Havenbedrijf strenger voor pleziervaartuigen

algemene discussies

Havenbedrijf strenger voor pleziervaartuigen

Berichtdoor Ardi » 25 Jul 2015, 18:59

Het Havenbedrijf treedt dit jaar strenger op tegen schippers van pleziervaartuigen die de Rotterdamse haven aandoen en de regels overtreden.

Vorig jaar bleek dat een derde van deze watersporters zich onvoldoende houden aan de regelgeving. “We willen de pret niet bederven maar pleziervaarders moeten zich beter voorbereiden op het varen in een druk gebied als de Rotterdamse haven”, aldus havenmeester Rene de Vries. “Één stuurfout kan desastreuze gevolgen hebben. Onze medewerkers zien dat schippers zich regelmatig vergissen op drukke kruispunten, verboden bekkens in varen en te weinig rekening houden met de passerende zee- en binnenvaartschepen. Dat kan echt niet. De tijd van waarschuwen is voorbij. Bij overtredingen volgt prompt een proces-verbaal.”

Varen doe je samen
In het verleden heeft het Havenbedrijf extra aandacht besteed aan het voorlichten van watersporters over het varen in de haven en dat doet het dit jaar weer. Zo is het Havenbedrijf actief betrokken bij het project ‘Varen doe je samen’. In het kader daarvan werken diverse convenantpartners als de Nationale Politie, Rijkswaterstaat, ANWB, Schuttevaer al enkele jaren samen om de veiligheid tussen recreatievaart en beroepsvaart te verbeteren.

In dit verband heeft het Havenbedrijf een film laten ontwikkelen, zie YouTubehttps://youtu.be/orXtddRdTaw. Het Havenbedrijf wil hiermee de watersporter bewust maken van zijn kwetsbaarheid, de gevaarlijke situaties en hoe die zijn in te perken. “Maar we kunnen niet bezig blijven met voorlichten en waarschuwen. Vandaar dit strenger beleid.”
No Guts, No Glory
Gebruikers-avatar
Ardi
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 Jul 2014, 16:22
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: Havenbedrijf strenger voor pleziervaartuigen

Berichtdoor laserdevil » 25 Jul 2015, 21:32

goed dat dit nogmaals benadrukt word.
voorbeelden te over op youtube.
Schrikken was het nog een tijd terug met dat vrachtschip wat het motorjachtje zo de wal opgooide of de 2 zeeschepen die elkaar ramden op de nieuwe waterweg.
Deze duwen elkaar wat met schade , maar een motorjacht gaat eronder door.
Of je dat overleeft is dan nog een kwestie van ontzettend veel geluk hebben.
We hebben niks te zoeken bij die grote jongens.
We hebben vaarwater genoeg , betond en al , extra voor ons.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Havenbedrijf strenger voor pleziervaartuigen

Berichtdoor quichot » 26 Jul 2015, 09:15

laserdevil schreef: We hebben niks te zoeken bij die grote jongens.
We hebben vaarwater genoeg , betond en al , extra voor ons.

Dat ben ik absoluut niet met je eens.
Vooral in het westen des lands, en dan met name in het RARA-gebied, delen beroeps- en pleziervaart nou eenmaal hetzelfde vaarwater. De haven van Rotterdam is onbetond, maar ik zie totaal niet in waarom recreanten daar niks te zoeken zouden hebben. Trouwens, niet alleen de haven van Rotterdam, maar de hele Rijndelta in de ruimste zin, Lek, Merwede, Maas, Hollands Diep, is een prachtig en boeiend vaargebied voor de recreant.
Wat niet wegneemt dat die recreant zich uiteraard wel moet verdiepen in de aldaar heersende mores. Een marifoonplicht zou daar geen gek idee zijn.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Havenbedrijf strenger voor pleziervaartuigen

Berichtdoor Marie Christina » 26 Jul 2015, 10:31

Ik begrijp wel wat Laserdevil bedoelt.
Er is zoveel water waar wij wel kunnen varen en de beroepsvaart niet.
Maak dáár dan gebruik van.
Het vaart vaak een stukje om, maar dat is half the fun, toch?

Met mijn voornaamste vaargebied, het noorden, hebben wij vooral te maken met wateren als Van Starkenborghkanaal, Prinses Margrietkanaal en Harinxmakanaal.
Vooral de eerste twee berucht om hun beroepsvaart.
Ik kom er echt niet graag.
Niet omdat ik bang ben voor de beroepsvaart, ik kijk echt wel goed om me heen en heb kanaal 10 bij staan, maar je klotst uit je verschoning van de golfslag, mensen varen als gekken, druk, beroepsvaart inderdaad....

En dan...
Even SB of BB uit.
Dat vaartje in.
Wat een rust.
Geen geschommel meer, de motor kan een tandje terug.
Heerlijk, de vakantie is terug.
En we komen toch waar we wezen willen.

Maarrrr
Daar moet je wel kúnnen varen.
Misschien steek je wel te diep?
Misschien heb je wel een mast op de boot staan?
Of een Fly-bridge?
Of misschien heb je om een bepaalde reden misschien wel haast, ondanks dat het vakantie is?
Misschien is dat stukje "beroepswater" wel even onvermijdbaar?

Ik bedoel dus, soms ontmoeten beroeps en recreatie elkaar.
Dat is niet te vermijden.
Dus om te zeggen: "Wij hebben niks te zoeken bij die grote jongens" is veel te kort door de bocht.

Of neem je met de auto ook alleen de binnenweggetjes en hooguit de N-wegen?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Havenbedrijf strenger voor pleziervaartuigen

Berichtdoor laserdevil » 26 Jul 2015, 11:51

Ik weet dat het een beetje kort door de bocht is , maar wat ik bedoel is uiterst sb houden.
Mag toch geen probleem zijn?
Kom bij ons op de maas maar eens van belfeld naar roermond varen.
Daar zitten zo'n korte bochtjes in de maas , dat je je het niet kan permiteren om maar een beetje te veel naar bb te gaan als er zo'n grote jongen aankomt.
Reed vrijdag nog over de moerdijkbrug en zag 2 jachtjes van nog geen 8 meter op het hoofdvaarwater varen.
Ze hielden de verlichting op de brug aan , dus geel.
Je kan zelfs nog meer naar sb daar zonder dat je evt. beroepsvaart hindert.
En ik ben het volledig eens wat betreft marifoon.
Zou verplicht moeten worden voor elke watersporter.
Heb vaak genoeg een beroepsschipper gevraagt wat zijn intenties waren zodat ik me daar aan aan kon passen.
Jongens konden het altijd waarderen , en gaven je af en toe meer vaarwater dan nodig was.
Communicatie is in alle takken van transport belangrijk , maar op het water zèèr zeker.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Havenbedrijf strenger voor pleziervaartuigen

Berichtdoor Marie Christina » 26 Jul 2015, 11:59

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.
(Als het kan vaar ik zelfs krap langs de buitenkant van de boeien, wat al gauw kan met mijn 80 cm diepgang. Heb ik helemaal nergens meer omkijken naar.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Havenbedrijf strenger voor pleziervaartuigen

Berichtdoor quichot » 26 Jul 2015, 13:47

laserdevil schreef: En ik ben het volledig eens wat betreft marifoon.
Zou verplicht moeten worden voor elke watersporter.

Dat gaat ook weer iets te ver denk ik. Kinderen in een open zeilbootje, of roeiers op het Spaarne hoeven wat mij betreft geen marifoon aan boord te hebben. Niet omdat die nooit iets stoms doen, maar simpelweg omdat het niet haalbaar is. Onhaalbare wetgeving leidt uitsluitend tot burgerlijke ongehoorzaamheid. Ook gebieden met hoofdzakelijk dagrecreatie zou je om die reden van een plicht moeten uitsluiten. De Hollandse plassen, de Friese meren, de Limburgse grindgaten, daar zal vast wel af en toe een schip tussendoor varen, maar een marifoonplicht is daar echt overdreven. En waar trek je de grens: een surfplank? Een zwemmer met een paarse krokodil?

Maar ons vaarwater is door RWS netjes ingedeeld in 5 klassen. De marifoonplicht zou je dus kunnen beperken tot bijv. klasse 1. Dan heb je het over echt groot vaarwater. Doorgaande hoofdroutes voor zowel beroeps- als pleziervaart. Voor een haalbare handhaving -want laten we het daar 's over hebben- zou je de verplichting bij wijze van pilot eerst eens kunnen invoeren overal waar nu ook al meldings- en/of uitluisterplicht is. Pas als na een proeftijd blijkt dat het daar duidelijk leidt tot minder brokken, zou je de marifoonplicht kunnen uitbreiden tot klasse 1.

Het zou trouwens erg helpen als je zo'n ding, al is het maar een simpele handheld, gewoon vrij zou kunnen kopen en gebruiken. Een paar simpele instructies is genoeg. Waar gaat het nou over; communicatie of correct Sierra Papa Echo Lima Lima Echo November? Ja toch! ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Havenbedrijf strenger voor pleziervaartuigen

Berichtdoor Marie Christina » 26 Jul 2015, 14:08

Zulu Echo Kilo Echo Romeo.
Maar/En de controle dan?
Want daar staat of valt het mee.
Word je uiteindelijk bij een sluis o.i.d. aangesproken dat de sector Botlek (weet ik veel. Voorbeeld) lange tijd geprobeerd heeft je op te roepen.
"Ja, sorry hij stond zacht."
Die smoes hebben wij in de praktijk heel vaak gebruikt, hoor.

En zo wordt die hele wet al net zo'n mislukking als de "verboden in het water te poepen" wet.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Havenbedrijf strenger voor pleziervaartuigen

Berichtdoor jano » 26 Jul 2015, 15:55

Woon zelf in scbiedam en lig daar ook met mijn boot vaar elk weekeind op de rivier
hier heb je te maken met stroming, golfslag door wind of schepen en vaak veel, grote
of snelle beroepsvaart.
Dus altijd opletten geblazen zorg voor een zekere installatie das nummer 1
Verder is het van belang dat je continue oplet , weet waar je vaart wat de namen van de havens
zijn en het liefst in bezit bent van marifoon.
hoor regelmatig jachten aanroepen via de radarpost maar die luisteren waarschijnlijk niet uit
daar dit zeker verplicht is
een ieder die waar dan ook gaat varen zal zich tevoren moeten informeren over het gebied
Waar hij gaat varen om verrassingen te voorkomen
wat mij betreft mag de marifoon verplicht worden, zeker op water waar ook de beroepsvaart
vaart
jano
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 03 Apr 2014, 21:58
ligplaats: schiedam
info:

Re: Havenbedrijf strenger voor pleziervaartuigen

Berichtdoor Dehler » 26 Jul 2015, 16:45

Dan heb ik een in dit topic een vraag wie er voorrang heeft.
Een schip die de haven uit of in vaart?
Zowel binnen water als zee havens.
Dehler
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 13:58
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten