als verkoper zich schuldig voelen ? ik weet het niet ,in vroegere dagen toen ik nog in de motor chartervaart zat kookten onze klanten geregeld zelf , je moest daarom vaak controleren of men niets had laten open staan ,vaak prutsten ze aan zaken .
wij hadden de koelkast ,geiser gasstellen op gas ,gekeurd door de inspectie om je certificaat te krijgen ,de brand detectors kwamen toen net in zwang even als de gas en monoxide melders .
je mocht dan ook geen flessen gas aan boord hebben in ruimtes die in verbinding konden staan met verblijf ruimten .accu,s moesten in een kist hout of staal die een ontluchting hadden , een onder, die buiten boord ging en een invoer aan de boven kant ivb knalgas ,nu met de gesloten accu is het veiliger geworden .
eens een accu zien ontploffen in een gesloten ruimte bij het brandweer opleiding centrum je wild er niet bij staan.
andere keer wij liepen ter hoogte van Schoonhoven een lege tanker op in de potdichte mist ,er voeren daar meerdere schepen rond ,aan paarminuten later hoorden we een flinke knal ,gevolgd door nog 12 veel grotere knallen ,direct daarna een nood op roep van de zojuist gepasseerde tanker ,dus vol achteruit en overstuur terug en op de radar zoeken naar dat schip ,toen we daar kwamen bleek hij een dikke aanvaring gehad te hebben ,tijdens de vaart was hij zijn tanks aan het luchten en had alle trunk hoofden open staan ,bij de aanvaring waren vonken vrij gekomen en waren alle tanks ontploft ,tja dat mocht toendertijd nog ,wij kregen later een behoorlijke uitbrander van de politie te water ,omdat wij ook een tanker waren ,maar we waren leeg van zware stookolie .een volle tanker met wat voor product ook kan nooit ontploffen ,alleen branden.
dus wachten we maar af wat er uit het onderzoek komt ,en laten we hopen dat ze het bekent maken .
groet wout.