Polyester boot en de winter

algemene discussies

Polyester boot en de winter

Berichtdoor FrankM » 05 Sep 2015, 12:04

Hallo,

Is het nodig om een polyester boot de wintertijd op de wal te laten zetten of kan hij gewoon overwinteren in het water ?
Ik twijfel een beetje.
Waarom wel en waarom niet ?

Dank

Groeten
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Polyester boot en de winter

Berichtdoor patrick1969 » 06 Sep 2015, 00:23

ligt er een beetje aan...
- Hoe oud is de boot? oudere boten kunnen wat gevoeliger zijn voor osmose. over het algemeen is het raadzaam de boot om het jaar uit het water te halen in de winter zodat deze goed kan uitdrogen om osmose te voorkomen. De nieuwere polyester schepen hebben hier minder last van.
- Waar ligt de boot in de winter in het water? is er kans pp ijsvorming icm stromend water dan kunnen drijvende ijsschotsen je boot flink beschadigen.

Persoonlijk haal ik mijn zeilbokt jaarlijks uit het water en overwinterd deze in de hal maar die heeft ook een wat ouder teakdek.
patrick1969
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 07 Jul 2015, 20:52
ligplaats:
info:

Re: Polyester boot en de winter

Berichtdoor broekie » 06 Sep 2015, 07:10

@Patrick. Polyester is poreus en kan niet het gehele jaar in het water liggen. Maar ijzer roest en kan dat ook niet tenzij je beide materialen voorziet van bescherming.
Verder moet je ervoor zorgen dat er niets kapot kan vriezen, zoals afsluiters en binnenboordmotor.

Heb je een open boot, een console- of speedboot type, zou ik hem gewoon op de kant leggen.
Dat is veel handiger lijkt mij. Goed afdekken en geenzorgen meer. In het water kan er altijd wat gebeuren dat hij toch vol regent en zinkt.
Een kruisertje kan ik het water blijven, mits het polyester van de bodem is beschermd. Alle water in leidingen en motor eruit.
Zijn topics genoeg die aangeven hoe je het beste winterklaar kan maken.
Buitenboordmotor zou ik eraf halen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2543
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Polyester boot en de winter

Berichtdoor thomas1983 » 24 Sep 2015, 16:28

ik zit eigenlijk een beetje met een soortgelijke vraag, wilde eerst een nieuw topic starten, maar misschien kan ik beter hier verder gaan:

Ik heb nu sinds mei mijn allereerste bootje ooit, en heb opnieuw jullie zeer gewaardeerde advies en expertise nodig. Het gaat om een oude Inter 630 (bouwjaar midjaren 70) van polyester, deze heeft in mei voor de te water lating een beurt gehad aan de onderkant, volledig in de antifoaling. Ook de motor is in mei nog nagekeken, een oude 2-takt buitenboord Suzuki van 25pk.

Mijn vraag is eigenlijk als volgt: zolang ik er komende maanden, ook in de winter, gewoon af en toe mee blij varen (zeg 2x per maand), moet ik dan alsnog maatregelen nemen voor het winterseizoen? Uiteraard is op de kade leggen en onderhoud plegen het beste, ik hoor ook van veel mensen motor uit het water (maar dat gaat bij ons niet zo makkelijk, we kunnen hem niet eens kantelen) maar ik wil eigenlijk gewoon blijven varen, ook al is het straks koud.

Moet ik nog ergens rekening meehouden?
thomas1983
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 05 Jun 2015, 14:28
ligplaats:
info:

Re: Polyester boot en de winter

Berichtdoor elrenegado » 25 Sep 2015, 08:58

alles waar water in staat, kan door bevriezing etc stuk gaan.
Zelf zou ik ervoor zorgen dat het altijd uit het water is (maar pas op, bij kantelen kan er water onderin de staart blijven staan, en vriest het alsnog stuk)

Echter, ik zie ook wel eens buitenboordmotoren die gewoon in het water blijven hangen, en die varen het jaar erna ook weer.
Ik ken zelfs iemand met een polyester boot, met inboard motor, en die laat hem ook altijd in het water liggen.
Die ligt in een doodlopende sloot die vaak als eerste dichtvriest, en die boot drijft ook nog steeds.

Dus ja het kan.
maar veiliger is om het droog te houden.

En je moet zorgen dat je andere doorvoeren vorstbestendig zijn van toilet en keuken etc
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Polyester boot en de winter

Berichtdoor FrankM » 26 Sep 2015, 11:14

Duidelijk. Morgen gaan we naar de jachthaven en regelen dat de boot op de wal gaat.

Groeten
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Polyester boot en de winter

Berichtdoor thomas1983 » 28 Sep 2015, 16:13

ik begrijp dat uit het water halen beter is. maar wij hebben geen dure boot, geen kostbare motor, een beetje risico durf ik wel te nemen. ik denk dat ik vooral moet zorgen dat de motor niet stuk vriest. het is een oude 2-takt 25pk van mercury. ik kan nergens een punt vinden om hem te kantelen. zou het kunnen dat deze gewoon niet gekanteld kan worden? in dat geval is uit het water halen het enige wat ik kan doen, wil ik hem watervrij maken. maar de motor van de boot afhalen terwijl deze in het water ligt is ook een lastig karwei. dan blijft er weinig optie over, helemaal uit het water, of gewoon het risico nemen en in het water laten
thomas1983
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 05 Jun 2015, 14:28
ligplaats:
info:

Re: Polyester boot en de winter

Berichtdoor henkvd » 28 Sep 2015, 18:43

@ Thomas kantelen is altijd mogelijk, zet de motor in vooruit, dan moet hij te kantelen zijn, in neutraal staat hij vergrendeld, dit verhelp je door de ontgrendel knop te gebruiken, die zit er echt op, lukt het niet dan zit het mechanisme vast , wat om de tiltpen haakt vast gerot, dan de tiltpen verwijderen, dan kan de motor ook omhoog en is het mechanisme gangbaar te maken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Polyester boot en de winter

Berichtdoor thomas1983 » 29 Sep 2015, 10:31

echt waar??? dus als ik, gewoon terwijl de motor nog uit is, de afstandbediening in zijn vooruit zet dan zou de motor moeten kunnen kantelen?
ga ik morgen proberen
thomas1983
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 05 Jun 2015, 14:28
ligplaats:
info:

Re: Polyester boot en de winter

Berichtdoor elrenegado » 29 Sep 2015, 14:07

je moet hooguit een hendeltje overhalen bij de staart om het te kunnen kantelen.
maar meestal hebben ze wanneer in vooruit geschakeld deze "vrij" staan, mocht je eens op de stenen klappen, dan komt de motor ook omhoog.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten