Slokje op !

algemene discussies

Slokje op !

Berichtdoor ..... » 11 Jan 2014, 11:46

Bericht door m-bosch » za 03 nov 2012, 22:27

Op het water worden ieder jaar alcoholcontroles gehouden dmv: effe op het pijpie blazen. En zo gebeurde het dat ik 2 jaar achter elkaar de snelle politieboot langszij kreeg met het verzoek om te blazen. Uiteraard niets aan de hand en kon vrolijk verder varen.

Maar nu komt de hamvraag:

De eerste keer dat ik werd aangehouden (terwijl ik zelf aan het roer stond) vroegen ze wie de schipper was en of ik wilde blazen. Zo gezegd zo gedaan dus als roerganger en tevens schipper moest ik blazen. Niets aan de hand en zelfs een sleutelhanger kado.

De tweede keer stond mijn vrouw achter het roer. Wederom langszij en weer dezelfde vraag wie de schipper was. Als trotse eigenaar stak ik mijn vinger op. Of ik dan effe wilde blazen. Ik memoreerde dat ik lui in de stoel achterover lag en dat mijn vrouw de roerganger was. Nee zeiden ze: U bent de schipper, u moet blazen. Wederom na protest toch geblazen en weer was alles in orde.

Dus nu is de vraag ? Wie moet er alcohol vrij zijn ? De roerganger of de schipper? In mijn 2e geval was ik mooi de pineut geweest als ik met een slok teveel op in mijn luie stoel achterover zou liggen en mijn vrouw met haar nuchter gezicht keurig netjes de boot naar de tuishaven brengt.

Proost
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Slokje op !

Berichtdoor henkvd » 11 Jan 2014, 11:46

Bericht door henkvd » za 03 nov 2012, 22:54

De wetgeving lijkt hier een beetje krom, het antwoord is de schipper en degene die stuurt, in het laatste geval had je dus beiden moeten blazen als daar aanleiding toe gevonden wordt. Het had dus in het tweede geval fout kunnen gaan als de blaastest positief was geweest.
In het vervolg is dus je vrouw de schipper als deze situatie zich voor doet als zij achter het roer zit.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Slokje op !

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jan 2014, 11:46

Bericht door vuuren1 » zo 04 nov 2012, 00:16

De eigenaar hoeft geen schipper te zijn, wie -het bevel- voert en de navigatie in handen heeft is op dat moment de schipper, of niet?

Ik kan dat wel aannemelijk maken: Mijn vrouw heeft 2 vaarbewijzen ik ik niet.
Ze is alles vergeten en kan alleen rechtuit varen, maar daar gaat het nu niet over :lol:

De wetgeving is toch krom omdat ik zelf (ooit voor de lol) papieren heb gehaald die de eisen van de zeevaart plus de binnenvaart afdekken (smbw).
Dat is o.a. bedoeld voor de havendienst, loodstenders e.d. schepen die zowel op zee als op binnenwateren varen.
Toch krijg ik alleen de beide vaarbewijzen nadat ik de module BPR van het vaarbewijs voor jachtjes heb gehaald.
In die opleiding zat heus het BPR en RPR deel maar op de cijferlijst is dat samengevoegd onder het ZAR (zee aanvarings regelement) en de pennenlikkers kijken daar alleen naar..

Dus op mijn boot is mijn vrouw de gediplomeerde schipper en ben ik de beunhaas.. 8-)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Slokje op !

Berichtdoor henkvd » 11 Jan 2014, 11:46

Bericht door henkvd » zo 04 nov 2012, 00:38

Idd krom, of heeft de landrot die dit verder op papier gezet heeft, klakkeloos aangenomen dat de schipper degene is die aan het roer staat ?
Alleen laat bovenstaand voorbeeld zien dat de uitvoerende de term schipper wel juist interpreteren.



@ Hans het probleem van de papieren ken ik ook, wel gexemanineerd echter viel dat toen idd onder het ZAR en werd de rest wel getoetst alleen niet als zodanig benoemt en dat we klein vaarbewijs 2 cadeau krijgen bij het behalen van klein vaarbewijs 1.
Vaar ik beroepsmatig bv IJmuiden binnen vanaf zee dan voel doe ik aan de papier eisen, doe ik het zelfde recreatief met een snelle motorboot dan ben ik in overtreding. In beide gevallen is de snelheid > 20 KM
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Slokje op !

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jan 2014, 11:47

Bericht door vuuren1 » zo 04 nov 2012, 00:50

Dat bedoel ik..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Slokje op !

Berichtdoor gast » 11 Jan 2014, 11:47

Bericht door ... » zo 04 nov 2012, 10:33

De schipper is verantwoordelijk, vandaar dat je moet blazen. In dit geval , en zoals Henk al zegt, je vrouw is schipper en bestuurder op moment van controle.
Dit gaat niet op als je een snelle boot hebt en de bestuurder heeft geen vaarbewijs en de schipper wel.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Slokje op !

Berichtdoor ..... » 11 Jan 2014, 11:47

Berichtdoor m-bosch » zo 04 nov 2012, 11:12

henkvd schreef:
Idd krom, of heeft de landrot die dit verder op papier gezet heeft, klakkeloos aangenomen dat de schipper degene is die aan het roer staat ?
Alleen laat bovenstaand voorbeeld zien dat de uitvoerende de term schipper wel juist interpreteren.



@ Hans het probleem van de papieren ken ik ook, wel gexemanineerd echter viel dat toen idd onder het ZAR en werd de rest wel getoetst alleen niet als zodanig benoemt en dat we klein vaarbewijs 2 cadeau krijgen bij het behalen van klein vaarbewijs 1.
Vaar ik beroepsmatig bv IJmuiden binnen vanaf zee dan voel doe ik aan de papier eisen, doe ik het zelfde recreatief met een snelle motorboot dan ben ik in overtreding. In beide gevallen is de snelheid > 20 KM



Henk,
Als ik voorgaande lees dan komt bij mij de volgende vraag op
Mijn zoon heeft zijn diploma Kapitein Rijn en Binnenvaart gehaald op het STC te Rotterdam. Inmiddels is hij in het bezit van een groot vaarbewijs voor de binnenvaart. Momenteel is hij stuurman op een binnenvaarttanker. Hij heeft geen vaarbewijs 1 en/of 2 voor snelle jachten. Mag hij nu wel of niet met een snelle motorboot varen. (in ons geval met mijn zodiac met 10 pk)?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Slokje op !

Berichtdoor henkvd » 11 Jan 2014, 11:48

Bericht door henkvd » zo 04 nov 2012, 11:19

Ja,met het groot vaarbewijs is dat tegengestaan, in ons geval ging het zo gezegd om zout waterpapieren.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Slokje op !

Berichtdoor quichot » 11 Jan 2014, 11:48

Bericht door quichot » zo 04 nov 2012, 15:51

Artikel 1.02.
1. Een schip moet zijn gesteld onder het gezag van een persoon die het schip voert. Deze persoon wordt hierna aangeduid als schipper.

Dus volgens het BPR is degene die aan het roer staat en bevoegd is het schip te besturen, op dat moment de schipper.

Anders ligt het wanneer een persoon zonder de vereiste bevoegdheid aan het roer staat. Dat mag, mits 16 jaar of ouder, en alleen onder de verantwoordelijkheid van een bevoegd persoon die op dat moment formeel de schipper is. Die moet dan uiteraard bekwaam zijn diens bevoegdheid te laten gelden. Anders gezegd: hij mag niet bezopen zijn.

Als je vrouw een vaarbewijs heeft (of je schip niet vaarbewijsplichtig is) was ze op dat moment de schipper, en hadden de agenten het dus bij het verkeerde eind.
Ga maar na: als je vrouw bij die controle wettelijk gezien het schip zelfstandig mocht besturen, en jij zat niet aan boord, maar ergens aan de wal een stuk in je kraag te drinken, zouden ze dan een collega naar die kroeg sturen voor een blaastest?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Slokje op !

Berichtdoor ..... » 11 Jan 2014, 11:49

Bericht door m-bosch » zo 04 nov 2012, 22:53

quichot schreef:
Artikel 1.02.
1. Een schip moet zijn gesteld onder het gezag van een persoon die het schip voert. Deze persoon wordt hierna aangeduid als schipper.

Dus volgens het BPR is degene die aan het roer staat en bevoegd is het schip te besturen, op dat moment de schipper.

Anders ligt het wanneer een persoon zonder de vereiste bevoegdheid aan het roer staat. Dat mag, mits 16 jaar of ouder, en alleen onder de verantwoordelijkheid van een bevoegd persoon die op dat moment formeel de schipper is. Die moet dan uiteraard bekwaam zijn diens bevoegdheid te laten gelden. Anders gezegd: hij mag niet bezopen zijn.

Als je vrouw een vaarbewijs heeft (of je schip niet vaarbewijsplichtig is) was ze op dat moment de schipper, en hadden de agenten het dus bij het verkeerde eind.
Ga maar na: als je vrouw bij die controle wettelijk gezien het schip zelfstandig mocht besturen, en jij zat niet aan boord, maar ergens aan de wal een stuk in je kraag te drinken, zouden ze dan een collega naar die kroeg sturen voor een blaastest?




Samengevat is dus degene die achter het roer staat en daartoe bevoegd is tevens de schipper. Alleen hij of zij moet meewerken aan de alcoholcontrole
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten