explosie pleziervaartuig Gouda

algemene discussies

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor elrenegado » 23 Okt 2015, 09:02

Hier wat meer info over hoe e.e.a. geinstalleerd zou moeten zijn.

Er staat echter in dat in een installatie met 1 gasfles, de regelaar rechtstreeks op de fles mag.

http://www.varendoejesamen.nl/sites/def ... bDEF_0.pdf
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor quichot » 23 Okt 2015, 09:10

Wat op de varendoejesamen-site staat komt redelijk overeen met de eisen scheepvaartinspectie. Die uitzondering voor een losse regelaar op één fles geldt echter alleen als je één enkele gebruiker rechtstreeks op de fles aansluit. En dan nog mag die slang niet langer zijn dan een meter. Voor cvo-keuring geldt die uitzondering trouwens niet. Ik denk dat er getracht is een praktisch werkbare situatie te creëren voor recreanten die af en toe alleen hun potje willen koken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor kajoe » 23 Okt 2015, 09:15

ik bedoel de zwarte hogedruk slangen met aangeperste koppelingen die in de binnenvaart gebruikt worden ,en beslist niet de oranje hobby slang die vaak in watersport en camping zaken te koop is.
van eindkraan tot toestel zijn deze zowel met slang klem als met koppelingen goed te gebruiken .
bij mij staat alles op 50mb afgesteld.
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor swblom » 23 Okt 2015, 14:23

Het verschil in inzicht aangaande de plak van het reduceerventiel heb ik ook nooit kunnen rijmen.

Uit de chartervaart komend was ik gewoon de reduceer vast op het schot in de gasbun te monteren met een aparte leiding vanuit de afblaas naar buiten. Dan met zo'n zwarte hogedrukslang van fles naar reduceer.

Toen wij een kleine boot kochten voor het gezin wilde ik het op dezelfde manier aanleggen. De eerste reaktie die ik van de keurmeester kreeg was dat dit op een plezierjacht tegen alle regels inging. De reduceer moest rechtsreeks op de fles en dan met een lagedrukslang naar de vaste leiding. Toen we hierover in gesprek gingen was ook zijn conclusie dat er klaarblijkelijk totaal verschillende eisen tussen beroeps en pleziervaart zijn.
Even voor de duidelijkheid, hij is een door verzekeraars erkend keurmeester voor gasinstallaties in de pleziervaart.
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor Marie Christina » 23 Okt 2015, 15:23

Hoe meer info hoe verwarrender.
Maar volgens mij voldoe ik dan gewoon.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor quichot » 23 Okt 2015, 15:32

swblom schreef:
Toen wij een kleine boot kochten voor het gezin wilde ik het op dezelfde manier aanleggen. De eerste reaktie die ik van de keurmeester kreeg was dat dit op een plezierjacht tegen alle regels inging. <------> Even voor de duidelijkheid, hij is een door verzekeraars erkend keurmeester voor gasinstallaties in de pleziervaart.

Vreemd. En dat weten ze niet bij http://www.varendoejesamen.nl? Heel vreemd.
Ze zullen die ISO norm 10239 voor jachten toch niet uit hun duim zuigen?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor Wolf1 » 23 Okt 2015, 16:23

Brochure gasveilig Varen doe je samen
Drukregelaars
De maximum werkdruk van de regelaar mag nooit hoger zijn dan 50 mbar. Een gemonteerde regelaar met afblaasveiligheid is verplicht. De maximale leeftijd van die regelaar is tien jaar, daarna moet u de regelaar vervangen. Het jaartal staat aan de onderzijde ingeperst.
Gasleidingsysteem
Bij een installatie met een gasfles kunt u de regelaar rechtstreeks op de gasfles monteren. Bij een installatie met twee gasflessen moet u op de verzamelleiding twee aansluitkranen monteren. Hierna komt de regelaar, een afblaasventiel en dan de hoofdkraan. Dit systeem moet zich in de gasbun of flessenkast bevinden. Een manometer voor de regelaar kan dienen als gaslektester. Na het sluiten van alle toestelkranen opent u de flesafsluiter om vervolgens deze weer te sluiten. De druk die u dan afleest, mag niet dalen. De gasbun hoort een gasdichte schotdoorvoer voor de leiding te hebben. De montage is werk voor de vakman.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor kajoe » 23 Okt 2015, 21:06

ik vind alles best ,maar ik doe het op mijn manier zoals ik al zij, volgens het binnen schepen besluit ,wat in de rangorder hoger staat kan men niet afkeuren op een jacht ,daarbij als er in Duitsland is een controlerende mafkees aan boord komt kan hij er niets van zeggen om dat zij daar dezelfde eisen hebben

daarbij wou ik ook nog eens zeggen dat er op verschillende charterschepen vaak ook nog eens l p g gebruikt werd omdat dat goedkoper was ,er zijn daar door ook wel eens ongelukken gebeurd wand het was toen eigenlijk illegaal ,en vaak niet voor zien van de juiste regelaars of verdampers ,deze schepen voeren toen nog niet onder de scheepvaart inspectie ,later weden ze onder register ik meen holland gebracht ,in mijn tijd zo rond 1985 kon je daar zo ongeveer een certificaat van keuring kopen voor ruim 750 gulden ,is uit geprobeerd door een collega die de keuringen voor de zeil chartervaart niet vertrouwde ,omdat wij ,van de motor charter vaart aan de scheepvaart inspectie moesten voldoen.

volgens mij is het nu zo langzamerhand wel in orde in de chartervaart.
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor smeukel » 20 Feb 2016, 18:19

Uiteindelijk was de oorzaak een geiser welke 's nachts gas heeft staan lekken, bij het starten van de motor ontstak het in de boot aanwezige gas.
smeukel
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 04 Mrt 2015, 19:15
ligplaats:
info:

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Feb 2016, 21:31

Een geiser aan boord van een boot en kennelijk dus een zonder beveiliging..... :?:
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten