Havenbedrijf strenger voor pleziervaartuigen

algemene discussies

Re: Havenbedrijf strenger voor pleziervaartuigen

Berichtdoor Marie Christina » 26 Jul 2015, 17:19

Degene die uitvaart moet wachten.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Havenbedrijf strenger voor pleziervaartuigen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Jul 2015, 21:52

laserdevil schreef:We hebben niks te zoeken bij die grote jongens.We hebben vaarwater genoeg , betond en al , extra voor ons.

En zo denkt iedereen er het zijne van.....

Na een rondje Nederland (Geld. IJssel, Pannerdens Kanaal, Waal, Maas, Merwede, Noord, Holl. IJssel, ARK, Vecht, Randmeren, IJsselmeer) ben ik tot de conclusie gekomen dat ik daar ontspannender vaar dan in Friesland tussen al die huurbakken en schippers die lak hebben aan regels (zo ze die al kennen)....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Havenbedrijf strenger voor pleziervaartuigen

Berichtdoor Ardi » 26 Jul 2015, 22:49

Vind het heerlijk een rondje Rotterdam te doen op een mooie zaterdagavond met vrienden.
Dan is het meestal niet zo druk, maar varen door Rotterdam is telkens anders.
En dat is het leuke van alles.

En over de regels. Ik geef ze allemaal voorrang, ze gaan mij te snel daar.
En je kan daar op 5 meter van de kant lekker varen, is niet aan te raden vanwege wel eens hoge golven van bv Havendienst boten.
Maar rustig aan toeven op meter of 20 van de kant is daar goed te doen en je ziet alles.

Maar voor sommige streken zou een marifoonplicht moeten zijn, en dit is er 1 van.

gr Ardi
No Guts, No Glory
Gebruikers-avatar
Ardi
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 Jul 2014, 16:22
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: Havenbedrijf strenger voor pleziervaartuigen

Berichtdoor quichot » 27 Jul 2015, 08:15

Marie Christina schreef:Degene die uitvaart moet wachten.

Lijkt me ook. Die komt van een nevenvaarwater en gaat naar een hoofdvaarwater.
Maar in de praktijk wordt dat anders geregeld, dankzij...de marifoon. De een geeft ruimte voor de ander nadat beiden hun voorgenomen koers en positie aan elkaar hebben doorgegeven, dus in de praktijk wacht er eigenlijk nooit iemand.
Daarom is het ook zo verdomde handig als je als recreant meeluistert. Zelfs al meng je je niet in de communicatie, je past je koers en je snelheid aan aan wat er is afgesproken tussen beide schepen.

Er wordt zo makkelijk geroepen verplichting dit, verplichting dat, maar je hebt volkomen gelijk: als het niet valt te handhaven heb je er weer een gedrocht bij. Ook zijn voorstanders erg geneigd vanuit hun eigen situatie te redeneren. Lokale regelgeving is maatwerk, maar wetgeving rol je landelijk uit, en dat wringt.

Misschien bestaat het al, maar is een smart Phone niet uit te rusten met een marifoonfunctie? Als die in marifoonmodus handsfree bij de stuurstand hangt ben je toch klaar? Het hele idee dat het zendapparatuur is en dat je dus een machtiging moet hebben is toch volledig uit de tijd? En die radiotaal die je braaf moet leren: de enige keer dat ik een schipper 'over' heb horen zeggen was toen z'n collega vroeg naar z'n hoofdpijn! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Havenbedrijf strenger voor pleziervaartuigen

Berichtdoor Marie Christina » 27 Jul 2015, 09:53

:lol:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Havenbedrijf strenger voor pleziervaartuigen

Berichtdoor Blacktoppie » 27 Jul 2015, 10:07

toevallig gisteren nog gevaren vanaf de lek richting de parksluizen.
maar wat een klotsbak daar de watertaxi's vliegen je aan alle kanten voorbij. toevallig een havendienst rubberboot gezien die een boot aan het controleren was die verkeerde wal voer.
verbaas me af en toe ook echt hoe mensen niet opletten. zo kwam er gister een containerschip oplopen, uiteraard zat ik netjes aan de kant maar een kleine 50m voor me voer een bootje met een kapitein die zijn telefoon interesanter vond dan het verkeer om hem heen. zat dus ook recht voor het container schip en ging slingerend over het water in mijn ogen ging hij veel te laat aan de kant.

verder gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat ik na 15 jaar varen nog steeds geen marifoon aan boord heb, op mijn zeilboot miste ik hem echt niet maar met deze boot mis ik hem heel erg. toch deze winter maar eens voor het examen gaan.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1176
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Havenbedrijf strenger voor pleziervaartuigen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Jul 2015, 11:23

quichot schreef:Misschien bestaat het al, maar is een smart Phone niet uit te rusten met een marifoonfunctie?


Waarom wel een SmartPhone en geen porto marifoon?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Havenbedrijf strenger voor pleziervaartuigen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Jul 2015, 11:25

quichot schreef:Ook zijn voorstanders erg geneigd vanuit hun eigen situatie te redeneren.

Eens, maar dat geldt onverminderd voor tegenstanders.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Havenbedrijf strenger voor pleziervaartuigen

Berichtdoor Marie Christina » 27 Jul 2015, 11:31

Logisch, je redeneert vanuit je eigen standpunt.
Je gaat niet het standpunt verdedigen van de ander.
Dat zou raar zijn.
Dus ja, de voorstander én de tegenstander redeneert vanuit zijn eigen visie.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Havenbedrijf strenger voor pleziervaartuigen

Berichtdoor quichot » 27 Jul 2015, 13:08

R.C.Grootveld schreef: Waarom wel een SmartPhone en geen porto marifoon?

De porto was al eerder in dit lijntje aan de orde geweest, vandaar.

Wat je als vaarwegbeheerder wilt bereiken is betere communicatie tussen de gebruikers. Dan moet je daar als overheid geen drempels tegen opwerpen met achterhaalde wetgeving inzake zendapparatuur en examens. Dat is voor het beoogde doel ook helemaal niet nodig. Marifoontaal -en daarmee bedoel ik de terminologie als algemeen gebruikt door de schipperij- ligt mijlenver af van wat je leert op een cursus; hier de dolfijn (2x!) voor de pax hoort u mij over, en dat soort nonsens. In de praktijk kom je snel genoeg achter de do's en de don'ts.
Vanwege die laagdrempeligheid, ook qua onkosten, leek het me wel een leuke extra optie voor smartphones.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten