Dubbel rood .....of toch niet?

algemene discussies

Re: Dubbel rood .....of toch niet?

Berichtdoor quichot » 06 Sep 2015, 10:02

Hm...zonder de Schroef van Archimedes had Leeghwater nooit de typisch Hollandse polders kunnen droogmalen! ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Dubbel rood .....of toch niet?

Berichtdoor Arthur » 06 Sep 2015, 10:29

Jan Huibers schreef:
R.C.Grootveld schreef:
broekie schreef:De sluiswachter en ik moesten via de marifoon ons best doen om de hork zijn schroef uit werk te laten halen.

Herkenbaar en heb daar inmiddels in voorkomende gevallen een zeer doeltreffende oplossing voor gevonden: Gewoon wachten ...... tussen/onder de deur .....
Door de beveiliging kan de deur dan meestal niet dicht, moet eens kijken hoe snel er dan actie wordt ondernomen; dan blijkt "time is money" ineens de doorslag te geven.
Ooit ook in Belgie ervaren: Op mijn verzoeken in het Ned. aan de sluiswachter/schipper om die .... schroef uit zijn werk te halen werd niet gereageerd, spraken zg (was al eerder gebleken) alleen Frans.
Tot ik onder de hefdeur bleef liggen ... toen spraken ze ineens wel Nederlands/Vlaams en was de schroef heel snel uit .....



Haaaahh.... Vette grijns op me gezicht toen ik dit las..... Ik doe namelijk PRECIES hetzelfde... En oooohh het werkt zo goed!!! :mrgreen:

Moet je toch niet het zelfde overkomen als die schipper in Eefde toen een sluisdeur van 90 ton ongeremd naar onderen viel. :shock:
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Dubbel rood .....of toch niet?

Berichtdoor Popeye » 06 Sep 2015, 16:32

quichot schreef:Hm...zonder de Schroef van Archimedes had Leeghwater nooit de typisch Hollandse polders kunnen droogmalen! ;)


Ik ben nooit verder gekomen dan een lichaam geheel of ged........... enz.
Zo leer je nog eens wat. :D

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Dubbel rood .....of toch niet?

Berichtdoor stentor950 » 06 Sep 2015, 17:39

Marie Christina schreef:@ Stentor: Ik denk dat de heer Engels van de Abel Tasman je toch wat andere regels geleerd heeft.
Net zoals ik mijn leerlingen, als (ondermeer) leraar BVA, thans heel andere regels leer (ook op de, voorheen, Abel Tasman) en de afgelopen 30 jaar op zee toegepast heb.
Kijk het nog eens na, het is kennelijk wat weggezakt: https://www.nautin.nl/wb/media/Wetten_e ... op_zee(INT).pdf

Tevens is het veel te kort door de bocht om te stellen dat je als pleziervaart zijnde nooit haast hebt.
Je kan wel naar huis moeten vanwege familieomstandigheden.
Of, minder heftig, effe door moeten varen om op tijd bij de sluis in Lauwersoog te halen zodat je het tij nog haalt om in Schiermonnikoog te komen.
Toegegeven, dat komt niet zo vaak voor, maar om nou te zeggen dat de pleziervaart nooit haast heeft....


@ Marie Christina
De Hr. Engels, ja daar moest ik even over nadenken. Dat is nu meer dan 40 jaar geleden en gaf toen o.a. les in het ZAR (Zee Aanvarings- Reglement) welke nu het Verdrag inzake de Internationale Bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee, 1972 is geworden. Wat nu het BPR is, heette toen het Vaarreglement.

Mijn boot is geschikt voor meren en kanalen en zodoende kom ik niet op zee. Ook niet op het Wad. Daar is hij nu eenmaal niet op gebouwd en dat risico wil ik ook niet nemen. Als ik dus een korte uitleg geef, heb ik het over het BPR (gebied). Ik had al ingecalculeerd dat er de nodige mensen op-en aanmerkingen zouden maken. Zij hebben het dan ook niet goed gelezen, want ik gaf al aan dat het een korte uitleg was, dus......geen cursus BPR of aanverwanten. (Quote)" Mensen die met mij meevaren, en geen kennis hebben van de regels op het water, geef ik altijd het volgende mee (als motorboot piloot))".

Daarnaast zijn er slechts enkelen die ik mijn boot meegeef. Deze geef ik vooraf het het ANWB-boek voor het Vaarbewijs mee. Er volgt dan ook nog een praktische instructie en wegwijs maken op de boot. Tijdens de vaart merk je snel genoeg of men zich een stukje theorie heeft eigen gemaakt.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Dubbel rood .....of toch niet?

Berichtdoor Marie Christina » 06 Sep 2015, 17:47

Voor mij is het 33 jaar geleden.
Tegenwoordig geef ik BVA. Bepalingen ter Voorkoming van Aanvaringen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Dubbel rood .....of toch niet?

Berichtdoor Compass » 05 Nov 2015, 10:45

@broekie

ik heb je verhaal aandachtig en met verbazing gelezen :shock:
ik ben zelf werkzaam in de brugbediening van de PZH en heb het voorgelegd
aan de leidinggevende van het gebied waar de Woubrugsebrug onder valt en hij deelde mij het volgende mee,

"het klopt idd dat er openingen zijn na de normale tijd voor beroepsvaart (al dan niet tegen betaling)
maar dus wel op afspraak, indien er een opening plaats vind voor deze dan mag er gewoon overig ander verkeer meeliften.
echter word er niet extra gedraaid "
m.v.g. Richard
One Life, Live it
Gebruikers-avatar
Compass
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 17 Sep 2014, 12:09
Woonplaats: Rijsenhout
ligplaats: Aalsmeer
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten