Algemene informatie aanschaf boot *eerste bezichtiging*

algemene discussies

Algemene informatie aanschaf boot *eerste bezichtiging*

Berichtdoor Binnetie » 05 Jul 2015, 14:00

(eerste post en hopelijk in de goede rubriek)

Hallo allemaal, ik lees al een kleine week mee op dit forum. Vind het reuze interessant allemaal. Ik heb me zojuist geregistreerd maar nog niet voorgesteld. Ik ben nog niet in het bezig van een bootje :)

Misschien in het kort maar even de situatie:
Ik ben zelf 31 jaar, mijn vriendin 25 jaar. Mijn vriendin zeilt al heel haar leven, samen met haar ouders en tweelingbroertje gaan ze heel veel weg met hun 2 zeilboten. Sinds dat wij een relatie hebben is dat een stuk minder geworden omdat we ook klussen in huis en veel andere verplichtingen hebben. Haar ouders gaan elk weekend zo'n beetje zeilen. Mijn schoonpa en schoonbroertje vinden er echt hun ziel en zaligheid in.
Mijn vriendin wil eigenlijk ook wel een eigen bootje, maar vind het zeilen wel wat minder worden. Ik vind het leuk om op het water te vertoeven maar het zeilen ansich vind ik niet zo mooi. Het is leuk om te zien, maar niet om er mee bezig te zijn. Voor sommige zeilboten in de haven maak ik filmpjes met mijn drone als ze varen (dat is weer mijn hobby).

De aanschaf van een motorbootje is natuurlijk een mooie middenweg. We willen dit samen met vrienden gaan doen, dat geeft een aantal voordelen:
- alle kosten delen
- de boot ligt niet alle weekenden in de haven, omdat je hem deelt zal hij ook wat vaker uitvaren
- het is gezellig om samen, maar ook met z'n tweeën erop uit te trekken
- we willen bepaalde afspraken vast gaan leggen, zodat er geen misverstanden over kunnen ontstaan.

Omdat mijn schoonbroertje en schoonpa heel veel verstand van boten hebben, zullen zij de 'deskundigen' zijn als we een bootje willen bekijken.
Enkele tips die we van hun ontvangen hebben:
- neem een polyester boot i.v.m. onderhoud
- neem een dieselmotor, reden: zuiniger in gebruik en veiliger dan benzine (hun argument)
- neem een bootje met een achterkajuit met langere bedden dan 1,35 lang i.v.m. toekomstige kinderen en weekendjes weg met bijv. vrienden
- kijk bijv eens naar een Marco met een achterkajuit

Extra informatie vanuit ons:
- budget ongeveer 10000 tot 15000 euro
- we gaan er dagjes, (lange weekendjes) mee weg, dit zal voorlopig alleen in de binnenwateren zijn. Ligplaats zal hoogstwaarschijnlijk Zwartsluis of in de buurt van Zwartsluis zijn
- ik heb een probleem met 1 van mijn enkels, op de zeilboten van mijn schoonouders en schoonbroertje gaat dit prima hoor. Maar de gangboorden van een motorbootje zijn vaak wel een stuk smaller. Het is niet onoverkomelijk hoor, ik houdt me altijd goed vast maar wel een klein ding om rekening mee te houden

Neem nu bijv dit bootje (benzine) : http://www.botentekoop.nl/motorkruisers ... 79/1617034
Dit bootje is 72PK, op basis van zo'n bootje kan ik stellen dat deze sneller dan 20 km/u gaat en ik hier een vaarbewijs voor nodig ben? Sowieso is vaarbewijs aan te raden)

Hebben jullie nog tips, informatie of andere adviezen die jullie willen delen met ons?
Laatst gewijzigd door Binnetie op 27 Sep 2015, 17:47, in totaal 5 keer gewijzigd.
Binnetie
 

Re: Algemene informatie aanschaf bootje met vrienden

Berichtdoor henkvd » 05 Jul 2015, 20:46

Een Waterland 850 zie ik niet snel in plane gaan, het vermogen wat erin staat is hoog te noemen, maar dat komt meer door een motor die beschikbaar was om in te bouwen.
Verder een prima boot, zijn ruim te noemen voor de lengte.
min punt is de reeds antieke Ford motor te noemen, met een diesel vind je ze alleen als ze zijn gehermotoriseerd, maar dan red je het niet met je budget
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4473
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Algemene informatie aanschaf bootje met vrienden

Berichtdoor Binnetie » 05 Jul 2015, 21:57

Dank voor je antwoord Henk. Het was een advertentie die ik vluchtig tegenkwam. Ik sta voor alles nog open tot nu toe. Op Marktplaats staan ook een paar boten. Maar zijn er nog specifieke sites met verkoop van boten?
En zijn er nog modellen boten die aanrader zijn?
Binnetie
 

Re: Algemene informatie aanschaf bootje met vrienden

Berichtdoor henkvd » 05 Jul 2015, 22:00

sites genoeg, maar denk dat MP voldoende aanbod biedt, waarbij van de meeste andere sites je ze toch weer terug vindt op MP.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4473
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Algemene informatie aanschaf bootje met vrienden

Berichtdoor Jan Huibers » 05 Jul 2015, 22:49

Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Algemene informatie aanschaf bootje met vrienden

Berichtdoor Binnetie » 05 Jul 2015, 23:12

Leuke nette boot Jan. Ziet er heel mooi uit. Het zicht van binnen naar buiten is door de vele ramen heel mooi. Ik twijfel alleen of 7 meter niet te kleklein is. De zeilboot van mijn schoonbroertje is ook 7 meter. Misschien is het appels met peren vergelijken maar ik vond die erg krap. Voor 2 personen kan het nog prima maar als je met 4 mensen wilt overnachten is het erg krap.
Nogmaals ik kan me vergissen hoor.
Binnetie
 

Re: Algemene informatie aanschaf bootje met vrienden

Berichtdoor Jan Huibers » 06 Jul 2015, 00:03

Binnetie schreef:Leuke nette boot Jan. Ziet er heel mooi uit. Het zicht van binnen naar buiten is door de vele ramen heel mooi. Ik twijfel alleen of 7 meter niet te kleklein is. De zeilboot van mijn schoonbroertje is ook 7 meter. Misschien is het appels met peren vergelijken maar ik vond die erg krap. Voor 2 personen kan het nog prima maar als je met 4 mensen wilt overnachten is het erg krap.
Nogmaals ik kan me vergissen hoor.


Er ligt wel een heel recent motortje in en kijken kost geen geld ;)
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Algemene informatie aanschaf bootje met vrienden

Berichtdoor JerryR » 06 Jul 2015, 07:54

Geloof dat je schoonpa niet blij zal zijn zn dochter op een motorboot de zien :lol: haha grapje hoor.

als je lekker een weekend met zn 4e weg wil zou ik persoonlijk voor iets groters kijken richting de 10 meter maar das persoonlijk, wat je dan in polyester gaat vinden voor zon budget durf ik niet te zeggen. Denk dat er in staal meer te vinden is. En als je hem in 1 keer goed behandeld bennje er ook jaren van af.

Voorlopig binnenwater? Als je later zee op wil zal je daar nu al rekening mee moeten houden.

Gr
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Algemene informatie aanschaf bootje met vrienden

Berichtdoor Marie Christina » 06 Jul 2015, 08:46

Jan Huibers schreef: kijken kost geen geld ;)


Oneens!
Kijken kost meestal heel veel geld.
Bij het kijken word je verliefd, nl.
Getuige mijn auto voor de deur en de hond op zijn kleed.
Gingen we ook alleen maar even kijken.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Algemene informatie aanschaf bootje met vrienden

Berichtdoor Binnetie » 06 Jul 2015, 09:47

@Marie Christina, mee eens hoor. Mijn huis had ik in een half uur gekocht (vlak voor een executie veiling), de auto zelfde verhaal. Hiervoor wil ik wel een 'deskundige' meenemen die ons behoed voor de bekende roze bril.

@JerryR, de zeilboot van 7 meter vond ik al krap, ik kon met moeite in de punt komen om te slapen. Nu is een motorcruiser wat hoger natuurlijk maar ik heb liever dat je met 4 man normaal kunt bewegen en je met 2 personen gewoon een beetje luxe hebt. Ik zit dan te denken aan minimaal 8,5 - 9 meter. Qua budget is het conessies doen of het staal of polyester wordt. Kleine boot -> polyester, grotere boot -> staal mits goed behandeld

De binnenwateren is voorlopig een eerste stap, voor zee/meer moet het bootje het wel aankunnen en zal ik mijn vaarbewijs moeten halen.

Mijn schoonpa wil heel graag dat we een zeilboot kopen, maar de tussenweg is een motorbootje en daar kan hij zich wel in vinden.
Binnetie
 

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten