stentor950 schreef:
Ik ben iemand die altijd op zoek gaat naar de feiten als iemand zoiets roept. Dat moet je bij mij dus niet doen.
Als je dan toch op zoek gaat naar de feiten, doe het dan zorgvuldig voor je er iemand mee om de oren slaat! Dit zijn cijfers van de branchevereniging HISWA:
DE WATERSPORTINDUSTRIE ALGEMEEN
•• 1,5 miljoen watersporters in Nederland
•• 4.200 watersportbedrijven in Nederland (jachtwerven,jachthavens, verhuurbedrijven, zeil- en vaarscholen, architecten, importeurs motoren, importeurs jachten,experts, makelaars, reparatie- en onderhoudsbedrijven)
•• 2.200 bedrijven hebben watersport als hoofdactiviteit
•• 2.000 bedrijven hebben watersport als nevenactiviteit
•• 2,3 miljard bruto-omzet per jaar
•• 1,4 miljard is daarvan export
•• 25.000 werknemers in de branche
Dus ook exact 2,3 miljard omzet, en dan zit de omzet brandstof er nog niet eens bij, want reken maar dat de belangenvereniging binnenvaart al die bunkerstationnetjes wél netjes heeft meegeteld. En met name dat exportaandeel van 1,4 miljard, dat is voor het BNP van een land van doorslaggevende betekenis. En kijk je naar de watersport als banenmotor, dan overstijgt de watersport de binnenvaartsector weldegelijk, en niet zo'n klein beetje ook.
Maar goed, ik merkte in die posting ook al op; zo interessant is dat nou ook weer niet. Op zich is dat BNP nog geen reden om de beroepsvaart niet voor te laten. Wel ben ik het hartgrondig met Menno eens dat je er niet zomaar van mag uitgaan dat een recreant nooit haast heeft. Of die haast terecht of onterecht is, of van ondergeschikt belang is aan geld verdienen, daar heeft een ander niet over te oordelen. Een recreant is een even volwaardige waterweggebruiker als een beroepsschipper.