Hoe kun je het beste ankeren?

algemene discussies

Hoe kun je het beste ankeren?

Berichtdoor HappyHarry » 17 Aug 2015, 11:41

Onze boot (10,50 staal) vangt, door het model van een open kuip, meer wind aan de voorste helft dan achter.
Ik heb gemerkt dat, als we voor anker liggen, het schip eerst met de boeg weg drijft (wind en stroming), de anker ketting strak zet en dan met een rukje het geheel bij draait.
Daardoor zijn we wel eens van plaats verschoven, richting de kade. Het anker ging krabben.
Ik dacht aan een hulp anker(tje) voor de achterkant zodat we niet zo heen en weer drijven maar aangezien ('s nachts) de wind nog wel eens wil draaien, geeft dat volgens mij problemen.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Tips?
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Hoe kun je het beste ankeren?

Berichtdoor aquanaut » 17 Aug 2015, 13:16

Halverwege je ankerlijn een tweede tros vastzetten en deze naar de achterbolder leiden.
Even met de lengte spelen om te zien in welke stand je het rustigst ligt.

Wij noemen dat een anti gier lijntje (gaat dus het gieren op stroom en wind tegen)

Afbeelding

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Hoe kun je het beste ankeren?

Berichtdoor Marie Christina » 17 Aug 2015, 20:27

Een schip blijft maar voor een klein gedeelte op het anker zelf liggen.
Belangrijker is de lengte en het gewicht van de lijn waar het anker aan vast zit.

Als het anker krabt betekent dat dat de schacht gelicht wordt, en daarmee ook de vloeien zodat deze omhoog komen.
De remedie is dus zorgen dat de schacht te allen tijde op de bodem blijft liggen.
Als er dan kracht op komt, doordat het schip eraan trekt, zullen de vloeien zich juist verder ingraven en zich juist vaster bijten in de bodem.
Dit bereik je door een kettingvoorloop van voldoende lengte en gewicht te nemen.
Zeker een meter of drie.
Daaraan doe je goede dikke lijn van materiaal dat zinkt.
(De afmetingen van dit alles is afhankelijk van het gewicht van de boot.)
Als je daarvan ook nog eens lekker veel steekt blijf je goed liggen en zal het schip niet noemenswaardig gieren.
Het zal uiteraard wel draaien op de stroom/wind, maar dat is niet erg.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Hoe kun je het beste ankeren?

Berichtdoor HappyHarry » 17 Aug 2015, 20:47

Bedankt Aquanaut, ik ga het eens proberen als we weer eens voor anker gaan, ken deze manier niet, nu wel! :-)

@Marie
Ik heb een lange anker ketting. Ook als ik 20 meter uit zet blijft het probleem van eerst draaien met de kop en niet vloeiend zoals anderen naast mij in de lengte richting.
Wat is eigenlijk de maat staf voor de totale lengte van de anker ketting bij een schip van 10,5 mter en 11.000 kg.
Als ik een hele lange ketting uit zet ben ik altijd huiverig voor de nacht dat het geheel gaat draaien en de straal zo groot is dat ik anderen langs de kade ga raken.
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Hoe kun je het beste ankeren?

Berichtdoor Marie Christina » 17 Aug 2015, 21:21

20 meter is niet heel erg veel hoor, voor een schip van 11 ton.
Alles is ook gerelateerd aan de waterdiepte, natuurlijk.

In de zeevaart zeggen we altijd: het aantal lengtes (een "lengte" is 27,5 meter) dat je als vuistregel steekt bedraagt 2 maal de waterdiepte + ééntje voor de wind.
Dat betekent dus dat als een zeeschip op een ankerplaats gaat liggen waar het 20 meter diep is hij zo'n drie lengtes ketting zal steken.
Dat is maar liefst 82,5 meter.
En dat is in een lekker houdgrondje.
In slappe prut gaan daar zo twee lengtes bij.

Ik heb een poolankertje van 20 kilo(ofzo, ik weet het niet eens precies) met een kettingvoorloop van 3 meter.
In zanderige grond houd ik me ook aan die zeevaartregel.
Al houd ik dan als "lengte" 10 meter aan.
We hebben het wel over een jachtje van zo'n 6 ton en niet over een zeeschip.
De kettingvoorloopzelf tel ik niet eens mee als lengte.
In een watertje van 1 meter diep (ja, dan kan ik nog (net) varen.) steek ik dus 3 meter ketting + 20 meter lijn.
Inderdaad, dat loopt dus heel snel op, bij een beetje diepte.

Een achteranker erbij kan heel goed.
Je bepaalt waar je zo'n beetje wil liggen en weet van tevoren dat je, laten we zeggen, 20 meter lijn nodig gaat hebben.
20 meter van tevoren gooi je het achteranker te water.
Dan vaar je 40 meter lijn uit, tegen de wind in.
Zet de lijn vast.
Je vaart het schip op de schroef even goed in het anker door een beste peut gas vooruit te geven
Nu gooi je het vooranker erin.
Je laat het schip achteruitzakken tot je 20 meter lijn aan het vooranker gegeven hebt.
Deze zet je vast.
Nu haal je de achterlijn in tot je het achteranker ook voelt en zet deze ook vast.

Je ligt nu als een huisje.

En ja, de ruimte om je heen is wel een puntje natuurlijk.
Dat moet je even goed inschatten.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op 17 Aug 2015, 21:23, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Hoe kun je het beste ankeren?

Berichtdoor RonaldL » 17 Aug 2015, 21:23

je steekt 5x de waterdiepte ketting. Dus bijvoorbeeld: waterdiepte 4 meter, hoogte steven boven water 1 meter, totaal dus 5 meter. Dan 25 meter ketting.
Heeft dus niks met je boot te maken.
Wat wel door de boot bepaald wordt is het formaat anker en ketting dikte.
11 ton zou ik me voorstellen te nemen een 30kg Bruce met 8 mm ketting..
Het gieren dat je beschrijft ken ik, wij hebben het ook. De enige goede oplossing is achteruit ankeren. Dus het hekanker als hoofdanker gebruiken.
Als je toch vooruit wil blijven ankeren, dan kan een snubber lijn nog helpen de ruk (die je beschrijft) op te vangen: zet met een losse kettinghaak een stuk nylon op de ketting, neem zo een rubber landvast anti-ruk geval (hoe heet zo iets??) en zet dan het nylon aan de boeg vast ergens. Ketting een beetje los geven, de nylon lijn fungeert nu als schokdemper. Twee voordelen: je anker wordt minder op ruk belast en het is stiller aan boord. Ook een nadeel: meer werk om te zetten en weg te halen.

Overigens heb ik de snubberlijn op een oog aan de boeg op de waterlijn zitten: dat scheelt die 1 meter in de berekening dus scheelt 5 meter ketting.
RonaldL
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 13 Sep 2014, 20:27
ligplaats: Marina di Ragusa
info:

Re: Hoe kun je het beste ankeren?

Berichtdoor RonaldL » 17 Aug 2015, 21:29

het nadeel van voor EN achteranker is juist dat je als een huisje ligt. Alle ankeraars om je heen draaien wel om hun anker. Dat wordt dan aardig botsen, altijd midden in de nacht. Lig je alleen in de wereld, ga je gang.
Een ander nadeel is dat als de wind 90 graden draait, je dus met halve wind ligt, de golven komen dan ook dwars in. Dat wordt hobbelen.
Hier in de Middellandse zee (daar ben ik nu) liggen we vaak met voor een anker en achter een lange lijn naar de wal (aan een boom of rots). Zo kan je de punt in de richting van de zee leggen, dus de deining heb je dan ook op de punt. Da's comfortabeler dan ronddraaien en de deining dwars hebben.

Overigens: een anker achter EN voor, en dan een draaiende wind en dan een forse zijwind: grote kans dat de ankers dat niet houden.
RonaldL
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 13 Sep 2014, 20:27
ligplaats: Marina di Ragusa
info:

Re: Hoe kun je het beste ankeren?

Berichtdoor pascall » 18 Aug 2015, 09:50

Voor de mensen met een steunzijltje, ik zet bij een stevige wind (dan begint hij te gieren) het steunzijltje op en zo dat de ketting aan BB zit het zeiltje aan SB staat.
Werkt niet 100% maar scheelt een berg!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Hoe kun je het beste ankeren?

Berichtdoor HappyHarry » 18 Aug 2015, 20:11

Bedankt iedereen voor deze discussie. Daar hebben we allemaal wat aan.
Door het steekwoord "gieren" kwam ik dit nog tegen: http://www.zeilen.nl/?qa=geen-gegier-bij-het-ankeren
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Hoe kun je het beste ankeren?

Berichtdoor laserdevil » 21 Aug 2015, 20:54

Ben blij dat ik dit topic even gevolgd heb.
Ben niet zo'n type die op anker gaat liggen , omdat ik dat geen rust heb , en angst heb dat het gaat krabben.
Nu was ik op zoek gegaan op het internet en de aanleiding was mijn vriend.
Die heeft in zijn laptop verbonden met de gps een ankeralarm.
Toen ging ik eens kijken in de play store van mijn mobiel.
Daar heb ik 2 apps geprobeerd en heb meteen de pro aangeschaft voor €3.99 van de app die me het beste lag.
https://play.google.com/store/search?q=ankerwacht.
Ik ben gegaan voor de anchor watch pro.
Zonder laptop toch een waarschuwing krijgen als zij zich verplaatst op het anker , en volledig naar eigen inzicht in te stellen.
Ik slaap weer met 2 ogen dicht , want met 1 oog open slaapt echt rot en je bent s'morgens brak.
Niet direkt een antwoord op ts zijn vraag , maar ligt wel in het verlengde daarvan.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten