Irritante resonantie

algemene discussies

Re: Irritante resonantie

Berichtdoor pleysant » 08 Jun 2015, 21:02

Beste Ramon,
staan de motersteunen niet te ver uitgedraait,
indien wel vulplaten eronder en opnieuw uitlijnen.

Vrg,Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Irritante resonantie

Berichtdoor Davidos » 09 Jun 2015, 10:24

Is dit probleem ineens, spontaan, ontstaan? Of na een helling actie?

Als het gaat om een trilling die 'ineens' hinderlijk is geworden, en er is echt niets anders aan de motorloop, dan denk ik toch aan een kapotte motorsteun, een las die los is geraakt (dit zie je vaak niet zomaar oid..

Is het ontstaan na hellingwerk, controleer dan de uitlijning en ook of de motor nog wel op alle steunen rust. Als een boot uit het water is geweest 'hoor' je de uitlijning en motorsteunen te controleren.

Je zou de eerste niet zijn waarbij er onvoldoende druk staat op twee schuin tegenover elkaar liggende motorsteunen waarna de motor een beetje gaat bokken over de steunen. Dit kan zonder dat je het echt ziet behoorlijk dreunen....

Succes met zoeken!

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Irritante resonantie

Berichtdoor kajoe » 09 Jun 2015, 11:21

hoe is het met de uitlaat gesteld ,binnenwerk vergaan ?
,daar kan een mogelijkheid zijn ,is het alleen bij het in zijn werk zijn dan heel misschien wat met schroefas op de galan kleine verzakking door motor steun oid .
bij mijn indenor zat een vrachtwagen demper gemonteerd ,deze was lek en vervangen door een echte scheeps uitlaat ,alle gedreun en herrie weg .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Irritante resonantie

Berichtdoor Ramon » 10 Jun 2015, 22:00

Bedankt voor jullie reacties. Het is geen gedreun. Lastig om het precies te omschrijven. Ik heb ondertussen echt het gevoel dag er ergens iets los zit wat ergens tegen het staal loopt te tikken/klapperen. Dreunen is het zeker niet. Over 2 weken kan ik weer verder met speuren. Groet, Ramon
Motorschouw Mary Lou
Ramon
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 Jun 2015, 16:26
ligplaats: Ossenzijl
info:

Re: Irritante resonantie

Berichtdoor vuuren1 » 10 Jun 2015, 22:59

Ramon,

Aan de boot zal het niet liggen die is erg degelijk gebouwd, dus moet je het in de motoropstelling zoeken.
Indertijd had je andere werkzaamheden aan de installatie en ik kan mij niet herinneren of de motor toen overmatig trilde. Ik denk het niet anders had ik het er zeker wel over gehad.
Er zijn een aantal mogelijkheden:
- motorsteun aan het motorblok afgebroken of los.
- motordemper(s) stuk
- uitlijningsfout
- niet goed lopende motor (oneenparigheden)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Irritante resonantie

Berichtdoor varg » 11 Jun 2015, 08:46

Grote schroevendraaier (met de dikke kant) tegen je oor drukken en de andere kant tegen motor, steunen, uitlaat enz. en proberen dichterbij de bron te komen. Wat je beschrijft klinkt als contactgeluid. Succes
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Irritante resonantie

Berichtdoor pleysant » 11 Jun 2015, 15:12

kan ook de dynamo afstelling zijn,dicht tegen de motersteun.

Vrg,Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Irritante resonantie

Berichtdoor Ramon » 11 Jun 2015, 20:38

Bedankt voor de aanvullingen. Hans, overmatig trillen deed en doet hij (naar mijn bescheiden mening) niet. Alles was qua steunen een paar jaar voor ik hem kocht vervangen. Maar ik ga volgend weekend weer kijken. Arnold, die manier had ik ondertussen ook bedacht te gaan gebruiken. Dank jullie wel!
Motorschouw Mary Lou
Ramon
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 Jun 2015, 16:26
ligplaats: Ossenzijl
info:

Opgelost

Berichtdoor Ramon » 28 Jun 2015, 16:40

Mijn resonantie probleem opgelost met hulp van Vuuren1. Motor steunen gesteld en daarmee de trilling verlegd. Ergens trilde iets mee tegen de huid wat nu niet meer te horen is. Heel blij mee, vaart een stuk prettiger zo! Hopelijk blijft het weg...
Motorschouw Mary Lou
Ramon
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 Jun 2015, 16:26
ligplaats: Ossenzijl
info:

Re: Irritante resonantie

Berichtdoor patrick1969 » 19 Jul 2015, 22:45

Zo had ik op een eerdere boot ook last van zo'n vreselijke resonantie. Zo'n storend geluid dat al snel alles overheerst. Alles nagekeken en het ging maar door, het was onvindbaar en niet uit te houden. tot ik mij ogen open deed en het probleem in het gezicht aankeek. En je raad het nooit maar sinds ik haar van boord, en uit mijn huis, heb gezet, nergens meer last van gehad. :D
patrick1969
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 07 Jul 2015, 20:52
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten