Ga je voor een stalen of polyester bootje?

algemene discussies

Re: Ga je voor een stalen of polyester bootje?

Berichtdoor Binnetie » 01 Okt 2015, 21:16

@R.C.Grootveld en Elrenegado, dank voor jullie uitleg over snelheid in het water en over de bodem. Hier ga ik me in verdiepen. Op zicht als je vaart dan heb je vakantie en heb ik de tijd. Mocht ik een weekend varen en zondag achterin de middag nog een afspraak hebben dan is van te voren redelijk in te schatten hoe laat je terug moet. Verbruik vind ik belangrijker dan snelheid.

@iJack, toen ik begon met zoeken naar een bootje wist ik niet beter dan dat er stalen boten waren. Als ik zo wat op de dolle pof gekocht zou hebben dan was het zeker weten ook staal geworden. Het was dat mijn schoonpa over polyester begon :)

Ik neig dan toch naar een stalen boot om mee te beginnen, qua mijn budget is er ook veel meer keus in staal met een AK waar je nog een 'terrasje' boven hebt.
Binnetie
 

Re: Ga je voor een stalen of polyester bootje?

Berichtdoor elrenegado » 02 Okt 2015, 08:49

persoonlijk heeft staal ook mijn voorkeur voor een kruiser,
polyester heb ik gehad, maar dat waren console bootjes, of speedboten met inboards.

Zoals gezegd, een stalen boot ligt wat vaster op het water.
Hierdoor heb je wat gemak bij het wachten voor een brug e.d. het duurt allemaal net iets langer alvorens je verwaait.
daarnaast, stel je maakt eens een fikse fout en knalt tegen de wal.
Dat kost je wat verf, en hooguit een deukje (al dan niet in je ego), bij polyester heb je vaak meer schade.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Ga je voor een stalen of polyester bootje?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Okt 2015, 09:08

Bovenstaande kan ik alleen maar beamen.....
Aanvankelijk (wij waren in de bevoorrechte positie een nieuw schip aan te schaffen) keken wij ook naar (skandinavische) polyester schepen, totdat ik er eens één bij 5Bft voor een brug zag liggen wachten.....
Verlijerde als ik weet niet wat, moest met veel boegschoefgeweld het schip op z'n plek houden.
Uiteindelijk toch voor staal gekozen en we hebben er geen spijt van. 11 Ton, 84Pk Deutz, ligt als een huis en loopt als een zonnetje; prima schip voor de grote rivieren.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Ga je voor een stalen of polyester bootje?

Berichtdoor Binnetie » 02 Okt 2015, 11:18

Bedankt allen, dan ga ik toch maar oriënteren op staal. Veel meer keus. Op Marktplaats is er met mijn budget en wensen in polyester op dit moment niks te krijgen en weinig aanbod.
Dat wordt een leuke discussie met schoonpa... maar ach. Degene die betaald, die bepaalt :)
Binnetie
 

Re: Ga je voor een stalen of polyester bootje?

Berichtdoor Blacktoppie » 02 Okt 2015, 12:50

Ik denk wel dat ondanks dat er veel te koop is, je in die prijs klasse en voor de lengte die je zoekt je altijd een boot tegen komt waar werk aan zit..

Arco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Ga je voor een stalen of polyester bootje?

Berichtdoor elrenegado » 02 Okt 2015, 14:54

valt mee hoor.
Volgens mij was zijn budget 15k.

Daar moet je wel een bootje voor kunnen vinden waar weinig werk aan zit.
een beetje schilderen etc moet je niet als werk zien, dat hoort nou eenmaal bij een stalen boot.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Ga je voor een stalen of polyester bootje?

Berichtdoor Binnetie » 02 Okt 2015, 15:55

Klopt, schilderwerk aan de buitenkant hoort er bij. De boot die we bekeken hadden moest voorzien worden van een nieuwe verflaag op het dek en antislip. Dat is hoort er een beetje bij. Maar grote een kast welke deels ingevreten is door het water wat niet meer met schuren en schilderen te redden is valt daar niet onder. Die boot die we zagen moest teveel aan gebeuren.
Binnetie
 

Re: Ga je voor een stalen of polyester bootje?

Berichtdoor Georges » 05 Okt 2015, 08:37

Wij hebben allebei gehad.2 staal en 5 polyester.
Voor mij zijn er weinig verschillen tussen een stalen en een polyester boot beiden hebben onderhoud nodig.
Koop je een oude niet perfect onderhouden boot dan is het onderhoud / opknapwerk veel intensiever en duurder, tot jij het prutswerk op orde zet.
Maar geloof niet teveel in de voor/nadelen van de een of de andere materiaalsoort, alles hangt af van hoe en met wat je het onderhoud doet, stalen plezier schepen zijn traditioneel meer te vinden op kanalen, polyester zie je meer onder verschillende omstandigheden op zee dus het materiaal heeft niets met sterkte of zeewaardigheid te maken.
Een stalen boot die roest problemen heeft is erger dan een polyesterboot met wat blaasjes, er is geen reden dat een boot met osmose zou zinken ,met een roestgat erin ..., er staan bij ons op de clubwerf verschillende stalen boten die gedubbeld zijn omdat ze bij het bikken er doorheen gingen, geen enkele polyester boot met gaten erin ...
Een polyesterboot kan net zo goed in het water overwinteren, laat je niet wijsmaken dat polyester moet drogen of zou scheuren , indien een polyesterboot water opzuigt dan is je verfsysteem onder water niet in orde, simpel maar waar.
Een stalen schip dat je goed in orde hebt roest niet op, maar indien je de goedkoopste oplossingen kiest qua elektriciteit systeem (electrolyse), verfsysteem of plamuurwerk dan ga je ieder jaar moeten werken neem dus geen voorbeeld/ raad van aan hen die ieder jaar lopen te schilderen...kijk bij de mensen die hun bootje op de werf hebben staan en zelf in het clubhuis zitten na de eerste dagen op de werf die hebben het ooit goed gedaan !
Wat varen betreft is iedere boot anders maar is er volgens mij geen reden om hier materiaalkeuze als comfortbepalend te noemen,een lichte boot verwaait sneller indien het onderwaterschip hetzelfde is als een gelijke zwaardere boot, maar met een ander onderwaterschip is het vaargedrag weer totaal anders ... , een rondspant helt wat vlugger dan een platte bak, maar vaart in golven veel zachter, zonder klappen dus, kortom je moet je schip leren kennen en dan kan je er alles mee , misschien daarom dat een schip met ZE wordt aangesproken ;)

Een stalen schip heeft wel een restwaarde en een polyesterwrak kost je geld... :lol:
Indien het materiaal je niets uitmaakt ga dan voor de boot die het dichts je budget, je inrichting eisen , en je hart bevalt , succes met je zoektocht.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Ga je voor een stalen of polyester bootje?

Berichtdoor Binnetie » 05 Okt 2015, 21:18

Hartelijk dank om je eigen ervaring met beide materialen te delen. Het blijft een persoonlijke keuze natuurlijk. Maar geeft wel inzichten zo.
Als ik puur naar budget kijk dan wordt het staal want in polyester is niks te vinden met mijn wensen of de lengte moet 7,5 meter worden. Maar dan heb je geen terras meer achter om te zitten boven de AK.
Binnetie
 

Re: Ga je voor een stalen of polyester bootje?

Berichtdoor gast » 05 Okt 2015, 22:22

Wij van WC eend adviseren WC eend (nostalgische reclame)

Logisch natuurlijk, als je naar tevredenheid een stalen boot hebt is het makkelijk om deze aan te bevelen en dat geldt eveneens vica versa.
Maar polyester is helemaal niet zo zwak als er geschreven wordt, niet voor niets is het overgrote deel van de zeilvloot van polyester.

Beide hebben hun voor en nadelen, je moet dat zelf op een rijtje zetten, een anderman zijn mening is niet echt een goede basis lijkt mij.

Ga je voor staal dan heb je meer dan genoeg keuze, maar wees wel op je hoede.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten