binnenhavengeld Amsterdam

algemene discussies

binnenhavengeld Amsterdam

Berichtdoor varg » 27 Feb 2015, 13:33

Je reageerde op de wens om naast de Jonge Willem te overnachten gedurende Sail. Er is maar één haven in Halfweg die in aanmerking komt. Ben zelf vorig jaar toegetreden tot een vereniging. Betaal nu 30% van de prijs van een commerciële haven en kan (bijna) gratis hellingen. Wel een werkplicht, maar dat zorgt voor een razendsnelle inburgering en dat is prettig.
Ben het voor kleine bootjes wel eens met de prijsverhoging door Waternet. De Amsterdamse grachten waren voorheen de goedkoopste jachthaven van Nederland. Een dag op de kant je auto parkeren kost(te) net zoveel als een jaar in de gracht een meter verder. Met als resultaat een ongelofelijke rommel Afbeelding
OK we wachten op Aquanaut
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1105
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Waar is dit???

Berichtdoor quichot » 28 Feb 2015, 08:43

Even off topic: Klopt. De helft hangt nog nét volgeregend aan een bemost draadje.
Maar de pest is dat die kleine bootjes van pak 'm beet 1 mtr 60 breed juist buiten schot blijven met het oppervlaktetarief. De langere, en dus ook bredere, netjes onderhouden scheepjes zijn de klos: 4 meter breed? Tsjing!!! 4 x het tarief!

Je raadplaat. Prachtig tankscheepje. Een jachtje! Was een serie uit de jaren '60, waarvan de Koninging Juliana er één was. Die ligt nu ergens te verkommeren vlak bij de vorige raadplaat aan de Zaanoever.
Ik zie nog even niet waar, maar ik ga speuren.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Waar is dit???

Berichtdoor varg » 28 Feb 2015, 09:27

quichot schreef:Even off topic: Klopt. De helft hangt nog nét volgeregend aan een bemost draadje.
Maar de pest is dat die kleine bootjes van pak 'm beet 1 mtr 60 breed juist buiten schot blijven met het oppervlaktetarief. De langere, en dus ook bredere, netjes onderhouden scheepjes zijn de klos: 4 meter breed? Tsjing!!! 4 x het tarief!

maar dit Afbeeldinglijkt toch een gewoon m2 tarief-staatje? Met zelfs een reductie voor grotere schepen tov. grachtenbootjes. Natuurlijk is €30/m2 een hoog tarief, zelfs iets boven marktconform en je krijgt er niets voor. Natuurlijk is het ook zo dat het verdwijnen van de Jonge Willem de stad beslist niet mooier maakt. Maar m2 beprijzing voor jaartarieven is in de meeste commerciële- en verenigingshavens een normaal verschijnsel.
Al met al jammer voor de stad als mooie en onderhouden schepen verdwijnen. Een geluk bij een ongeluk is dat lege plaatsen bij verenigingen opgevuld worden door dit beleid.
Groet Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1105
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Waar is dit???

Berichtdoor quichot » 28 Feb 2015, 10:54

We dwalen erg off topic, Arnold, misschien kan de moderator van de laatste postings een apart draadje maken: binnenhavengeld Amsterdam. Want er is nog wel het een en ander over op te merken.
Groet, Guido

De raadplaat: puur op de sfeer afgaand, met zo'n uitspanning met lege steigers langs een jaagpad, denk ik aan onze Zuiderburen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Waar is dit???

Berichtdoor antonh » 28 Feb 2015, 11:14

Ik vind dat die tarieven van Amsterdam hier ook niet thuishoren.
Er zijn ligplaatsen zat en als men het te duur vind zoek dan een andere plaats.
Maak svp er een nieuw topic van.

Hein
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Waar is dit???

Berichtdoor quichot » 28 Feb 2015, 17:16

antonh schreef:Er zijn ligplaatsen zat

Hein, het is hier geen Oude Pekela hoor! ;) Zomaar even een andere ligplaats vinden voor een wat groter schip kun je hier echt vergeten!

Er is in en rond Amsterdam een enorme schaarste aan grote, redelijk betaalbare (verenigings)ligplaatsen, als je al op een wachtlijst komt. Er zijn wel commerciële ligplaatsen, maar dat begint voor mij bij de vijfduizend euro per jaar. Amsterdam Marina, in Amsterdam-Noord bijvoorbeeld: 5800 euro per jaar. En dat is alweer twee jaar geleden.

Het probleem is dat vroeger voor onze voormalige bedrijfsvaartuigen altijd ruimte genoeg was in de oude havens. Je betaalde wat binnenhavengeld en klaar. Maar dat zijn allemaal woonwijken geworden waar de bewoners óf vrij uitzicht op het water eisen, óf hun eigen bootje voor deur willen. In goed tien jaar is het helemaal dichtgeslibt, en krijgen de schepen die er soms al 30 jaar liggen ineens de schuld. Die moeten dan maar oprotten. Dan kan je praten als brugman, maar je hebt te maken met politici die nog geen gesneden wittebrood van een anker kunnen onderscheiden.
Maar hoe meer je naar buiten trekt, hoe betaalbaarder het wordt. Dus ben ik erg blij met m'n eigen plekkie in Halfweg. Dat is voor mij 10 minuten met de trein.

Arnold, hoe is dat op het Nieuwe Meer? Valt dat onder stad? Moet je dan, behalve je liggeld, ook niet evengoed het abonnementstarief van Waternet betalen?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: binnenhavengeld Amsterdam

Berichtdoor antonh » 28 Feb 2015, 17:54

quichot,
ik keek even nu naar de ligplaats prijs in Amsterdam en met milieubelasting zou ik rond de € 1116,-- kwijt zijn als ik het goed zie.
Hier betaal ik inclusief in en uit het water voor een heel jaar € 340,--
En er is rust en schone lucht plus ruimte.
Maar je moet wel tijd hebben als je gaat varen i.v.m. de vele bruggen die bediend worden.
Soms is het convooi vaart en dat schiet wel lekker op.
Maar de prijs is wel een groot verschil he.

Hein
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Waar is dit???

Berichtdoor varg » 01 Mrt 2015, 00:35

quichot schreef:Arnold, hoe is dat op het Nieuwe Meer? Valt dat onder stad? Moet je dan, behalve je liggeld, ook niet evengoed het abonnementstarief van Waternet betalen?


Officieel val je onder de stad Amsterdam en dus onder de regelgeving van Waternet. Voor het doorvaren van Amsterdam is geen vergoeding verschuldigd, pas als je gaat aanleggen (buiten een jachthaven of een verenigingshaven) ben je binnenhavengeld verschuldigd. Mocht ik opeens de wens krijgen 'wild' te liggen in de stad dan kan ik voor €20,- die nacht legaal maken.
In de praktijk lig ik heerlijk in de Nieuwe Meer, pik af en toe een paar gasten op in de stad aan een geschikte steiger en trek me van het Waternet-regiem niks aan. De controle gebeurd tegenwoordig door medewerkers van Cition die vroeger (voor de scan-auto's) parkeerwachter waren.. Ze varen in open bootjes door de grachten en scannen op korte afstand de nieuwe stickers van Waternet die op de bootje zijn geplakt. Daar zit een chip in die respons geeft en de Citon medewerkers verteld of er is betaald. Als het matig weer is zie je niemand...er wordt maar sporadisch gecontroleerd.

Verenigingshavens: bij ons is een lengte van 12 meter het absolute maximum...is niet over te praten! Een plek zoeken voor een schip als de Jonge Willem is niet eenvoudig in en om Amsterdam.
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1105
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: binnenhavengeld Amsterdam

Berichtdoor quichot » 01 Mrt 2015, 10:10

antonh schreef:ik keek even nu naar de ligplaats prijs in Amsterdam en met milieubelasting zou ik rond de € 1116,-- kwijt zijn als ik het goed zie.

Ja, en daarvoor krijg je dus geen ligplaats hè!
Je betaalt puur voor het recht om ergens te mogen aanmeren waar dat mag, en waar toevallig niemand anders ligt. Dat is het grote voordeel van buiten wonen.
Ik heb er serieus over gedacht om ook ergens ver buiten de randstad een plek te zoeken. Als er maar een station in de buurt is (ik heb ov-jaarkaart, geen auto).
Daarom ben ik ook zo blij met m'n nieuwe stekkie tussen Amsterdam en Haarlem, waar de NS vorig jaar een halte hebben geopend.
Het milieutarief geldt trouwens alleen voor electrisch aangedreven bootjes en roeiboten. Zeilboten zonder (BB)motor ook, maar dat is natuurlijk onzin op de grachten.
varg schreef:De controle gebeurd tegenwoordig door medewerkers van Cition die vroeger (voor de scan-auto's) parkeerwachter waren.. Ze varen in open bootjes door de grachten en scannen op korte afstand de nieuwe stickers van Waternet die op de bootje zijn geplakt. Daar zit een chip in die respons geeft en de Citon medewerkers verteld of er is betaald. Als het matig weer is zie je niemand...er wordt maar sporadisch gecontroleerd.

als je je abonneert op de e-nieuwsbrief van de gemeente zie je onder 'bekendmakingen' precies waar ze die week gaan 'handhaven'. Maar ik heb er inderdaad nog nooit eentje gezien. Volgens mij liggen op sommige plaatsen de gezonken bootjes drie lagen dik.
Er loopt nog een bezwaarschrift, maar daar heb ik al 5 weken niks op gehoord. Als het langer duurt dan 6 weken heb ik zowwaar een serieuze kans dat de gemeente me gelijk moet geven wegens ingebrekeblijven.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639


Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten