Weet iemand welke boot dit is?

algemene discussies

Re: Weet iemand welke boot dit is?

Berichtdoor JulienH » 18 Jan 2012, 11:02

sigdock schreef:Ik denk dat JulienH bedoelt dat de omschrijving '13-in-een-dozijn-boot' wat denigerend en afkeurend kan overkomen op een eigenaar. Je zou het ook kunnen verwoorden als een 'in die tijd veelvuldig gebouwde boot', klinkt al heel anders.


Zo komt het inderdaad een beetje over. Heeft toch totaal niks met een kleuterklas te maken?! Het gaat er ook niet om dat het een bijzonder jacht is, voor mij heeft het wel waarde. Niet dat ik nou op mn p*k getrapt ben, maar het kan ook anders.
JulienH
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 16 Jan 2012, 22:19
ligplaats:
info:

Re: Weet iemand welke boot dit is?

Berichtdoor Alleyman » 29 Jan 2012, 12:49

Wat een ontzettend leuk bootje! Hij komt me ook wel bekend voor, maar hij ligt in Friesland? In dat geval zou het niet raar zijn, want daar varen wij veel. Ik zal ook eens opletten of ik een naam of werf tegenkom die bij dit ontwerp past. In de tussentijd: veel vaarplezier! :)
v.h.: Polyvalk, Vindö 32, Boornkruiser de luxe. Vaargebied Friesland
Alleyman
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 12:38
Woonplaats: Noord-Holland
ligplaats:
info:

Re: Weet iemand welke boot dit is?

Berichtdoor JulienH » 29 Jan 2012, 19:34

Hallo Alleyman,

Hij ligt niet in Friesland hoor, maar de werf waardoor deze boot gemaakt zou zijn zou Firma Jachtbouw heten gevestigd in Friesland.
Bedankt voor je aanbod om eens uit te kijken naar vergelijkbare types en uiteraard ook weer veel vaarplezier komend seizoen.
JulienH
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 16 Jan 2012, 22:19
ligplaats:
info:

Re: Weet iemand welke boot dit is?

Berichtdoor vuuren1 » 30 Jan 2012, 21:19

Gezien de verhoudingen in de maatvoering is 8,5m x 2,6m is het wss een model jaren 60.
Rond 1970 werden de 8,5m kruisers al breder uitgevoerd (3m).

Motorkruisers als deze waren er echt 13 in een dozijn, dat heeft niets te maken met het omlaag halen van deze boot als wel met het feit dat het lastig zal zijn om de historie boven water te krijgen.

Mijn eerste kruiser was een Delta-kruiser uit Dordrecht waar ik ook nooit enig verleden van heb kunnen vinden.
Die boot had een romp die erg leek op een Van Heck kruiser en een opbouw die weer sterk op de Aquanaut leek.
Ik ben vanaf 1984 nooit een tweede tegengekomen.

Er zijn echt enorm veel cascobouwers geweest in die jaren, wat daar van over is is op een of twee handen te tellen.
En wie noemt een bedrijf -Jachtbouw-? Ik denk niemand, meestal staat er dan een naam voor.

Het is leuk om te weten wat de geschiedenis is, maar belangrijker is dat de boot in orde is en je er plezier aan beleeft.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Weet iemand welke boot dit is?

Berichtdoor JulienH » 30 Jan 2012, 22:05

Daar heb je helemaal gelijk in en ben me er terdege van bewust dat het waarschijnlijk niet te doen is om de werf ooit te achterhalen.
Maar wie weet he...?! De kans blijft natuurlijk altijd bestaan dat iemand zegt: "He, die boot ken ik!". Een kleine kans is genoeg om de
hoop in leven te houden en daar zet ik op in met dit soort vragen her en der te stellen.
JulienH
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 16 Jan 2012, 22:19
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten