Pagina 2 van 2

Re: en weer een schip te dicht onder de kust

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2012, 20:16
door henkvd
Ik denk dat de instanties het prima vinden, als het schip zeewaardig is, is er geen reden het hier langer te houden, scheelt ook weer in een vervuilinkje, de lessen zijn wel geleerd na de Ota Pan en de Proba Koala , die moest zo nodig hier eerst aan de ketting, tot men geen idee had wat men er mee moest doen.

Re: en weer een schip te dicht onder de kust

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2012, 00:47
door JOHAN
vuuren1 schreef:Henk,

In de visserij is dit (dagelijks) van levensbelang.
In het verleden trokken ze zichzelf om als het vistuig ergens achter iets (heel zwaars) bleef hangen.

In de sleepvaart weet ik niet wat er achter zit waarom er nu nog trossen kunnen breken.
Het lijkt- normaal- dat er altijd eerst 2 of 3 trossen breken.
Voor zover ik weet hadden de oude NL zeeslepers al een mechanische of hydraulische beveiliging op de sleeplier en een -rekker- in de tros.

In dit geval ging het over ruim 10.000 pk (ca. 130 ton trekkracht) met invloed van golfslag, dat is niet niks.
Als ik in Maassluis kom zal ik het eens aan de mij bekende Smit deskundigen voorleggen.

by zeeslepers zyn het meestal de voorlopen ,die zyn dunner dan de sleepdraad of rekker die breken,ik heb veel op slepers/ankerwerkschepen [20 jaar]gevaren en die hadden geen slip ,alleen voor noodgevallen.maar er zyn schepen die het wel hebben [tentionwinch]tegen woordig.vrgr johan

Re: en weer een schip te dicht onder de kust

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2012, 19:55
door JOHAN
nog even ter aanvulling,bp is trekken aan een paal ,stil water idiaal omstandigheden.by berging komt de zeegang, en komt de massa van sleper erby dan zit je ver boven de bp en dan breek er wat,bolder,breaket,kluisgat ,voorloop,rekker,en wy zeggen altyd een sleepdraad die aankomt over een lengte van 1000 meter breekt.vrgr johan