Dubbel rood .....of toch niet?

algemene discussies

Re: Dubbel rood .....of toch niet?

Berichtdoor broekie » 04 Sep 2015, 18:19

We zijn weer terug op het onderwerp. Zeer interessante discussie.
Lezend rijst bij mij de vraag: heeft de beroepsvaart ook baat bij de pleziervaart of alleen last?

Ben ik een asociale recreant die zonder te betalen mee gaat in een brugopening buiten bedieningstijd die wordt betaald door een beroeps?
Laatst gewijzigd door broekie op 06 Sep 2015, 07:13, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Dubbel rood .....of toch niet?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Sep 2015, 23:17

broekie schreef:De sluiswachter en ik moesten via de marifoon ons best doen om de hork zijn schroef uit werk te laten halen.

Herkenbaar en heb daar inmiddels in voorkomende gevallen een zeer doeltreffende oplossing voor gevonden: Gewoon wachten ...... tussen/onder de deur .....
Door de beveiliging kan de deur dan meestal niet dicht, moet eens kijken hoe snel er dan actie wordt ondernomen; dan blijkt "time is money" ineens de doorslag te geven.
Ooit ook in Belgie ervaren: Op mijn verzoeken in het Ned. aan de sluiswachter/schipper om die .... schroef uit zijn werk te halen werd niet gereageerd, spraken zg (was al eerder gebleken) alleen Frans.
Tot ik onder de hefdeur bleef liggen ... toen spraken ze ineens wel Nederlands/Vlaams en was de schroef heel snel uit .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Dubbel rood .....of toch niet?

Berichtdoor Jan Huibers » 04 Sep 2015, 23:26

R.C.Grootveld schreef:
broekie schreef:De sluiswachter en ik moesten via de marifoon ons best doen om de hork zijn schroef uit werk te laten halen.

Herkenbaar en heb daar inmiddels in voorkomende gevallen een zeer doeltreffende oplossing voor gevonden: Gewoon wachten ...... tussen/onder de deur .....
Door de beveiliging kan de deur dan meestal niet dicht, moet eens kijken hoe snel er dan actie wordt ondernomen; dan blijkt "time is money" ineens de doorslag te geven.
Ooit ook in Belgie ervaren: Op mijn verzoeken in het Ned. aan de sluiswachter/schipper om die .... schroef uit zijn werk te halen werd niet gereageerd, spraken zg (was al eerder gebleken) alleen Frans.
Tot ik onder de hefdeur bleef liggen ... toen spraken ze ineens wel Nederlands/Vlaams en was de schroef heel snel uit .....



Haaaahh.... Vette grijns op me gezicht toen ik dit las..... Ik doe namelijk PRECIES hetzelfde... En oooohh het werkt zo goed!!! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Dubbel rood .....of toch niet?

Berichtdoor Basher » 05 Sep 2015, 01:26

Doe ik ook ! Alleen vraag ik niets aan de schipper/sluiswachter over de in werking zijnde schroef.
Als de sluiswachter begint met roepen: "of dat jacht een beetje wil opschieten", antwoord ik beleefd dat ik ingevolge de voorschriften moet wachten totdat het schip naar behoren is afgemeerd. (lees het BPR er maar eens op door).
Zelfde resultaat :)
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Dubbel rood .....of toch niet?

Berichtdoor Arthur » 05 Sep 2015, 09:39

Is er toch weinig veranderd in NL, de laatste keer dat ik in een sluis lag is toch al weer 25 jaar geleden.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Dubbel rood .....of toch niet?

Berichtdoor Marie Christina » 05 Sep 2015, 09:40

:D
Goeie tips!
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Dubbel rood .....of toch niet?

Berichtdoor quichot » 05 Sep 2015, 10:18

Of beide categorieën baat bij elkaar hebben? Ik denk het niet. Ze zijn een beetje tot elkaar veroordeeld. Daarom lijkt het me veruit het verstandigst om er dan maar het beste van te maken. En eerlijk gezegd vind ik dat de recreanten daar meer hun best voor doen dan de beroepsschippers, die 'ons' toch een beetje zien als indringers in hun biotoop. Dat is vaak de onderliggende reden om de schroef bij te houden in sluizen.
@kajoe, die het klappen van de zweep uit de praktijk kent, merkte heel terecht op: het zijn vaak bekenden of oud-collega's van het sluispersoneel, en dan is het al gauw vier handen op één buik.
In België is het op zondag precies andersom: beroepsvaart wordt niet meegeschut met recreanten. En gek genoeg is de beroepsvaart daar tevreden over. Die treffen maandags niet een kluit gevangen jachten voor de sluis.
Iets soortgelijks zou de oplossing kunnen zijn in Woubrugge: als het personeel daar toch moet wachten op Avifauna, zouden ze nog één opening kunnen aanbieden aan recreanten die verder willen of moeten (ja, dat komt ook voor!). Maar dan moet de goede wil er zijn, en daar ontbreekt het duidelijk aan. Kost niks, behulpzaam zijn! 8-)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Dubbel rood .....of toch niet?

Berichtdoor Popeye » 05 Sep 2015, 14:27

quichot schreef: En eerlijk gezegd vind ik dat de recreanten daar meer hun best voor doen dan de beroepsschippers, die 'ons' toch een beetje zien als indringers in hun biotoop.


'k Las laatst via een like een verhaal op facebook van een beroepschauffeur die de personenauto's op de weg als een soort indringers op zijn werkvloer zag die hij gedwongen moest tolereren. Iedereen die dus niet beroepsmatig op de weg was moest voor hem ruim baan maken zodat hij niet gehinderd werd bij zijn belangrijke werkzaamheden. Rekening houden met beroepsvaart en vrachtverkeer op de weg vind ik de normaalste zaak ven de wereld, al zou het alleen maar zijn uit lijfsbehoud, (zij zijn groot, en ik ben klein) ;) maar (vaar)wegen zijn natuurlijk niet uitsluitend hun werkterrein. Ik hoop dan ook dat het uitzonderingen zijn die er zo over denken.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Dubbel rood .....of toch niet?

Berichtdoor Marie Christina » 05 Sep 2015, 20:56

Er is mij op varen doe je samen ooit te verstaan gegeven dat hij "met zijn schuin oplopende kop zo over me heen zou varen als ik in de weg zou zitten. "
Dus ik heb wat dat betreft weinig hoop.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Dubbel rood .....of toch niet?

Berichtdoor stentor950 » 05 Sep 2015, 23:03

Arthur schreef:Is er toch weinig veranderd in NL, de laatste keer dat ik in een sluis lag is toch al weer 25 jaar geleden.


De westerse wereld heeft van de Grieken veel goeds kunnen leren. Op dit moment denken de meeste mensen uit de Eurozone daar even wat minder over.

Sluizen daar doen de Grieken niet aan en is ook geen Griekse uitvinding. Archimedes was dan wel wiskundige, natuurkundige, ingenieur, uitvinder en sterrenkundige, maar hier toch een stukje Hollands glorie voor jou en je Griekse vrienden. :D

http://www.telegraaf.nl/vaarkrant/20058974/__Vrijwilligers_runnen_oudste_sluis__.html
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten