eurom doosje in het gras.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor Klaver vier » 20 Feb 2016, 23:06

Ik snap wat je bedoeld aquanaut,ik wil alleen maar zeggen dat een thermische beveiliging niet alles uit kan sluiten.
Bij cv ketels laten bijv, de gasblokken heel vaak gas door,dat is ook de reden waarom een ketel altijd voorventileert voor hij gaat ontsteken.
Hij kan dus uit hebben gestaan en toch ontploft zijn,door een vonk van de motor
Gr René
Klaver vier
 

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor vuuren1 » 20 Feb 2016, 23:23

In bootjes kunnen heus nog antiek en onbeveiligde geisers bestaan.

Ook beveiligde geisers die nooit of te weinig onderhoud hebben gezien kunnen inmiddels erg gevaarlijk zijn.
Overigens zijn -open- geisers in boten al lang verboden (CE).

Met René eens dat andere lekkages en/of problemen niet uit te sluiten zijn, zeker niet bij een geiser.

Wist u dat schade/brand door een CV ketel in je woning niet verzekerd is als er geen bewijzen zijn van periodiek onderhoud?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor Klaver vier » 20 Feb 2016, 23:32

Het is nu zelfs in woningen al verboden om een verbeterd rendement ketel te plaatsen en sinds kort is zelfs een a label pomp verplicht
Dat je niet verzekerd ben als je geen onderhoud pleegt is mij bekent.
Open toestellen zijn ook super gevaarlijk,zijn heel wat mensen door omgekomen
Gr René
Klaver vier
 

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor ErikH » 21 Feb 2016, 01:18

Heb geen verstand van de materie van gasdrukken e.d. en weet ook niet de juiste termen, maar gooi het toch in de groep;

Eigenlijk zou er een soort minimaal-klep bij de gasfles geplaatst moeten worden die pas opent als er een bepaald drukverschil is tussen gasfles en buitenlucht. Een klein lek en de klep blijft dicht, pas als er een grotere vraag is dan opent de klep. Het voorkomt niet alle mogelijke gevaarlijke situaties, maar had waarschijnlijk dit ongeluk kunnen voorkomen.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor quichot » 21 Feb 2016, 10:09

Je kunt van alles bedenken, maar zelfs als je een gasinstallatie -ervan uitgaand dat die deugdelijk is aangelegd- niet regelmatig controleert, of nooit onderhoud pleegt, moet er nog heel wat gebeuren voor het een keer serieus misgaat.
Feit is dat het hier serieus is misgegaan. Ja, de geyser wordt er dan geroepen, maar er blijven vragen. Was de geyser een fossiel uit de jaren 60 zonder moderne beveiligingen? Hing het ding aan een uitgedroogde slang? Zijn er koppelingen losgeraakt? Is de toestelkraan gaan lekken? En, als je na langere tijd terug aan boord komt, waarom was de hoofdkraan niet dicht? Of op z'n minst de toestelkraan?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor quichot » 21 Feb 2016, 10:37

vuuren1 schreef: Overigens zijn -open- geisers in boten al lang verboden (CE).

Die CE-regeling zal wel weer afwijken van de CVO-eisen, maar een geiser aan boord van schepen >20 mtr is toegestaan, mits er een rookgasafvoer is, en de ruimte waarin het toestel is opgesteld óf groter is dan zoveel kuub (exacte grootte weet ik uit m'n hoofd niet, maar ik dacht 50 kuub), óf een niet-afsluitbare ventilatie-opening heeft met een voorgeschreven minimum doorlaat.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor Klaver vier » 21 Feb 2016, 11:13

Guido ik weet niet hoe het op een schip voorgeschreven is maar in de woningbouw is een open geiser al heel lang verboden en sinds volgens mij afgelopen september mogen het alleen nog hr toestellen zijn,vr toestellen mogen dus ook niet meer.
Erik dat idee van die klep lijkt mij ook een goed idee, in de woningbouw wordt hier op kleine schaal een b klep voor ingebouwd,die werkt zoals jij hem beschrijft.
Gr Rene ( De Stoere)
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten