marifoon op ander schip

algemene discussies

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor aquanaut » 19 Mrt 2015, 21:35

Als je gaat zenden op het binnenwater met een marifoon zonder ATIS ben je strafbaar.
Iedereen kan horen dat je zonder ATIS uitzend door het ontbreken van de "blurp" aan het einde.
Mijn vaste marifoon filtert deze er overigens uit, maar mijn porto niet.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor Marie Christina » 20 Mrt 2015, 07:49

Ach ja, wat allemaal niet mag. ..... ;-)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor Marie Christina » 20 Mrt 2015, 07:59

broekie schreef:Ik begrijp dat walstations je ATIS kunnen zien.
Dus als je geen ATIS hebt zouden ze je aan kunnen spreken of aangeven.
Iemand ervaring hiermee?


Ik heb er in die zin ervaring mee dat wij met een baggerschip in Schiedam lagen waar ons radiostation door Alphatron gekeurd werd.
De monteur en ik belandden in exact deze discussie.
De truuk zit hem in het betrappen.
Ze kunnen je mbv een kruispeiling zó uitpeilen, maar dán begint het.
Er moet bewezen worden dat jíj het was met dát apparaat toen het feit geconstateerd werd.
Dat jij daar nu staat met zo'n ding in je hand én dat er nu bij het indrukken van de spreekknop wéér geen ATIS wordt geregistreerd maakt dat wel heel aannemelijk, maar is geen bewijs.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor broekie » 20 Mrt 2015, 08:08

En daarbij, hoe erg vindt men het als je zonder Atis zend?

Als je misbruik maakt van de maritieme frequenties, door deze bv voor walky talky doeleinden te gebruiken in auto's, is dat duidelijk.
Maar gewoon op het binnenwater op de juiste wijze de marifoon gebruikt, wat is dan het bezwaar eigenlijk?

Dat het niet mag is duidelijk.
Is het puur bedoeld om controle te hebben op wie er zend en wildgroei tegen te gaan, of zijn er andere zwaarwegende redenen?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor Marie Christina » 20 Mrt 2015, 08:31

Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor quichot » 20 Mrt 2015, 09:38

broekie schreef: Maar gewoon op het binnenwater op de juiste wijze de marifoon gebruikt, wat is dan het bezwaar eigenlijk?

Wie het weet mag het zeggen. Dat hele ATIS bestond vroeger ook helemaal niet. Ik kan me herinneren dat we dat ergens in de jaren '80 ineens moesten laten inbouwen, maar ik kan me niet herinneren dat het daarvóór nou zo'n zootje was.
Formeel is het zendapparatuur, en daarvoor is wettelijk een machtiging vereist. En om die machtiging te krijgen moet je een examentje doen. Daarmee hoopt de wetgever ondeskundig gebruik te voorkomen, want miscommunicatie tussen schepen kan natuurlijk tot brokken leiden.
Maar met de komst van mobiele telefonie is die hele wet in een ander daglicht komen te staan. Jan en alleman loopt nu in feite rond met zendapparatuur, en maakt gebruik van etherfrequenties.

Aan de andere kant kun je je hetzelfde afvragen van bijv. een rijbewijs. Is dat nodig als iemand de auto op juiste wijze gebruikt? Een extreem voorbeeld natuurlijk, maar je zult ze de kost moeten geven die al jarenlang schadevrij zonder rijbewijs onder de radar blijven. Geef je die mensen bij betrapping een boete, of geef je die alsnog een rijbewijs op grond van bewezen deskundigheid?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor broekie » 20 Mrt 2015, 10:00

Bij overgangsregelingen worden certificaten en deskundigheids bewijzen afgegeven op vermeende deskundigheid van voorgaande jaren.
Vindt het verder prima dat zaken netjes worden geregeld zolang we niet doorschieten.

Als ik af en toe hoor hoe zg beroepsmensen de marifoon gebruiken!!!
Krijg je zo'n broertjes de boer onverstaanbaar gesprek wat aan geen enkele richtlijn voldoet uit het boekje.
He huh kom ff in. Ga zo huhhhh een biertje pakkuh heh huh en jij.

Mag van mij hoor, maar wie corrigeert die uitwassen?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor Compass » 20 Mrt 2015, 10:32

@ Broekie, als wij kunnen doorbreken dan zullen wij daar wat van zeggen ;)

als medewerker van "walstation, bediencentrale bruggen en sluizen" maak ik het
in het hoogseizoen dagelijks mee dat er geen ATIS of een niet correcte ATIS binnenkomt op ons systeem.
Wij mogen dan degene waarschuwen en meestal word dit wel gewaardeerd,
maar bij deze, wij zijn niet de enige die meeluisteren ;) ,
dit geldt trouwens niet alleen voor pleziervaart want ok de beroeps en semi-beroeps die kunnen er ook wat van.
die reageren dan iets moeilijker :shock:
als onze varende dienst (BOA's ) in de buurt is dan pakken zij het gesprek ook op en komt er vaak een bezoekje,
9 van de 10 keer gaat het af met een waarschuwing maar er worden ook prenten uitgedeeld.
Nou vinden wij dit nog geen eens de kwalijkste zaak, wat ons wel is hartkloppingen bezorgd
ietsje off topic, maar wel belangrijk
zijn de booteigenaren die niet op de hoogte zijn van (voorrang) regels,
in dit geval zou ik voorstander zijn voor iedereen die zich op het water begeeft een korte cursus zou moeten doen,
gewoon simpel online of in een klein boekje wat je kan verkrijgen bij de lokale watersportwinkel, haven etc.
De PZH heeft in navolging van onze klachten met voornamelijk roeiers het volgende (gratis) beschikbaar gesteld,
ook handig voor mensen die wel een boot hebben maar niets van de regels weten ;)

Afbeelding

Afbeelding
m.v.g. Richard
One Life, Live it
Gebruikers-avatar
Compass
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 17 Sep 2014, 12:09
Woonplaats: Rijsenhout
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Mrt 2015, 10:58

Marie Christina schreef:
broekie schreef:De truuk zit hem in het betrappen.
Ze kunnen je mbv een kruispeiling zó uitpeilen, maar dán begint het.
Er moet bewezen worden dat jíj het was met dát apparaat toen het feit geconstateerd werd.
Dat jij daar nu staat met zo'n ding in je hand én dat er nu bij het indrukken van de spreekknop wéér geen ATIS wordt geregistreerd maakt dat wel heel aannemelijk, maar is geen bewijs.

Ja en nee ....
Ze kunnen inderdaad niet bewijzen dat jij dat was

Echter, op dat moment ben je "verdachte" en mogen ze in dat kader nader onderzoek doen.
En dus kunnen ze je op dat moment controleren op je papieren resp. en controleren of je apparaat ATIS uitzend.
Is dat niet het geval, dan gebruik je dus een niet toegelaten apparaat en heb je toch echt een overtreding aan je broek.
Er is dan weliswaar geen bewijs dat jij het was die dat gesprek voerde, er is wel degelijk bewijs dat jij op dat moment een niet toegelaten apparaat hebt en gebruikt.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor Marie Christina » 20 Mrt 2015, 15:50

Wel dat ik het heb níet dat ik het gebruik.
Dat bewijs is er pas als ik praat in dat ding terwijl de controleur erbij staat, of een bandopname van een erkende instelling (wal station) waaruit duidelijk blijkt dat ik het gebruik. (Het noemen van mijn naam of zo. )
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten