en weer een schip te dicht onder de kust

algemene discussies

en weer een schip te dicht onder de kust

Berichtdoor Klaas » 20 Jan 2012, 17:18

nu wat dichter bij huis maar deze zal wel weer vlot komen.
http://nos.nl/l/tcm:5-1162931/
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: en weer een schip te dicht onder de kust

Berichtdoor henkvd » 21 Jan 2012, 00:57

Ja , nu is het wachten op een schip met krabbende ankers die een keer door 1 van de windmolenparken gaat, het verbaast me niks als dit ooit veel ravage gaat geven, het lijkt allemaal prachtig ankergebieden vlakbij windmolenparken, maar het gaat ooit eens faliekant mis.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: en weer een schip te dicht onder de kust

Berichtdoor Klaas » 21 Jan 2012, 20:30

hij is weer los, momenteel wordt het schip op schade gecontroleerd, en gaat het vervolgens naar (correctie) ijmuiden.
wel 2 kabels en een dag verder, maar ze vaart weer.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: en weer een schip te dicht onder de kust

Berichtdoor vuuren1 » 22 Jan 2012, 00:01

Na rondvaren en inspecties afgemeerd in IJmuiden (buiten de sluizen, kop van de haven).

Er zouden ook inspecties door duikers worden gedaan maar dat zal nog wel moeten gebeuren nu het schip binnen ligt.
Het resultaat daarvan zal bepalend zijn of het schip in dok moet of de reis mag vervolgen.

Op een zandstrand lopen is niet zo erg als op rotsen..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: en weer een schip te dicht onder de kust

Berichtdoor reijmerink » 22 Jan 2012, 00:08

lui, wat ik nooit heb begrepen, zowel hier weer, als bij andere strandingen..dat kabels breken..Als je als sleepboot een kabel neemt die je maximale power aan kan..dan breekt er toch niks? je ligt hooguit dead in the water met full power.. doe er nog wat procenten bij voor een aanloopje en klaar is kees zou ik als zeiler maar schipper op de wal in deze zeggen, grtn reijmererink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: en weer een schip te dicht onder de kust

Berichtdoor henkvd » 22 Jan 2012, 00:38

Als je een kabel zou nemen die de maximale trekkracht ruim aan kan, dan breekt die ook.
Er komen wat extra krachten vrij door het rukken aan de kabel, nu zou je de kabel natuurlijk veel zwaarder kunnen nemen, daar zitten allen wat nadelen aan.
Grootste nadeel voor een sleepboot, je hebt een onnodig dure zware kabel altijd op de sleeplier zitten die voor normale omstandigheden ver boven de limiet zit.
Zo'n zware kabel moet je ook nog over zien te brengen, dat is al lastig genoeg als je als sleepboot zelf niet dicht bij genoeg kan komen.
Normaal wordt de sleeptros / kabel veel langer genomen en zorgt het gewicht voor de benodigde demping.
Als de kabel veel zwaarder en dus dikker genomen zou worden moet de sleeplier capaciteit ook vergroot worden bij normaal sleep gebruik.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: en weer een schip te dicht onder de kust

Berichtdoor vuuren1 » 22 Jan 2012, 00:58

Een sleeptros kan je berekenen op treksterkte, maar zeegang is dynamisch en vaak onvoorspelbaar.
10.000 pk genereert ca. 130 ton trekkracht (bij een sleepboot) maar een flinke -ruk- tussen de sleepboot en een nog zwaardere patient doet de kabel a.g.v. dynamische krachten breken.

Het heeft ook wel te maken met het -gevoel- van de sleepbootkapitein, bij Smit had je vroeger kapitiens die bijna nooit een tros braken en anderen waarbij het vaker voorkwam.
Met de huidige techniek zou je kunnen denken aan een sleeplier die de spanning van de tros kan terugkoppelen naar de hoofdmotor om de tros heel te houden.
Kennelijk komen dit soort situaties te weinig voor om er een punt van te maken?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: en weer een schip te dicht onder de kust

Berichtdoor henkvd » 22 Jan 2012, 01:04

Die mogelijkheid is in de visserij heel normaal, dmv een loadcell wordt de kracht op de lier gemeten, als de kracht een maximum ingestelde kracht overschrijdt, wordt voor de visserij de rem van de lier slippend los gegooid, indien er teveel kabel moet worden weggevierd, wordt uiteindelijk de spoed nul functie actief.

Deze toepassing wordt vooral gebruikt door boomkorvissers om omtrekken te voorkomen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: en weer een schip te dicht onder de kust

Berichtdoor vuuren1 » 22 Jan 2012, 22:06

Henk,

In de visserij is dit (dagelijks) van levensbelang.
In het verleden trokken ze zichzelf om als het vistuig ergens achter iets (heel zwaars) bleef hangen.

In de sleepvaart weet ik niet wat er achter zit waarom er nu nog trossen kunnen breken.
Het lijkt- normaal- dat er altijd eerst 2 of 3 trossen breken.
Voor zover ik weet hadden de oude NL zeeslepers al een mechanische of hydraulische beveiliging op de sleeplier en een -rekker- in de tros.

In dit geval ging het over ruim 10.000 pk (ca. 130 ton trekkracht) met invloed van golfslag, dat is niet niks.
Als ik in Maassluis kom zal ik het eens aan de mij bekende Smit deskundigen voorleggen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: en weer een schip te dicht onder de kust

Berichtdoor Klaas » 25 Jan 2012, 01:32

Even ter afsluiting hij was gisteravond plotseling uit de haven vertrokken, had wat lichte schade en heeft nu koers gezet naar Polen voor vracht.
vind ik dat plotseling wat raar, tis een schip van bijna 200 meter, want er zal echt wel iets als communicatie zijn geweest, alleen de pers was ff te laat. :lol:
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten