explosie pleziervaartuig Gouda

algemene discussies

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor quichot » 21 Feb 2016, 12:11

Rene, hr-toestellen mag je in appartementcomplexen weer niet aansluiten op verzamelkanalen voor rookgas ivm condensvorming. Dat wordt dan lastig om je huis te verwarmen!
Voor de CVO gelden normen scheepvaartinspectie. Mijn normbladen dateren van 2012, dat is toch tamelijk recent. En mijn geiser is trouwens ook (goed)gekeurd zo, door een gecertificeerd bureau, dus het zal nog wel mogen, denk ik dan. 8-)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor Klaver vier » 21 Feb 2016, 15:25

Guido leuk dat je dit aanhaal van die gemeenschappelijke kanalen
Ik had nog niet zo lang geleden hier in hilversum een klant met een kapotte intergas vr ketel
Ik heb deze vervangen door een bosch verbetert rendement ketel omdat op het gemeenschappelijke kanaal geen hr ketel aangesloten mocht worden.
Nu zijn we een paar maanden verder en nu heeft de vereniging van eigenaren besloten om het bestaande schoorsteen kanaal te veranderen in een kanaal geschikt voor hr ketels
Maar het mooiste is dat de bewoners op moeten draaien voor de kosten.
Maar mijn klant had dus net een nieuwe vr ketel omdat een hr niet mocht,en die staat nu weer voor kosten omdat het zo aangepast moet worden dat de vr wel gebruikt kan worden
Jammer dat het zo moest want mijn klant heeft twee keer kosten en had liever een hr ketel.
Gr René
Klaver vier
 

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor vuuren1 » 21 Feb 2016, 21:47

Guido,
Ik schreef -open- geisers, die zijn verboden.
Net zoals alles op gas wat open is (de enige uitzondering is een kooktoestel maar wel met diverse voorwaarden).

Ook gaskoelkasten zijn taboe omdat het een open vlam is.

Trumatic verwarmingen mogen wel want die hebben een volledig gesloten in- en uitlaat systeem voor de branderunit (naar buiten toe uiteraard wel open...).


Even off-topic:

René,
Zit jij in de CV ketels?
Ben met een andere woning bezig en daar hangt een Agpo uit 1995.
Doet het nog wel maar zal spoedig aan het eind zijn..
Advies?
(ca. 90 m2 en geen bad)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor quichot » 21 Feb 2016, 22:52

Hans, als je met 'open' zonder rookgasafvoer bedoelt, dan mag dat inderdaad niet. Ik dacht dat je met 'open' zuurstofonttrekkend aan de leefruimte bedoelde.
Overigens heb ik zelf een trekonderbrekertje en een rookgasafvoer voor mijn gaskoelkast gemaakt. De inspecteur heeft daar even verbaasd als kritisch naar gekeken, uitvoerig getest, gefotografeerd voor zijn archief, en...goedgekeurd. Hij kon niet anders dan concluderen dat de koelkast daarmee voldeed aan de eisen.

Rene, ik heb aan zo'n verzamelkanaal gewoon wél een hr-ketel gehangen. In overleg met de leverancier hebben we overwogen dat de kanalenbundel in en uit van rvs was, en dat mijn ketel zich op de onderste van 5 bovenliggende etages bevond. Daardoor kon ik met een goede condensafvoer hoger gelegen delen vrijwaren van overtollig vocht. Dit draait nu al twee jaar prima.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor Noordvaarder » 21 Feb 2016, 23:16

De Stoere schreef:Ik heb deze vervangen door een bosch ........

Ik heb van een installateur gehoord dat Bosch geen ketels meer levert voor de particuliere sector.
Daar is nu Nefit(zit ook in de Bosch groep) voor in de plaats gekomen.
Wat is daarvan waar?
ik ben namelijk zeer tevreden over mijn Bosch 35HRC top.
Zou het zonde vinden om met een paar jaren over te moeten stappen op een ander merk.
Noordvaarder
 

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor vuuren1 » 22 Feb 2016, 01:54

Guido,

Ik (en de CE richtlijn) bedoel echt gesloten, dus geen open verbinding tussen acomodatie en het vuur.

Het is en blijft merkwaardig dat er geen eenduidigheid bestaat op dit vlak.
Ook verzekeringen zitten niet op 1 lijn met de CE normen.

Trekonderbrekers voor Electrolux kastjes zijn gewoon in de handel om het uitwaaien tegen te gaan (caravans..).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor quichot » 22 Feb 2016, 11:02

vuuren1 schreef:Het is en blijft merkwaardig dat er geen eenduidigheid bestaat op dit vlak.

Ik kan me voorstellen dat de CE-richtlijnen voor pleziervaartuigen op het punt van gesloten gastoestellen afwijkt van CVO-richtlijnen >20mtr, vanwege het simpele feit dat de accommodatie doorgaans veel krapper is. Als van een kajuitjachtje toevallig alle deurtjes en raampjes dicht zijn, en er wordt gekookt terwijl er iemand onder de douche staat, wordt het zuurstofgehalte aan boord al gauw kritisch.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor Klaver vier » 22 Feb 2016, 18:00

Guido wat de gemeenschappeljke kanalen betreft je hebt ze geschikt voor vr ketels en je hebt ze geschikt voor hr ketels
Bij hr kanalen heb je onder in een afvoer die op het riool is aangesloten,bij vr is dit niet nodig.
Hr kanalen zijn ook dikker uitgevoerd ivm agresiever condens.
Vuuren 1 ik stuur een pb
Klaver vier
 

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten