Waterpeil te hoog,en het nergens kunnen zien van waterhoogte

algemene discussies

Waterpeil te hoog,en het nergens kunnen zien van waterhoogte

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Jul 2015, 14:34

Even het volgende.
Gisteren wilden wij,mijn vrouw en ik en mijn zus met haar man er even een leuke dag van maken,om vanuit Winsum via Wehe den Hoorn naar zoutkamp te varen.
Een prachtig mooie route,dat normaliter bevaarbaar is voor motorboten tot 240 hoogte.
Ik heb een Doerak 680S en deze heeft een hoogte met kap van 225 cm hoog.
Als circa 12 jaar vaar ik via het Reitdiep-Kromme Raken-Hoornsediep-Hunsingo kanaal naar Zoutkamp,maar gisteren konden we rechtsomkeerd maken bij de Nijenkloostertil,dat is een stukje voorbij Wehe den Hoorn.
Waterpeil veel en veel te hoog.Die brug staat voor 243 cm op papier en in de boeken van de ANWB,al jaren varen we er onderdoor,maar nu dus niet.
Ik vermoed dat er ook genoeg zijn,die van de andere kant kwamen,en ook omgedraaid zijn.
Afgelopen morgen heb ik contact opgenomen met het waterschap Noorderzijlvest,die over de waterwegen en het spuien van water gaat,en hun gezegt dat er 20 cm meer water staat/stond dan normaal.
Je krijgt daar dan een dom antwoord met de melding dat ze een zomerpeil hebben dat 16 cm hoger ligt dan normaal,en dat het gisteren in het Hoornsediep niet op 93 cm ,maar op 83 cm,dus 10 cm hoger.Wat normaal is,wordt er niet bij vermeld.Schijnbaar weet die lummel dat niet eens.
Die vogels die daar "werken" hebben geen bal verstand van zaken,komen niet meten,kunnen ze ook niet,want bijna nergens zie je een peilschaal waarop je de waterhoogte kunt aflezen.Enkel bij de Abelstokstertil, als je eruit komt zit zo'n waterhoogte peilschaal.,en daar stond het op 93 cm,want bij doorvaart naar het mensingeweersterloopdiep moet je schutten,en gingen me naar 103 cm.
Hiermee is het bewijs geleverd dat die knul van Noorderzijlvest( ik zal zijn naam even niet noemen op een forum) er geen bal verstand heeft,want die 83 cm min ANP er is nooit geweest.Bij mijn 93 is de doorvaarthoogte van de Nijenkloostertil dus minder dan 225.En ik heb stroming mee of tegen niks gemerkt of gezien.Dit kun je zien aan de beschoeïng en takken die in het water hangen.
Als het water van min 83 cm gezakt was naar min 93 cm,had ik moeten merken.Echtyer die min 83 heb nergens gezien.
Dus de het antwoord van die "knul" van het waterschap,was dus letterlijk en figuurlijk "natte vingerwerk".
Omdat je tegen een muur aanspreekt ,dat waterschap Noorderzijlvest heet,heb ik de ANWB benaderd of deze iets voor je kunnen betekenen.
Ik ben al vanaf 1974 lid van die organisatie,dus dan denk je ,die kunnen helpen.Nou dat was verkeerd gedacht.Nee hoor,ik moest bij de Rijkswaterstaat zijn,waar ik de waterstanden op internet kan inzien,en kan zien in welk kanaal of riviertje de waterhoogte was.
Of de Tijgerhaai figuren ooit deze site geraadpleegd hebben geloof ik niet,want dan konden ze weten dat zoiets er niet op staat.
Ik heb het nog nergens kunnen vinden.
Ik denk echter dat deze organisatie niet van de wereld meer is.Ze maken wel kaarten,waar je dus ook niks aan hebt,en hulp? Ja dat kun je ook vergeten.
Na 41 jaar kan ik daar ook beter maar een einde aan gaan maken.Een Platina abonnement zegt dus net zoveel als een roestige plaat ijzer.Aan de ANWB heb je dus ook niks.Dit had ik in 1973 moeten weten,dan was ik in ieder geval geen 41 jaar lid geweest van een organisatie die toch niks voor je kan betekenen.Waterschap Noorderszijlvest heeft schijnbaar alleen geld over om zijn directeur met bijna een miljoen vertrekpremie mee te geven,maar van fatsoenlijk waterbeheer,en zorgen dat de vaarrecreatie op peil, blijft door te zorgen dat het waterpeil,lees doorvaarhoogte volgens waterkaarten op peil blijft,geen kaas gegeten.Schijnbaar interesseerd ze het geen moer.
Mooie bijkomstigheid was,de echtgenoot van mijn zus,was een gepensioneerde exwerknemer van voorheen het waterschap van regio Slochteren,en deze merkte ook al op,dat "het water wel verrekte hoog stond". Hij had de kaarten in de hand,en zij ieder keer, dat kan makkelijk met een boot van 225,maar iedere keer bij een boog of til,was het toch., "je hebt niet veel over",en zei , "kloppen die kaarten wel"?Ik had ook op een mini laptop waternavigatie van stentec mee.In de Vaarkaart Nederland app staat dat voornoemde til zelfs 2meter50 is.Dat zou betekenen dat het water nog lager moet liggen.Degene die daar meer vaart,kan het dus helemaal wel vergeten.Bovenstaande vind ik niet bevordelijk voor de vaarrecreatie in Noord Nederland,dat geheisa met de waterstanden.Het kan dus in principe voor komen,dat je met een boot naar een bepaalde plaats vaart,en er vervolgens niet meer vandaan komt,omdat het waterschap het waterpeil omhoog gooit>Alle kaarten ten spijt,maar daar heb je dus helemaal niks aan.
Ik zou wel eens willen weten of zoiets wel mag.En of daar geen regels voor zijn vanuit de overheid.Nog effe,en we liggen voor altijd in een jachthaven,waar we niet meer uitkunnen,tenzij we eerst er een lading lood in moeten gooien voor wat meer diepgang.

Groet,
Wybren
Noordvaarder
 

Re: Waterpeil te hoog,en het nergens kunnen zien van waterho

Berichtdoor stefan » 13 Jul 2015, 16:08

Ik begrijp dat je niet zo blij was gisteren...

Vreemd genoeg gaat het verwerken van de water peilen tegenwoordig met name via internet en steeds minder met peilschalen.

hier: https://geo.noorderzijlvest.nl/viewer/i ... 9176c020d1

kun je precies zien door op het gemaaltje te klikken wat de waterstand is of was en wat de stroomrichting van het water is.
Ben neit zo bekend in dat gebied dus heb niet de precieze brug oid kunnen vinden die je bedoelt.

Wellicht een site om voor je volgende vaartocht ff te bekijken als het nauw luistert met de bruggen
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Waterpeil te hoog,en het nergens kunnen zien van waterho

Berichtdoor quichot » 15 Jul 2015, 12:33

Kodok schreef: Ik heb een Doerak 680S en deze heeft een hoogte met kap van 225 cm hoog.

Heb even zitten kijken op de Doeraksite, en daar staat de kruiphoogte van de 680s opgegeven als 1,75 mtr.
Had je die kap er niet even af kunnen halen?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639


Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten