Marie Christina schreef:Degene die uitvaart moet wachten.
Lijkt me ook. Die komt van een nevenvaarwater en gaat naar een hoofdvaarwater.
Maar in de praktijk wordt dat anders geregeld, dankzij...de marifoon. De een geeft ruimte voor de ander nadat beiden hun voorgenomen koers en positie aan elkaar hebben doorgegeven, dus in de praktijk wacht er eigenlijk nooit iemand.
Daarom is het ook zo verdomde handig als je als recreant meeluistert. Zelfs al meng je je niet in de communicatie, je past je koers en je snelheid aan aan wat er is afgesproken tussen beide schepen.
Er wordt zo makkelijk geroepen verplichting dit, verplichting dat, maar je hebt volkomen gelijk: als het niet valt te handhaven heb je er weer een gedrocht bij. Ook zijn voorstanders erg geneigd vanuit hun eigen situatie te redeneren. Lokale regelgeving is maatwerk, maar wetgeving rol je landelijk uit, en dat wringt.
Misschien bestaat het al, maar is een smart Phone niet uit te rusten met een marifoonfunctie? Als die in marifoonmodus handsfree bij de stuurstand hangt ben je toch klaar? Het hele idee dat het zendapparatuur is en dat je
dus een machtiging moet hebben is toch volledig uit de tijd? En die radiotaal die je braaf moet leren: de enige keer dat ik een schipper 'over' heb horen zeggen was toen z'n collega vroeg naar z'n hoofdpijn!
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido