Aankoop Motorkruiser - Aquanaut 1975

algemene discussies

Aankoop Motorkruiser - Aquanaut 1975

Berichtdoor laurens.dierickx » 13 Jul 2015, 16:26

Gegroet,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een motorkruiser met minstens 4 slaapplaatsen rond een budget van 10.000 euro. Heb er nu al een aantal bekeken en afgegaan en denk nu een kanshebber te hebben gevonden; een Aquanaut Beaty 1050 OK AK van +-1975. Vraagprijs is 9000 euro.
Nu is onze kennis qua eventuele bijkomende kosten behoorlijk beperkt. De boot ligt al een aantal maanden stil. Langs buiten moet hij sowieso worden geschilderd en het onderwaterschip zal opnieuw moeten worden gedaan. Verder is hij in originele, goede staat. Zijn er echter belangrijke punten waar we op moeten letten langs de binnenkant? Bodem was droog langs binnen, nergens lekken aan de ramen, ...

De Aquanaut is ook voorzien van een stootrubber rond de punt. Onder deze rubber is het echter behoorlijk gaan roesten, maar nog niet aan de naad. Ik vroeg me af hoeveel het ongeveer zou kosten dit te laten herstellen?

Alvast bedankt!
laurens.dierickx
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 13 Jul 2015, 16:16
ligplaats: Schoten
info:

Re: Aankoop Motorkruiser - Aquanaut 1975

Berichtdoor stefan » 13 Jul 2015, 16:56

Foto's? Wat voor motor staat erin?
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Aankoop Motorkruiser - Aquanaut 1975

Berichtdoor laurens.dierickx » 13 Jul 2015, 17:07

Het gaat om deze boot;
http://link.marktplaats.nl/m934644749

Is een volvo penta 106 pk. 4000 vaaruren. Lengte klopt trouwens niet op de advertentie, het is een 1050.
laurens.dierickx
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 13 Jul 2015, 16:16
ligplaats: Schoten
info:

Re: Aankoop Motorkruiser - Aquanaut 1975

Berichtdoor Mea Vota » 13 Jul 2015, 21:21

Hallo Laurens,

Sowieso even vragen, als je tot koop overgaat, welk verfsysteem erop zit of welke kleurnummers e.d.
Altijd handig als je even bij moet werken.
Ik zou ook even goed in het motorruim kijken of er sporen te zien zijn dat er flink water in heeft gestaan. ( b.v. op de spanten )
Wat betreft dat roest verwijderen, geen idee wat zoiets kost, ik zou het eerst zelf proberen.
Vaak kun je aan de netheid van diverse zaken, zoals elektra zien hoe de vorige eigenaren met de boot zijn omgesprongen.
Dit kunnen flinke voortekenen zijn.
Misschien ook even de boot uit het water laten halen en de dikte van het vlak laten meten.
Het zegt niet alles, maar je hebt dan wel een globaal beeld. Mijn boot is ook opgemeten qua staaldikte.
Toch vond ik naderhand een plek zo groot als een vuist bij het toilet waar het staal flink dunner was.
Vaak hebben 30 of 40 jaar oude boten wel ergens een verassing.

Erik
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: Aankoop Motorkruiser - Aquanaut 1975

Berichtdoor Lucter » 13 Jul 2015, 21:57

6,5 ton op 10,50 mtr; dan vraag ik mij af wat de (originele) staaldikte is. Een goede gebouwd schip van die afmeting gaat vlug naar de 9 ton :o
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Aankoop Motorkruiser - Aquanaut 1975

Berichtdoor laurens.dierickx » 13 Jul 2015, 22:32

Alvast bedankt voor de reactie. Als de informatie van het gewicht al correct is, verkoper had de lengte ook fout geadverteerd... Zou 6.5 ton voor een schip van 9.5m wel aanvaardbaar zijn?
laurens.dierickx
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 13 Jul 2015, 16:16
ligplaats: Schoten
info:

Re: Aankoop Motorkruiser - Aquanaut 1975

Berichtdoor Mea Vota » 13 Jul 2015, 22:47

Ik denk het wel.
Hangt ook van de ballast af.
De boot was 10.50 toch?
De tanks waren niet enorm groot.
Veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet, mijn boot van 10.70 woog casco met motor 5.5ton.
Waarschijnlijk is je toekomstige boot ook van 5 en 4mm staal.
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: Aankoop Motorkruiser - Aquanaut 1975

Berichtdoor vuuren1 » 13 Jul 2015, 22:58

Gewicht klopt wel, de motor is een aandachtspunt omdat het een Peugeot indenor basis is.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Aankoop Motorkruiser - Aquanaut 1975

Berichtdoor iJack » 13 Jul 2015, 23:18

Laurens,

Het gewicht denk ik dat ongeveer wel zal kloppen, zou me daar niet te druk om maken. De advertentie is erg slordig opgesteld lijkt me.
In de beschrijving staat een 'Aquanaut Beauty 930 ok/ak met 2e stuurstand" en Hydrolische stuurpompen en dan de lengte 1070 daar is wel op een hele bijzondere manier een draai aangegeven.

De motor is volgens mij een 6 cilinder Volvo/Penta geleverd tussen 1970 en 1977, is in elk geval een flinke om mee uit de voeten te kunnen.Het aantal draaiuren is wel erg weinig, als het juist is zou dat op goeie 92 uur per jaar komen..... Daar denk ik toch het mijne een beetje van gezien de overige tekst van de advertentie. Verder als je zo op de foto's kijkt is het wel een nette boot of ze kunnen goed foto's maken. De antifouling is ook nog echt uit vroeger tijd lijkt me als ze nog spreken van onderkant in teer (2012) Die gasfles van 2014 tja net wat je ermee doet, sommigen doen lang met gas en anderen maar een maand, heb je koelkast erop draaien dan gaat het gas sneller uiteraard. Voor het leuke nog even goed onderhandelen en checken of beter nog laten checken onder de luiken. Dooskiel met name even goed bekijken zitten vaak broodjes lood in en daar wil je geen water bij hebben staan. Er zal vermoedelijk nog een 1 component verf op zitten denk ik gezien het bouwjaar, dacht dat ze bij Aquanaut ergens rond 1987 overgegaan zijn op 2 componenten van Sikkens en later International.

succes Jack
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 29 Mei 2015, 09:07
ligplaats: RMU
info:

Re: Aankoop Motorkruiser - Aquanaut 1975

Berichtdoor pleysant » 14 Jul 2015, 20:25

vuuren1 schreef:Gewicht klopt wel, de motor is een aandachtspunt omdat het een Peugeot indenor basis is.


Willem je hebt het niet zo met de indenor,
maar als hij goed en echt gereviceerd is( niet gespoten),en je onderhoud hem goed ik bedoel filters en goede olie en om de juiste tijd er nieuwe en juiste koelvloeistof in een goede oliedruk meter en temp meter erbij,zodat je alles in de gaten kan houden,dan heb je met deze motor dezelfde problemen als elke motor,
Het komt neer op het juiste onderhoud,ik vaar er nu alweer na de revisie 15 jaar mee rond,(Frankrijk)
ik bedoel echt varen dus niet een kort stukje
Voor het eerst niet weg vanwege onderhoud schilderwerk.

Vrg,Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten