Waarschijnlijk dom, maar ik kon het niet laten!

algemene discussies

Waarschijnlijk dom, maar ik kon het niet laten!

Berichtdoor Popeye » 26 Mei 2015, 09:43

Ik had overnacht aan het begin van de Hoogeveense Vaart bij de Staphorster Grote Stouwe, had net los gemaakt gistermorgen, en wende de steven richting Hoogeveen toen ik vanaf het Meppelerdiep een speedboot op snelheid aan zag komen. Ineens had ik er genoeg van om altijd maar het slachtoffer te moeten zijn van aso's die de maximum snelheid aan hun laars lappen en een wild klotsend kanaal achterlaten. Ik wilde mijn ongenoegen voor dat gedrag duidelijk laten merken en stuurde geleidelijk steeds maar naar de bakboordskant van de vaart en nadat de speedboot zonder vaart te minderen door het laatste overgebleven gaatje gescheurd was stak een van de twee kerels zijn armen in de lucht als gebaar waar ik in vredesnaam mee bezig was. Ongetwijfeld zouden ze weer terug komen, want ze waren vanmorgen niet van Rogat gekomen. Na tien minuten zag ik ze dan ook weer aankomen, en haalde ik hetzelfde kunstje uit. Nu kwamen ze verhaal halen! Hoe ik het in mijn hoofd haalde om zulke gevaarlijke manoeuvres uit te halen, waarop ik hem vertelde hij bij Zwartsluis moet zijn als hij hard wil varen en je in de Hoogeveense Vaart niet harder dan 9 km/u mag. Het bleek een beroepsschipper te zijn die in zijn werk ook veel last had van al die vervelende jachies. Het werd even heftig, en zij waren met zijn tweeën, maar ik was ook niet alleen!
Er is te weinig blauw op het water om dit veel voorkomende en voor mij ergerlijke gedrag te voorkomen. Er zou een mogelijkheid moeten zijn om foto's te maken van dit soort figuren, waarop ook een registratienummer van de boot, en als het even kan de locatie van de gemaakte foto te zien is, en dat op te sturen naar de politie, die ze dan op zijn minst met de gemaakte foto's confronteert en een waarschuwing geeft.
Ik ben benieuwd naar jullie mening en reacties.

Groet, Jack. 
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Waarschijnlijk dom, maar ik kon het niet laten!

Berichtdoor broekie » 26 Mei 2015, 11:07

Tja, als niemand iets zegt !!
Aan de andere kant is het ook een risico dat men op een andere manier verhaal haalt bij jou.
Zelf ben ik niet bang en doe ook weleens mijn mond open.
Of het verstandig is? Denk het wel, de aso's moeten niet het gevoel krijgen dat ze alles ongestoord kunnen doen.

Onlangs kwam er een busje mij rechts en uiteindelijk via de vluchtstrook voorbij. Meneer was druk aan het bellen bij 130 km/uur.
Hij breng mij in gevaar.
De naam van de firma stond er op en die heb ik gebeld.
Ik zei dat zijn personeel geen reclame maakt op deze manier en mensen in gevaar brengt.
Kan zijn werkgever hem aanspreken, dat is misschien effectiever.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2544
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Waarschijnlijk dom, maar ik kon het niet laten!

Berichtdoor Boekanier » 26 Mei 2015, 11:09

Helemaal mee eens Jack! Ook wij worden met enige regelmaat heen en weer geschud door die ***speedboten. Kan best iets minder als je een jacht voorbij moet die niet zo snel kan als jezelf... Ik vind het ook asociaal, moet regelmatig mijn kopjes vasthouden om te voorkomen dat ze door mijn kajuit heen en weer vliegen.

Een beetje meer controle hierop zou geen kwaad kunnen of in ieder geval rekening houden met elkaar.. We maken allemaal gebruik van hetzelfde water.
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: Waarschijnlijk dom, maar ik kon het niet laten!

Berichtdoor Lucter » 26 Mei 2015, 11:22

Ben het met bovenstaande helemaal eens. Probleem is echter wel dat het ook fors uit de hand kan lopen.

Zonder plaats of namen te noemen; paar jaar geleden liep het bij ons op de jachthaven flink uit de hand met jochies van een nabij gelegen recreatieterrein.
Kleine ribjes met 6 tot 10 pk die hele dagen volgas door de haven vlogen, koffiekopjes van tafel terwijl je met je boot in de box ligt afgemeerd.

Ondanks herhaald overleg tussen havenmeester en de beheerder van het recreatieterrein (die echt zijn best wel deed) bleef het aanhouden.

Een van onze leden nam zijn luchtgeweer met demper mee, en schoot op een dag een bootje of 5 lek, de volgende dag nog een paar. Het kwartje viel natuurlijk wel bij die gasten, het
gedonder was klaar...... Een week of wat later waren bij diverse leden vernielingen aan de boot gedaan, kuiptentzeilen kapot gesneden etc. Het heeft maanden geduurd voordat iedereen
weer relaxed kon genieten......

Ik ben voor de donder niet bang, mijn hond nog een paar maten groter dan die van Popeye (beest wordt lokaal "het monster van lochness" genoemd, maar ga de confrontaties met die aso's
toch liever uit de weg :roll:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Waarschijnlijk dom, maar ik kon het niet laten!

Berichtdoor Onrust » 26 Mei 2015, 12:51

Heel herkenbaar. Ooit eens een speedboot gehad die met grote regelmaat hier langs kwam scheuren en een goed gemikte (lege) bierfles mocht niet helpen. Toen maar eens een filmpje geschoten waarin het registratienummer goed te lezen was en het was ook prima te zien dat deze snuiters harder voeren dan de toegestane 6 km per uur. Filmpje gemaild naar iemand van de politie waar ik contact mee had opgenomen en wat denk je??

Ik heb die boot hier nooit meer gezien :D :D .

Ik heb echt geen moeite met iemand die hier iets te hard langs vaart en de meeste schippers houden rekening met het feit dat ik op de boot woon en nemen gas terug. Maar er zijn uitzonderingen waar ik op reageer. En soms niet met halve maatregelen. Heb Onrust ooit wel eens dwars op het water gegooid zodat er geen kano meer doorkon :P
Groet,

Cees
MS Onrust
Gebruikers-avatar
Onrust
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:59
Woonplaats: Heerhugowaard
ligplaats:
info:

Re: Waarschijnlijk dom, maar ik kon het niet laten!

Berichtdoor gast » 26 Mei 2015, 17:54

Dus asogedrag moet je met asogedrag bestrijden?

Wat ben je er nu mee opgeschoten behalve dan dat je je hart harder hebt laten pompen door je frustratie en kwaadheid, morgen is het weer een andere speedboot die te hard vaart evenals 20 jaar geleden en net zoals over 10 jaar er speedboten zijn die te hard varen. Enige wat je nu had kunnen krijgen was een pak rammel van enkele macho's die het je niet in dank afnamen dat je deze actie tot tweemaal toe deed of nog erger een vaarongeval.

Sorry, buiten het feit of ik het met je eens ben, maar ik keur dit soort gedrag af, evenals ik dit op de openbare weg afkeur als de 1 een overtreder afsnijdt of afstopt dmv gevaarlijk weggedrag.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Waarschijnlijk dom, maar ik kon het niet laten!

Berichtdoor Lucter » 26 Mei 2015, 19:15

chaea schreef:Dus asogedrag moet je met asogedrag bestrijden?

Wat ben je er nu mee opgeschoten behalve dan dat je je hart harder hebt laten pompen door je frustratie en kwaadheid, morgen is het weer een andere speedboot die te hard vaart evenals 20 jaar geleden en net zoals over 10 jaar er speedboten zijn die te hard varen. Enige wat je nu had kunnen krijgen was een pak rammel van enkele macho's die het je niet in dank afnamen dat je deze actie tot tweemaal toe deed of nog erger een vaarongeval.

Sorry, buiten het feit of ik het met je eens ben, maar ik keur dit soort gedrag af, evenals ik dit op de openbare weg afkeur als de 1 een overtreder afsnijdt of afstopt dmv gevaarlijk weggedrag.


Helemaal mee eens, goed voorbeeld doet volgen! Dat neemt niet weg dat ieder een bepaalde drempel heeft, en een beperking van wat hij/zij kan tolereren.....

Een incidentele aso die mij irriteert kan ik prima negeren, Chea gaf een goed voorbeeld van situaties op de weg; zoiets laat ik gewoon gaan, gas eraf en die hufter verdwijnt aan de horizon.
Als er dingen in je directe leef (of vaar) omgeving gebeuren heb ik daar wat meer moeite mee en neem (soms tot mijn spijt) wel eens stevig maatregelen. Ook dat moet kunnen, zeker met een overheid
die steeds meer aan de burger wil overlaten. (Vergeet de zwaar onderbetaalde gezagsdragers even niet!!!)

In een steeds individueler wordende maatschappij wordt ook verwacht dat wij elkaar op passende wijze de maat nemen :!:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Waarschijnlijk dom, maar ik kon het niet laten!

Berichtdoor henkvd » 26 Mei 2015, 19:33

Heb deze al eens eerder gebruikt het blijft lastig om hier mee om te gaan, ASO,s zeker te weten.

http://www.dumpert.nl/mediabase/1515051 ... ter_1.html
http://www.dumpert.nl/mediabase/1515031 ... ter_2.html
http://www.dumpert.nl/mediabase/1515061 ... ter_3.html

Je krijgt de kans niet eens om daarop te anticiperen, foto of filmpje te maken voor het registratie nummer.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4472
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Waarschijnlijk dom, maar ik kon het niet laten!

Berichtdoor Lucter » 26 Mei 2015, 20:39

henkvd schreef:Heb deze al eens eerder gebruikt het blijft lastig om hier mee om te gaan, ASO,s zeker te weten.

http://www.dumpert.nl/mediabase/1515051 ... ter_1.html
http://www.dumpert.nl/mediabase/1515031 ... ter_2.html
http://www.dumpert.nl/mediabase/1515061 ... ter_3.html

Je krijgt de kans niet eens om daarop te anticiperen, foto of filmpje te maken voor het registratie nummer.


Ken de filmpjes, om van te huilen. Gaat mijn "monster van lochness" ook niet oplossen; die lummel kan niet lang zwemmen......... :oops:
(kwestie van SG; te hoog gewicht t.o.v. de lichaamsomvang en moet dus bewegen om uberhaupt te blijven drijven, 70 kg en geen gram vet....)
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Waarschijnlijk dom, maar ik kon het niet laten!

Berichtdoor gast » 26 Mei 2015, 21:44

De figuren in het filmpje zijn van de bovenste categorie, die zullen zich ook misdragen in elk ander voer of vaartuig. (helaas ken ik nog een paar van zulke figuren op internet)
Zelfs de snelleboters spreken schande van dit gedrag.

Watersport is voor mij pure passie, kan er uren over praten en het maakt mij niet uit over wat voor vaartuig we het hebben, wellicht kan ik er daarom ook net iets anders naar kijken dan naar degenen die "in een bepaalde groep" vallen. Het is vaak grappig om te lezen hoe men over elkaar denkt en het onbegrip wat niemand van elkaar lijkt te snappen. Is heel normaal, hetgeen wat we interessant vinden is beter en belangrijker dan hetgeen wat een ander beter en interessanter vind, dit kom je overal tegen.
Ik kan mij helemaal dol ergeren aan motorrijders, prachtige mooie dag, vogeltjes fluiten en dan komen er weer van die lawaaikogels aan. Mijn vrouw zegt dan, joh maak je niet druk die mensen genieten op hun manier en de overlast is zo weer weg.

Een hardvarende speedboot op een nagenoeg lege hoofdvaart of kanaal, een irritant niet voorangverlenend zeiljachtje, een niet opschietend en naar dieselwalmend plezierjachtje; maak je je er te druk over dan is dat alleen maar slechter voor de stressfactor en watersport moet juist een gevoel van rust geven, stressen en druk doen kunnen we wel in het verkeer.
Ach en Popeye, de golfslag op de grote meren maak je je toch ook niet zo druk om en die zijn er grotendeels constant, en de hardvaarder loopt vroeg of laat tegen de lamp en de boete is niet mals 8-)
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten