marifoon op ander schip

algemene discussies

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor quichot » 21 Mrt 2015, 14:13

Ongeveer in dezelfde tijd dus waarin je even je machtiging had kunnen aanvragen? :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor Marie Christina » 21 Mrt 2015, 14:35

Nee, dat duurt korter :-D
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor Lucter » 21 Mrt 2015, 15:51

R.C.Grootveld schreef:
Marie Christina schreef:Wel dat ik het heb níet dat ik het gebruik.
Dat bewijs is er pas als ik praat in dat ding terwijl de controleur erbij staat, of een bandopname van een erkende instelling (wal station) waaruit duidelijk blijkt dat ik het gebruik. (Het noemen van mijn naam of zo. )

Ik weet dat het juridisch geneuzel is, maar alleen al het feit dat je een niet toegestane (en dus waarschijnlijk ook niet geregistreerde) marifoon aan boord hebt is volgens mij al strafbaar.
Of je hem gebruikt ja of nee, zal denk ik niet ter zake doen. Verder zal het (net als bij verkeersovertredingen) ook wel zou zijn dat de eigenaar van het schip in een dergelijke situatie de klos is.

Kortom: Ongeacht of en door wie er op de knop is gedrukt: Je hebt zo goed als zeker een probleem ......


In de huidige wetgeving is het BEZIT van zendapparatuur NIET geregeld en dus niet strafbaar; uitzondering zijn stoorzenders, z.g.jammers, en soortgelijken, welke specifiek in de wet worden genoemd.

Onderscheid in jurisprudentie wordt gemaakt in het z.g. ter gebruik voorhanden hebben. Je mag dus van alles en nog wat aan boord ( of in huis) hebben, maar het mag niet "ter gebruik gereedliggen"
- porto zonder batterij erin, hf zender, marifoon, zonder stroom en of antenneaansluiting is geen enkel probleem.

Oneigenlijk gebruik is altijd strafbaar; hieronder kan een scala aan zaken vallen, geen ATIS, te hoog vermogen, zelfs goedgekeurde maar slecht werkende (storing gevend) apparatuur is strafbaar.

Met een geldig marifooncertificaat een goedgekeurde ATis marifoon een kletspraatje op een verkeerskanaal is ook strafbaar.
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor Koen » 22 Mrt 2015, 14:55

Is er een specifieke regelgeving voor iemand die instructie geeft en dus regelmatig op verschillende jachten vaart?
Koen
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 22 Mrt 2015, 14:50
ligplaats: Nieuwpoort
info:

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor Marie Christina » 22 Mrt 2015, 17:16

Volgens mij niet, want die instructie wordt meestal aan de wal gegeven.
En de apparatuur van zo'n school heeft gewoon een roepsein.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor Lucter » 22 Mrt 2015, 18:21

Marie Christina schreef:Volgens mij niet, want die instructie wordt meestal aan de wal gegeven.
En de apparatuur van zo'n school heeft gewoon een roepsein.


Nee die hebben geen roepsein, die werken met een goedgekeurde dummyload waardoor het signaal niet buiten het gebouw komt.

Aan boord van trainingsschepen wordt de apparatuur van het schip met bijbehorende atis/callsign/mmsi nummer gebruikt ;)
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor Marie Christina » 22 Mrt 2015, 18:28

Bij ons op de Zeevaartschool in Delfzijl hadden we gewoon een callsign.
Ik heb er wel met schepen gepraat.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: marifoon op ander schip

Berichtdoor Lucter » 22 Mrt 2015, 18:46

Marie Christina schreef:Bij ons op de Zeevaartschool in Delfzijl hadden we gewoon een callsign.
Ik heb er wel met schepen gepraat.


Wil absoluut niet beledigend overkomen qua leeftijd, maar da's dan wel al even geleden........

Er worden voor de nautische frequenties aan opleiding-instellingen al vele jaren geen licenties meer verstrekt ;)
Overigens ook niet voor andere commerciele instellingen zoals walkantoren van sleepdiensten etc, zij werken allemaal met de mobilofoonfrequenties, hetgeen sinds de gsm
en inmarsat ook steeds minder wordt gebruikt. :!:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten