door henkvd » 21 Mrt 2015, 10:30
Als het baggerschip een zeeschip is, en dus geen ATIS call sign heeft, dan ben je niet in overtreding. Werk je zowel binnen als op zee dan kom je in een moeilijker pakket, het schip zelf is dan een zg binnen buiten boot en heeft, dubbele apparatuur.
Een zeeradar en een binnenvaart radar, een zee marifoon en en binnenvaart marifoon ( of omschakelbaar), een radio callsign en ATIS.
Deze configuratie kom je tegen op kruiplijn coasters.
Zeeschepen zijn in BPR gebied vrij van ATIS gebeuren, communiceren via een porto zonder ATIS is dan toegestaan, meestal gebruikt men UHF porto's voor onderlinge communicatie, beter bereik in het schip.
Verder is ATIS een Rijn en Donau landen feestje, de rest van de wereld kent het niet, vandaar de uitzondering voor zeeschepen
Wel of geen ATIS hoeft verder geen excuus meer te zijn, het is al aardig lastig om een porto of marifoon te vinden waar geen ATIS in kan geprogrammeerd worden. Het halen van een marifoon certificaat mag toch ook geen excuus zijn.