explosie pleziervaartuig Gouda

algemene discussies

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor kajoe » 20 Okt 2015, 20:11

als verkoper zich schuldig voelen ? ik weet het niet ,in vroegere dagen toen ik nog in de motor chartervaart zat kookten onze klanten geregeld zelf , je moest daarom vaak controleren of men niets had laten open staan ,vaak prutsten ze aan zaken .
wij hadden de koelkast ,geiser gasstellen op gas ,gekeurd door de inspectie om je certificaat te krijgen ,de brand detectors kwamen toen net in zwang even als de gas en monoxide melders .
je mocht dan ook geen flessen gas aan boord hebben in ruimtes die in verbinding konden staan met verblijf ruimten .accu,s moesten in een kist hout of staal die een ontluchting hadden , een onder, die buiten boord ging en een invoer aan de boven kant ivb knalgas ,nu met de gesloten accu is het veiliger geworden .
eens een accu zien ontploffen in een gesloten ruimte bij het brandweer opleiding centrum je wild er niet bij staan.
andere keer wij liepen ter hoogte van Schoonhoven een lege tanker op in de potdichte mist ,er voeren daar meerdere schepen rond ,aan paarminuten later hoorden we een flinke knal ,gevolgd door nog 12 veel grotere knallen ,direct daarna een nood op roep van de zojuist gepasseerde tanker ,dus vol achteruit en overstuur terug en op de radar zoeken naar dat schip ,toen we daar kwamen bleek hij een dikke aanvaring gehad te hebben ,tijdens de vaart was hij zijn tanks aan het luchten en had alle trunk hoofden open staan ,bij de aanvaring waren vonken vrij gekomen en waren alle tanks ontploft ,tja dat mocht toendertijd nog ,wij kregen later een behoorlijke uitbrander van de politie te water ,omdat wij ook een tanker waren ,maar we waren leeg van zware stookolie .een volle tanker met wat voor product ook kan nooit ontploffen ,alleen branden.
dus wachten we maar af wat er uit het onderzoek komt ,en laten we hopen dat ze het bekent maken .
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor Marie Christina » 20 Okt 2015, 20:22

paure nesci schreef:En om zoiets te voorkomen, welke gasmelder / gasalarm is betrouwbaar ?
en stel , je komt aan bij de boot na er n week niet geweest te zijn, gasalarm piept.......wat dan te doen ? Hoe krijg je dat gas onder uit je boot ?

In de eerste plaats: ventileren.
Zorg dat het gaat waaien in die boot.
En je kan helpen door te scheppen.
Met een afwasteil o.i.d. op het laagste punt van de boot scheppen en naar buiten gooien.
Klinkt gek, maar werkt.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor gast » 20 Okt 2015, 21:56

Nou ik kan je vertellen, mocht mijn boot vol gas zitten ga ik van mijn leven de boot niet in. Dan schakel ik wel de brandweer in.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor kajoe » 21 Okt 2015, 09:30

dat is tenminste de beste reactie volgens mij ,ga je zelf aan de gang en veroorzaak je een vonk op een of andere wijze of door statische ontlading, kan het faliekant fout aflopen .en kom je ook in het nieuws.
groet wout
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Okt 2015, 10:21

paure nesci schreef:En om zoiets te voorkomen, welke gasmelder / gasalarm is betrouwbaar ?
en stel , je komt aan bij de boot na er n week niet geweest te zijn, gasalarm piept.......wat dan te doen ? Hoe krijg je dat gas onder uit je boot ?

Gasdetectoren zijn er van meerdere merken, oa Vetus, klein kastje en sensor onderin de boot hangen.

Wat te doen?
Overal afblijven, brandweer bellen en iedereen uit de buurt houden; zelfs het uitschakelen van bepaalde zaken kan fataal zijn (tenzij je een hoofdschakelaar hebt met een explosiebescherming)
Overigens hoeft het niet alleen je gasinstallatie te zijn, getuige een incident van een jaar of 10 terug in Loosdrecht.

Mensen komen aan boord na een "avondje uit" en blijken (1) een lamp te hebben laten branden en (2) een raam open te hebben laten staan.
Gevolg: De hele kajuit vol met muggen, dus moeders pakt de spuitbus met insectenspray en gaat het ongedierte te lijf.
Na enige heftig spuitwerk begint het gasalarm te piepen ..... Oeps, snel alles uitschakelen ............ Boem ......
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor quichot » 21 Okt 2015, 16:22

Wie in een kleine ruimte zonder gasmasker een bus insecticide leegspuit is óf niet goed snik, óf stomdronken. In het laatste geval lijkt een explosie veroorzaakt door de alcoholdampen die moeders uitademde waarschijnlijker! :mrgreen: Dit geheel los van het tragische ongeval in Gouda uiteraard.
De Mythbusters hebben een keer uitgezocht of je met bug spray een explosie kunt veroorzaken in een woning. Dat bleek te kunnen, maar daar waren meer dan 50 spuitbussen voor nodig.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor Marie Christina » 21 Okt 2015, 16:46

Ik denk dat als je zoveel muggenspray in je boot spuit dat de boel boem zegt op het moment dat je een schakelaar om zet je zelf ook wel met je pootjes omhoog ligt.
Een licht broodje aap gevoel bekruipt mij toch wel.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor elrenegado » 22 Okt 2015, 09:21

paure nesci schreef:En om zoiets te voorkomen, welke gasmelder / gasalarm is betrouwbaar ?
en stel , je komt aan bij de boot na er n week niet geweest te zijn, gasalarm piept.......wat dan te doen ? Hoe krijg je dat gas onder uit je boot ?


Ik heb er 1 van vetus met 2 sensoren, en automatische schakeling van een vonkvrije afzuiger.
Dat zat al in de boot toen ik hem kocht.
1 sensor zit op het allerlaagste punt, wat toevallig ook vrijwel onder het gastoestel is, en de andere sensor zit onder de vloer in de voorkajuit.
Mocht de gasbun (die in de voorpunt zit) toch lekken, dan meet deze sensor dat.
Mocht het gastoestel lekken dan zal de afzuiger inschakelen.
Tussen de gasbun en het gasttoestel zit een vaste leiding.

De gasdetector staat altijd aan, (omdat die ook ander zaken kan detecteren)
de gaskraan gaat alleen aan als er gekookt moet worden, rest van de tijd zit die dicht.
Ik zit er nog aan te denken om het 4 pits fornuis met over te vervangen voor een diesel gestookte, of electrische...geen gas meer aan boord.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor Ardi » 22 Okt 2015, 09:45

Mocht de gasbun (die in de voorpunt zit) toch lekken, dan meet deze sensor dat.
Mocht het gastoestel lekken dan zal de afzuiger inschakelen.


Ooit wel eens getest ?? Ondanks dat een goed apparaat zelf test bij aanzetten of met test button wil ik dit toch zelf zien.

Ik test 1x per jaar met klein flesje propaan.
http://shop.eriks.nl/nl/lastechniek-reserveonderdelen-en-toebehoren-solderen/kleine-fles-propaan-g-3-8l-23431176/

gr Ardi
No Guts, No Glory
Gebruikers-avatar
Ardi
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 Jul 2014, 16:22
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor elrenegado » 22 Okt 2015, 14:11

Ardi schreef:
Ooit wel eens getest ?? Ondanks dat een goed apparaat zelf test bij aanzetten of met test button wil ik dit toch zelf zien.

Ik test 1x per jaar met klein flesje propaan.
http://shop.eriks.nl/nl/lastechniek-reserveonderdelen-en-toebehoren-solderen/kleine-fles-propaan-g-3-8l-23431176/

gr Ardi



jazeker,
na aanschaf van de boot met een gas aansteker, ding ging vrijwel direct loeien.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten