Wij hebben allebei gehad.2 staal en 5 polyester.
Voor mij zijn er weinig verschillen tussen een stalen en een polyester boot beiden hebben onderhoud nodig.
Koop je een oude niet perfect onderhouden boot dan is het onderhoud / opknapwerk veel intensiever en duurder, tot jij het prutswerk op orde zet.
Maar geloof niet teveel in de voor/nadelen van de een of de andere materiaalsoort, alles hangt af van hoe en met wat je het onderhoud doet, stalen plezier schepen zijn traditioneel meer te vinden op kanalen, polyester zie je meer onder verschillende omstandigheden op zee dus het materiaal heeft niets met sterkte of zeewaardigheid te maken.
Een stalen boot die roest problemen heeft is erger dan een polyesterboot met wat blaasjes, er is geen reden dat een boot met osmose zou zinken ,met een roestgat erin ..., er staan bij ons op de clubwerf verschillende stalen boten die gedubbeld zijn omdat ze bij het bikken er doorheen gingen, geen enkele polyester boot met gaten erin ...
Een polyesterboot kan net zo goed in het water overwinteren, laat je niet wijsmaken dat polyester moet drogen of zou scheuren , indien een polyesterboot water opzuigt dan is je verfsysteem onder water niet in orde, simpel maar waar.
Een stalen schip dat je goed in orde hebt roest niet op, maar indien je de goedkoopste oplossingen kiest qua elektriciteit systeem (electrolyse), verfsysteem of plamuurwerk dan ga je ieder jaar moeten werken neem dus geen voorbeeld/ raad van aan hen die ieder jaar lopen te schilderen...kijk bij de mensen die hun bootje op de werf hebben staan en zelf in het clubhuis zitten na de eerste dagen op de werf die hebben het ooit goed gedaan !
Wat varen betreft is iedere boot anders maar is er volgens mij geen reden om hier materiaalkeuze als comfortbepalend te noemen,een lichte boot verwaait sneller indien het onderwaterschip hetzelfde is als een gelijke zwaardere boot, maar met een ander onderwaterschip is het vaargedrag weer totaal anders ... , een rondspant helt wat vlugger dan een platte bak, maar vaart in golven veel zachter, zonder klappen dus, kortom je moet je schip leren kennen en dan kan je er alles mee , misschien daarom dat een schip met ZE wordt aangesproken
Een stalen schip heeft wel een restwaarde en een polyesterwrak kost je geld...
Indien het materiaal je niets uitmaakt ga dan voor de boot die het dichts je budget, je inrichting eisen , en je hart bevalt , succes met je zoektocht.