Jan Huibers schreef:R.C.Grootveld schreef:broekie schreef:De sluiswachter en ik moesten via de marifoon ons best doen om de hork zijn schroef uit werk te laten halen.
Herkenbaar en heb daar inmiddels in voorkomende gevallen een zeer doeltreffende oplossing voor gevonden: Gewoon wachten ...... tussen/onder de deur .....
Door de beveiliging kan de deur dan meestal niet dicht, moet eens kijken hoe snel er dan actie wordt ondernomen; dan blijkt "time is money" ineens de doorslag te geven.
Ooit ook in Belgie ervaren: Op mijn verzoeken in het Ned. aan de sluiswachter/schipper om die .... schroef uit zijn werk te halen werd niet gereageerd, spraken zg (was al eerder gebleken) alleen Frans.
Tot ik onder de hefdeur bleef liggen ... toen spraken ze ineens wel Nederlands/Vlaams en was de schroef heel snel uit .....
Haaaahh.... Vette grijns op me gezicht toen ik dit las..... Ik doe namelijk PRECIES hetzelfde... En oooohh het werkt zo goed!!!
quichot schreef:Hm...zonder de Schroef van Archimedes had Leeghwater nooit de typisch Hollandse polders kunnen droogmalen!
Marie Christina schreef:@ Stentor: Ik denk dat de heer Engels van de Abel Tasman je toch wat andere regels geleerd heeft.
Net zoals ik mijn leerlingen, als (ondermeer) leraar BVA, thans heel andere regels leer (ook op de, voorheen, Abel Tasman) en de afgelopen 30 jaar op zee toegepast heb.
Kijk het nog eens na, het is kennelijk wat weggezakt: https://www.nautin.nl/wb/media/Wetten_e ... op_zee(INT).pdf
Tevens is het veel te kort door de bocht om te stellen dat je als pleziervaart zijnde nooit haast hebt.
Je kan wel naar huis moeten vanwege familieomstandigheden.
Of, minder heftig, effe door moeten varen om op tijd bij de sluis in Lauwersoog te halen zodat je het tij nog haalt om in Schiermonnikoog te komen.
Toegegeven, dat komt niet zo vaak voor, maar om nou te zeggen dat de pleziervaart nooit haast heeft....
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten