Weet iemand welke boot dit is?

algemene discussies

Weet iemand welke boot dit is?

Berichtdoor JulienH » 16 Jan 2012, 22:57

Hallo,

Gelijk maar even met de deur in huis vallen; wie weet wat voor merk en/of type boot dit is? We hebben ons wezenloos gezocht. O.a. al een zoekopdracht geplaatst bij het Fries ScheepvaartMuseum en heeeel veeeeel advertenties nagekeken op Marktplaats. Het is een boot van 8.60 meter lang en 2.60 breed. Bouwjaar: eigenlijk onbekend. Tijdens de "renovatie" door ons kwamen we boven het plafond kranten tegen uit 1976, maar de boot zou zomaar ouder kunnen zijn. Kenmerkend is de ronde achterkant, de preekstoel incl. verschansing en het korte dak. Boot is gebouwd door een werf gezien het een rondspant betreft. Welke werf is dus niet duidelijk. In de advertentie stond dat het een boot was gebouwd door "Firma Jachtbouw" in Friesland. Navraag heeft tot nu toe dus niets opgeleverd en de vraag is of deze werf ooit bestaan heeft. Ook informatie hierover is meer dan welkom.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
JulienH
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 16 Jan 2012, 22:19
ligplaats:
info:

Re: Weet iemand welke boot dit is?

Berichtdoor vuuren1 » 16 Jan 2012, 23:26

In die jaren (en eerder) zijn er zoveel 13 in een dozijn bouwertjes geweest dat velen niet meer te achterhalen zijn.
Veelal werden de scheepjes als casco verkocht en zelf afgebouwd.

Ook zijn er -handige jongens- geweest die in de vrije tijd zelf een casco bouwden (ook een redelijk eenvoudige rondspant).
Of het een werfboot is weet bijna niemand.
Een goede werf gebruikt geen kranten boven een plafond..
Werfafgebouwd zal niet zo waarschijnlijk zijn.

Een advertentie is geduldig, de fantasie van verkopers van boten gaat vaak erg ver en flink liegen is daarbij geen uitzondering.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Weet iemand welke boot dit is?

Berichtdoor JulienH » 17 Jan 2012, 08:32

Ik moet zeggen dat ik de functie van de kranten ook niet helemaal snap, want er zat gewoon steenwol tussen en daarnaast waren de daken allemaal in de lijnolie gezet. Ik vermoed zelf wel werfbouw en eigen afbouw. Dus mocht iemand het weten...

En Hans, wat voor jou een simpele rondspant 13-in-een-dozijn boot is, is voor de eigenaar zijn trots. Miss even op letten een volgende keer.
JulienH
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 16 Jan 2012, 22:19
ligplaats:
info:

Re: Weet iemand welke boot dit is?

Berichtdoor unimog » 17 Jan 2012, 21:46

Hallo;

Zou kunnen dat het een Cupido is.
Ik heb ook zoiets gehad, was alleen een verlengde met achterkajuit.
Google maar eens op cupido kruiser.
Zal kijken of ik nog foto's heb.

M.vr.grt

Pieter
Ervaring is het leren van je fouten, sommige mensen hebben veel ervaring.
unimog
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 20 Dec 2011, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Weet iemand welke boot dit is?

Berichtdoor JulienH » 17 Jan 2012, 22:31

Hallo Pieter,

Bedankt voor je suggestie. Moet toch vrij gauw concluderen dat o.a. de kenmerkende grote pet van de Cupido niet lijkt op de "onze". Wie weet heeft de verlengde boot meer overeenkomsten, maar dat laat ik aan jou om te beoordelen.
JulienH
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 16 Jan 2012, 22:19
ligplaats:
info:

Re: Weet iemand welke boot dit is?

Berichtdoor vuuren1 » 17 Jan 2012, 23:25

JulienH schreef:Ik moet zeggen dat ik de functie van de kranten ook niet helemaal snap, want er zat gewoon steenwol tussen en daarnaast waren de daken allemaal in de lijnolie gezet. Ik vermoed zelf wel werfbouw en eigen afbouw. Dus mocht iemand het weten...

En Hans, wat voor jou een simpele rondspant 13-in-een-dozijn boot is, is voor de eigenaar zijn trots. Miss even op letten een volgende keer.


Wat wil je horen?
Als je hier vragen stelt over een oud scheepje krijg je antwoorden van mensen die mogelijk iets weten over de jachtbouw uit die tijd, of wil je alleen horen dat je de meest unieke rondspant van NL hebt aangeschaft?
Wellicht heb je die aankoop ook gedaan, maar herkenbaar blijkt deze boot nog niet te zijn (dus mogelijk -uniek-).

Onze eerste boot was ook een kennelijk unieke boot (en verder niet echt bijzonder). Overigens helemaal werfgebouwd maar nooit te achterhalen.
Het plezier was er niet minder om..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Weet iemand welke boot dit is?

Berichtdoor sigdock » 18 Jan 2012, 09:40

Ik denk dat JulienH bedoelt dat de omschrijving '13-in-een-dozijn-boot' wat denigerend en afkeurend kan overkomen op een eigenaar. Je zou het ook kunnen verwoorden als een 'in die tijd veelvuldig gebouwde boot', klinkt al heel anders.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: Weet iemand welke boot dit is?

Berichtdoor Bejakruiser » 18 Jan 2012, 09:45

Ah kom het is hier toch geen kinderklas of wel?
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Weet iemand welke boot dit is?

Berichtdoor sigdock » 18 Jan 2012, 10:20

Tja, dat is een heel ander verhaal maar één van de grote nadelen van forumcommunicatie is dat de bedoeling van de schrijver en de interpretatie van de lezer mijlenver uiteen kan liggen en dat is iets waar je denk ik toch rekening mee zult moeten houden. Uiteraard moet je er ook niet in doorschieten en ieder woord op een goudschaaltje gaan afwegen maar het bericht even nalezen voordat je op 'Bevestig' klikt kan soms geen kwaad. Maar goe, dat is misschien meer iets voor een draadje op Steigerpraat. ;)
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: Weet iemand welke boot dit is?

Berichtdoor harry1 » 18 Jan 2012, 10:49

gelijk, sighdock
als ik met iemand praat, face toface, komen mijn zinnen ook niet altijd vriendelijk over, maar dat is zoals het vogeltje gebekt is....... :)
harry1
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 22:16
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten