Algemene informatie aanschaf boot *eerste bezichtiging*

algemene discussies

Re: Algemene informatie aanschaf bootje eventueel met vriend

Berichtdoor Marie Christina » 31 Jul 2015, 09:20

Nou...
Een paar euro.
Een jaar of vijf geleden wilde ik mijn boot verkopen.
Eén advertentie op Boten te Koop en ééntje op marktplaats zette me al ruim €50,- terug per maand.
En dat was de goedkoopste optie
Dat gaat hard , hoor.

Geen idee wat de prijzen nu zijn, maar dat zal niet goedkoper geworden zijn, vermoed ik.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Algemene informatie aanschaf bootje eventueel met vriend

Berichtdoor Binnetie » 31 Jul 2015, 09:25

@Blacktoppie, dat denk ik ook.
Op Marktplaats kost een advertentie €12,99 voor 4 weken. Dat is helemaal niet duur, helemaal niet als je kijkt naar de waarde van hetgeen je wilt verkopen. Als je een topadvertentie wil betaal je €31,90. Dat valt ook erg mee.
Ik heb nog velgen van mijn vorige auto op Marktplaats staan en die advertentie kostte al 8 euro, voor 4 velgen van totaal 100 eu.

Aan de andere kant, mijn schoonpa is heel erg zuinig op zijn bootje. Die is er in de winter heel veel weekenden mee bezig, ook met zijn auto om die weer spik en span te krijgen. Toen wilde hij zijn velgen verkopen en vond hij Marktplaats te duur en had ze op Speurders gezet (gratis). Hij was ze ook zo kwijt. Dat deed hij ook met een oefen zeilbootje (470). Ik kijk eigenlijk altijd op Marktplaats en nooit op Speurders, maar voor beide is een markt blijkbaar.

Volgens mij kan je door alleen al door goed naar de buitenkant kijken hoe een bootje eruit zit ook binnen een aardig beeld krijgen hoe de eigenaar er mee omgegaan is. Dus als je op de dolle pof een haventje inloopt om ideeen op te doen, dan haal je daar al erg veel info uit.

@Marie Christina, nu je het zegt, per 4 weken is dus ook per maand. Ik verkoop iets altijd wel snel. Maar een bootje die bijvoorbeeld 8 maand te koop staat a 12,99 loopt ook wel weer op. Wat boten te koop rekent weet ik dan zo weer niet.
Binnetie
 

Re: Algemene informatie aanschaf bootje eventueel met vriend

Berichtdoor gast » 31 Jul 2015, 19:05

Marktplaats is de afgelopen jaren 2x zo duur geworden, de advertentie tijd is echter gehalveerd.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Algemene informatie aanschaf bootje eventueel met vriend

Berichtdoor gewoonmich » 31 Jul 2015, 20:03

chaea schreef:Moet je je aanmelden bij deze groep denk ik, komen vaak interessante objecten voorbij.


Maar hoe heet die groep dan? Kan dat niet uit de link halen
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Algemene informatie aanschaf bootje eventueel met vriend

Berichtdoor gast » 01 Aug 2015, 12:35

Boot en watersportartikelen.
Is alleen jammer dat veel handelaren er ook alweer opzitten, dus ook alweer veel commercie.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Algemene informatie aanschaf bootje eventueel met vriend

Berichtdoor pleysant » 01 Aug 2015, 13:57

Speuders.nl
twee de hands net.nl
Gratis en zo zijn er meerdere.
Vrg,Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Algemene informatie aanschaf bootje eventueel met vriend

Berichtdoor Jan Huibers » 01 Aug 2015, 23:46

Omdat het past in dit topic:

Net precies nog een bootje bijgekocht:
http://www.yachtcharterhuibers.nl/onze- ... d-holland/

Het nieuwe motortje is net ingelopen en alles is netjes. Het enige wat ik er nog op ga zetten is een warmwaterboiler, roerstandwijzer en dieptemeter.

En qua aanschaf, dit bootje zat binnen het budget van de topicstarter.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Algemene informatie aanschaf bootje eventueel met vriend

Berichtdoor FrankM » 02 Aug 2015, 07:41

Zo, dat ziet er goed uit Jan !!

Groeten
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Algemene informatie aanschaf bootje eventueel met vriend

Berichtdoor Binnetie » 02 Aug 2015, 19:11

Een heel mooi bootje Jan! En mooi compleet ook. Alles ziet er heel netjes uit zeg! Misschien maar eens even een weekendje weg bij je boeken :)

Vandaag heb ik mijn eerste vaartocht met een motorkruiser gehad:

Afbeelding

Een Brandsmavlet 1050 uit 2000. De opa en oma van mijn vriendin hebben hem laten bouwen met een paar aanpassingen.
Nadeel is alleen dat er in de 2 punt een hele ruime slaapplek is (Frans bed) en dat je in de salon eventueel nog de bank kunt openklappen voor 2 anderen.

We hebben een rondje gevaren van Steenwijk - Ossenzijl - Kalenberg - Scheerwolde en weer Steenwijk.
We begonnen heel rustig op het water met varen. Een beetje sturen en met het 'gas' spelen. Het viel me direct al op dat een boot niet direct reageert op het roer. Er zit zeg maar in tegenstelling tot een auto een vertraging op. Dus een beetje naar voren denk wat je wilt. Toen kwam de eerste automatische brug: Snelheid minderen, langzaam naar de brug varen, wachten op rood-groen, brug omhoog en dan 10x kijken of je er wel goed doorheen vaart... Pff dat ging gelukkig goed!

Daarna kwamen we wat vissers tegen die de hengel zo'n beetje halverwege het water hadden liggen, passeren ging allemaal goed. Na een poosje varen mocht ik voor het eerst eens afmeren. Opa heeft een boegschroef en een hekschroef (?) aan de achterkant. Het was even spannend allemaal maar het ging aardig goed. Helemaal met die 'hulpmiddelen'. We hebben even lekker een broodje gegeten en zijn toen weer verder gegaan. Onderweg een heleboel indrukken op gedaan van de boten die passeerden. Waaronder een Pedro waar Jan melding van maakt. Ergens in Kalenberg moesten we linksaf. Opa gebruikte de scheepstoeter, haha wat een kabaal. Ook meteen de eerste hufterigheid tegengekomen: een boot die bijna achter ons voer en enorm zat te drukken. De punt van de boot zat bijna in de open kajuit. En voordat we afsloegen wilde ze nog even snel voorbij... alles goed afgelopen. Opa mompelde dat ze maar op een meer moeten gaan varen met hun 'strijkijzer'.

Onderweg vertelde opa van alles en leegde heel veel uit. Gelukkig had ik me de afgelopen weken flink ingelezen dus het klonk allemaal bekend voor me. Hij vertelde ook dat ze de boot maar niet kwijtraakten en dat hij biedingen van 25000 euro maar onzin vond. Hij schonk de boot liever aan de kleinkinderen die er nog veel plezier mee konden beleven. Ik moet nog wat 'lessen' bij hem gaan volgen en als ik mee hielp met het onderhoud aan de boot dan vond hij het helemaal niet erg als ik de boot af en toe meenam tijdens een weekendje weg.
Het onderhoud vind ik reuze interessant, in oktober moet de boot een nieuwe antisliplaag in het gangboord en moet er wat roest weggehaald worden. Dat worden mijn eerste klusjes.

Ondertussen doe ik veel informatie op en kijk ik ook nog uit naar mijn eigen bootje.

Uiteindelijk zijn ze in Steenwijk langs de wal gaan varen zodat we zo van boord konden springen... een hele mooie ervaring en heel veel informatie rijker. Ik ben een blij man :)
Binnetie
 

Re: Algemene informatie aanschaf boot *voor eerst zelf gevar

Berichtdoor Roelof » 25 Aug 2015, 08:11

Een leuk topic, veel meningen en adviezen die hout snijden.
Het viel me alleen op dat er na 1 maand 139 reacties zijn geweest, het nu plotseling al een maand stil is.
Of mis ik iets :?

Dat schip van je (schoon) opa en oma ziet er idd. mooi uit en heeft zeker ook ruimte bij slecht weer.
Als je zoals je zelf zegt hier met het onderhoud kunt helpen en af en toe een weekend met de boot weg kunt lijkt mij dat een voorstel met veel pluspunten.
- je maakt het onderhoud mee en leert op die manier je eigen grenzen.
- door de praktijk ervaring (varen en onderhoud) krijg je beter inzicht in de punten waar je op moet letten bij als je zelf een boot gaat kopen
- je kunt langer sparen en op die manier je budget verhogen waardoor de keuze groter wordt
- door de ervaringen kun je beter beoordelen of een boot bezitten echt iets voor jullie samen is voordat je uiteindelijk tot aanschaf overgaat. Een boot koop je niet voor een paar jaar om het weer weg te doen als het "nieuwe"er van af is.)

Blijft natuurlijk dat je niet altijd weg kunt als je dat zelf graag wilt maar dat is op deze manier niet vergelijkbaar met je aanvankelijke idee om met vrienden samen een boot kopen.
Ik zou met wel gaan verdiepen in de regelgeving op het water, een ongelukje zit in een klein hoekje en een foutje door onbekendheid kan nog wel eens verkeerd worden uitgelegd om niet te spreken van de verrassingen die de beroepsvaart soms krijgt door jacht eigenaren.

Suc6
Groet
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten