Over de kanaal naar Engeland

algemene discussies

Re: Over de kanaal naar Engeland

Berichtdoor pascall » 05 Aug 2015, 07:49

Als je van Vlissingen vertrekt is het 16 uur varen naar Engeland mits je snelheid gemiddeld 11 km/h is.
Zelf maak ik een oversteek nooit in etappes als het moment er is moet je er gebruik van maken ze zijn immers schaars!
Verleng je de etappe in dagen door de vaarttijd per dag te korten is de kans zeer groot dat je in onaangenaam weer terechtkomt.
Kijk niet alleen naar de plaatselijke omstandigheden, zo kan er in Vlissingen windkracht 2 staan en in Dover 10, kijk ook goed naar de golfhoogte na dagen windstil weer kan er altijd nog een flinke deining staan van een storm bijvoorbeeld ergens bij Noorwegen.
Ik zelf gebruik altijd deze weer side http://www.dmi.dk/en/hav/#northsea, weliswaar een Deense maar zeer accuraat en dekt het gehele gebied, hier krijgt je een mooi beeld van de wind, windrichting, golfhoogte en golfrichting ter plaatsen.
Wel of niet doen hangt af van je ervaring, interpretatie van weeromstandigheden, en kennis over het algemeen met varen op ruim water (hier bedoel ik niet de ruime binnenwateren van Nederland mee) en de staat van het schip uiteraard.
Er is altijd een eerste keer maar er zit wel enorm veel verschil in dat je een niet ervaren schipper de zee opstuurt met een niet zeewaardig schip of wel zeewaardig schip.
Ik zelf zie er geen probleem in, als het schip in orden is en het goede moment afwachten (dat kan dus weken duren!) gaan met die banaan :D, uiteraard het bovenste in acht nemend!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten