Algemene informatie aanschaf boot *eerste bezichtiging*

algemene discussies

Re: Algemene informatie aanschaf boot *voor eerst zelf gevar

Berichtdoor Binnetie » 25 Aug 2015, 10:42

Helemaal met je eens, Roelof!

Het was hier inderdaad een beetje stil.
Met je punten ben ik het ook eens. Opa vaart heel weinig (dit jaar nog geen 100 uur). Mochten we er mee willen varen dan is een telefoontje genoeg. Natuurlijk vind de oude man het leuk als hij mee mag, oma kan dan thuisblijven want die vind het steeds minder leuk worden omdat ze minder goed ter been zijn.
Het onderhoud vind ik een spannend stukje. Je moet het leren en heb liever dat ik er al kaas van gegeten heb voordat ik zelf wat koop. 19 september gaan we met de boot varen tijdens de Kilorace. De boot is dan een soort van 'persboot en ondersteuningsboot', er is iemand die foto's maakt tijdens het zeilen en de tijden kunnen er bijgehouden worden. Dit is op het Ketelmeer, dan maak ik het ook mee hoe het is als de boot op open water vaart in plaats van de bij opa zo geliefde kleine kanaaltjes :).

De regelgeving is mooi om tijdens het najaar/winter mee bezig te zijn.
Binnetie
 

Re: Algemene informatie aanschaf boot *voor eerst zelf gevar

Berichtdoor Binnetie » 26 Sep 2015, 11:48

Afgelopen weekend op open water gevaren, dat is toch wat anders dan kanaaltjes.

De boot van opa is mooi, maar toch is het veel mooier om je eigen boot te hebben. De boot zelf heeft maar 2 slaapplekken en we willen graag met vrienden varen. Daarnaast zijn er wat regeltjes die voor een paar keer niet erg zijn om je erop aan te passen maar toch is de vrijheid van je eigen boot veel mooier.

We willen toch voor een polyester boot gaan. Afgelopen week kwam ik dit bootje tegen: http://link.marktplaats.nl/m954348848
Een Neptunus, alhoewel ik ook andere Neptunussen zie met een totaal andere indeling.

Een paar foto's, welke ik via de mail ontvangen heb:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is aardig compleet. Er is geen verwarming aan boord en geen boegschroef. Maar dat is altijd nog te realiseren. De motor loopt goed volgens verkoper en het verbruik is rond de 2 liter per uur. De vorige eigenaar hield een logboek bij en kwam zelf op 1.9 l per uur. Het aantal PK's is wel weer hoog voor de boot.

Kenmerken:
- 11 meter lang (een meter klein mocht van mij ook wel)
- boiler aan boord
- gasfornuisje en koelkast aanwezig
- geen osmose vorming
- toilet in de achterkajuit

Ik heb nog een vraag open staan hoe de indeling van de slaapplaatsen is, in de advertentie staat 4+2 slaapplekken. 2 voorin, 2 op de dinette, 1 in de achterkajuit (met toilet) dus ik vraag me af waar de 6e slaapplek dan is. Het bed in de achterkajuit is groot genoeg voor een volwassen iemand.

Al met al lijkt deze boot een bezichtiging waard. Het is wel een kleine 2 uur rijden. Mocht de boot na het bezichtigen interessant voor ons zijn dan wil ik hem wel technisch laten controleren (ook ivm osmose vorming bij oudere boten). Zijn er goede ervaringen met mensen die kunnen keuren in regio Venlo (limburg)?

Wat vinden jullie hiervan?
Binnetie
 

Re: Algemene informatie aanschaf boot *voor eerst zelf gevar

Berichtdoor Marie Christina » 26 Sep 2015, 12:21

Het is toch een stalen boot?
Dan heb je geen last van osmose, hoor.
Uiteraard is het, buiten dat, altijd verstandig het onderwaterschip te inspecteren voor de aankoop.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Algemene informatie aanschaf boot *voor eerst zelf gevar

Berichtdoor gast » 26 Sep 2015, 13:02

Neptunes is polyester
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Algemene informatie aanschaf boot *voor eerst zelf gevar

Berichtdoor Marie Christina » 26 Sep 2015, 16:04

OK.
Hij zag er zo "stalig" uit op de foto.
Vandaar.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Algemene informatie aanschaf boot *voor eerst zelf gevar

Berichtdoor kajoe » 26 Sep 2015, 16:06

bij goed onderhoud kan polyester mooi zijn makkelijk zijn s, winters ,als je een echte winter krijgt goed oppassen bij het invriezen , reparaties er aan zijn vaak iets lastiger dan staal ,houtenboot werk je dood.
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Algemene informatie aanschaf boot *voor eerst zelf gevar

Berichtdoor elrenegado » 27 Sep 2015, 10:40

de romp, voorkajuit en achterkajuit zijn inderdaad typisch een neptunes,
alleen de stuurhut is zelfbouw.

en de 4+2 slaapplaatsen,
ik vermoed dat in de achterkajuit dan toch 2 personen kunnen slapen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Algemene informatie aanschaf boot *voor eerst zelf gevar

Berichtdoor laserdevil » 27 Sep 2015, 12:19

De motor is 105 pk.
Als het een 615 was geweest dan was het een 120 pk geweest.
Maar is een kleinigheidje tegenover het verbruik wat gezegd word.
Dan moet ie bijna stationair varen.
Bij kruissnelheid , om de 1500 toeren , verbruikt hij ong. 4 liter per uur.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Algemene informatie aanschaf boot *voor eerst zelf gevar

Berichtdoor JerryR » 27 Sep 2015, 16:30

stuurhut lijkt erop dat de huidige eigenaar werkzaam is in de kunstof kozijnen. Zo strak werk je niet als doe het zelfer met die kunstof profielen.verder fraai bootje om te zien!

2 liter per uur draai ik met mn 2 cilinder 22pk yanmar. Dus denk dat er ergens een grove fout in zn logboek staat
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Algemene informatie aanschaf boot *voor eerst zelf gevar

Berichtdoor Binnetie » 27 Sep 2015, 17:46

Vandaag dus wezen kijken.

De boot is mooi ruim, de indeling is ook redelijk. In de AK zit het toilet (electrisch beedienbaar), samen met een bed. Bed is 185x120 cm. De verkoper schatte de het bed op 60cm breedte toen ik hem telefonisch sprak. Ik kreeg na een poosje kijken al wel mijn twijfels:
- draaiuren motor niet bekend, het verbruik ging al richting de 2,5 liter per uur, zij 'tokkelden' altijd een beetje. De motor liep verder wel goed, maar geen papieren erbij.
- de stuurhut is zelfbouw, kunstof kozijnen aan de achterkant waren erg netjes, maar het dak leek lek te zijn. De druppels water hingen aan de binnenkant (kwam door afspuiten werd mij verteld...) tja maar als je nu een flinke regenbui hebt? Deze zou je helemaal eraf moeten halen om te kijken hoe of wat. Met het elektra erin lijkt me dit niet veilig. Je ziet halverwege de overgang van wat al op de boot zat naar het eigen werk.
- verlichtingsaccu is defect en moet vervangen worden
- overal rondom de raamprofielen missen schroefjes en was lekkage te zien
- het plafond in de AK heeft een soort doek als afwerking en daar zaten allemaal sier bouten die verroest waren
- in de punt is lekkage geweest, het houtwerk daar is aangetast door rot. Dit is te verhelpen.
- de stootrand moet vervangen worden en rondom afgekit

Ze gaven aan dat het dek opnieuw geschilderd moest worden en binnen in de stuurhut nog wat afwerk klusjes (stond ook in de advertentie). De rest werd er niet bij verteld.
Voor iemand die wil klussen is dit een ideale boot, maar ik kreeg teveel vraagtekens bij het geheel, ook de tegenstrijdige verhalen van beide kapiteins (boot heeft 2 eigenaren) riepen vraagtekens bij me op. Het was een klusboot waar ze nu 2 jaar aan geklust hadden.

Ik had nog niet eerder op een AK gestaan, mooie is wel dat je een heel mooi overzicht hebt op het water, nadeel is dat er iets moeilijker van af te stappen is i.v.m. mijn enkel. Maar dit is niet zo heel erg. De lengte werkte ook in zijn voordeel, ik ben nu verwend met deze lengte en ben bang dat een bootje van 8 meter te klein is.

Al met al besloten om maar niet voor de boot te gaan. Er moet teveel aan gedaan worden. Verder heel veel informatie rijker door met mijn schoonpa mee te gaan en te leren meekijken met alles.

We kijken rustig verder, de voorkeur blijft om voor polyester te gaan.
Binnetie
 

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten