Boot registreren

algemene discussies

Boot registreren

Berichtdoor Sareno » 11 Aug 2015, 18:46

geen idee of dit hier gevraagd kan worden maar ik kon geen betere plek vinden.

Ik zal mijn bootje waarschijnlijk moeten registreren, met 2 personen weet het 15PK sterke motortje hem nog naar de 36KM/u te stuwen. Waarschijnlijk zullen we dit nooit varen want zeker bij golven is dit echt niet comfortabel. De wet schrijft echter anders voor.

Op de website van de RDW heb ik het formulier voor registratie gevonden maar ik zou niet weten wat het merk en bouwjaar is. Het merk is wss Rocca (gezien het beslag) maar het bouwjaar?? Als ik zou mogen gokken zou ik mijn geboortejaar invullen (1977). Wat zouden jullie doen?
Sareno
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 01 Aug 2015, 18:25
ligplaats:
info:

Re: Boot registreren

Berichtdoor henkvd » 11 Aug 2015, 21:02

Als je geen idee hebt dan vul je in wat je gevoel zegt, meer is niet mogelijk en is voldoende om te registreren.
Het zelfde geldt voor een evt verzekering, houd gegevens in ieder geval gelijk.

Met een foto kunnen we een poging doen om evt type en leeftijd proberen te achter halen, al zijn voor jaren zeventig bootjes diverse uitkomsten mogelijk, er zijn genoeg bootjes die exact gelijk zijn maar met andere type namen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Boot registreren

Berichtdoor gast » 11 Aug 2015, 22:25

Hier moet je mee oppassen, als je uit onbekendheid een te recent bouwjaar in vult kan je een hoop geklier verwachten van de RDW. (geloof me ze kunnen heel moeilijk doen)

Heel simpel, boten vanaf 1998 hebben een rompnummer welke achterop de boot zit en bestaat uit een letter en cijferreeks.
De laatste 2 cijfers zijn het bouwjaar, staat er 02 is het 2002 etc.
Waarschijnlijk is jouw boot ouder en heeft deze geen rompnummer, zet dit op het formulier bij het bouwjaar (boot is van voor 1998)

:?: Je kan de motor ook laten begrenzen zodat hij niet harder gaat dan 20 kmph
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Boot registreren

Berichtdoor henkvd » 11 Aug 2015, 22:50

Dan nog blijft het moeilijk om de juiste type naam op te geven bij jaren zeventig bootjes, leuk voorbeeld heb ooit een Crescent 495 gehad, tenminste die wijsheid had ik ook maar vanaf de eerste gelijkenis op Marktplaats of het er een was ??
Het bootje kom je onder minimaal 4 andere namen ook tegen bv Taylor 49 de rest ben ik ff kwijt.

Een foto zou mogelijk kunnen helpen, geen garantie.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Boot registreren

Berichtdoor gast » 11 Aug 2015, 23:11

Probleem ken ik, maar daar doen ze voor zover ik de ervaring heb nog niet moeilijk over zolang je maar een naam invuld. (maar dat kan ook best weer veranderd zijn)
Rompnummer doen ze extreem moeilijk over als deze niet matcht, heb ik al tweemaal aan den lijve ondervonden.
Je denkt snel even een boot te registreren zodat je zorgeloos kan varen en dan loop je al tegen de wachttijd aan die in de zomer meer dan een week kan duren en als het dan niet klopt krijg je een brief voor de juiste gegevens, kan je weer een week wachten. Als ze dan vermoeden dat het niet klopt gaan ze vragen om foto's van de boot en dan ben je zo een maand verder. In 1 van mijn gevallen hebben ze zelfs een oud eigenaar aangeschreven omdat het rompnummer nog gelinkt zat aan een oud Y nummer welke nooit was vervallen, pas toen deze eigenaar schriftelijk had bevestigd dat dit Y nummer mocht vervallen kwam de registratie :roll:

2 maanden geduurd, aantal jaren geleden kreeg je bij het postkantoor de registratie direct mee maar bureaucratie en papiermolens hebben hier plaats voor gemaakt
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Boot registreren

Berichtdoor Amersfow » 12 Aug 2015, 07:24

Misschien domme vraag; kun je niet het oude Y-nummer herbruiken? Het is nogal een crime om letters eraf te halen en weer nieuwe aan te brengen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Boot registreren

Berichtdoor gast » 12 Aug 2015, 09:34

Als je dat registratiebewijs hebt wel, is dan een kwestie van overschrijven. Maar registratie worden er vaak afgetrokken bij verkoop of hermotorisatie en aangezien er geen vrijwaring bestaat blijven deze kentekens staan in het systeem.
Daar kan je dus gedonder mee krijgen als een rompnummer in de database staat.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Boot registreren

Berichtdoor Sareno » 12 Aug 2015, 11:24

De boot is niet eerder geregistreerd geweest (voor zover ik weet). Het bouwjaar is echt veel verder terug dan 1998, ik denk dat 1980 eerder in de richting zit.

Tja, begrenzen op 20 is voor nu wel wenselijk maar uiteindelijk wil ik wel dat hij gewoon voluit kan gaan.
Sareno
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 01 Aug 2015, 18:25
ligplaats:
info:

Re: Boot registreren

Berichtdoor stentor950 » 12 Aug 2015, 18:40

@Sareno

Ik snap even iets niet. Je wilt eigenlijk helemaal niet registreren en je wilt niet dat je boven de 20 km/u komt.
Je krijgt advies over wat je zou kunnen doen m.b.t. het feit je boot geregistreerd te krijgen. Wil je dat eigenlijk wel en hoeveel moeite moet je doen om dit gedaan te krijgen.

Wil je helemaal niet registreren dan moet je er gewoon een 5 pk-tje achter hangen, dan ben je overal vanaf.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Boot registreren

Berichtdoor gast » 12 Aug 2015, 19:26

Sareno schreef:De boot is niet eerder geregistreerd geweest (voor zover ik weet). Het bouwjaar is echt veel verder terug dan 1998, ik denk dat 1980 eerder in de richting zit.

Tja, begrenzen op 20 is voor nu wel wenselijk maar uiteindelijk wil ik wel dat hij gewoon voluit kan gaan.


Dan hoef je nergens bang voor te zijn, ook als hij al eerder geregistreerd is geweest of zelfs nog is.
Er is geen rompnummer dus het is niet controleren, zoals ik al eerder schreef gewoon aangeven dat de boot van voor 1998 is of nog makkelijker bj 1980 invullen.

Type boot kan ik je alleen mee helpen als je een foto plaatst.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten