Pagina 1 van 3

cruise schip loopt op rif

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2012, 13:31
door Klaas
http://nieuws.nl.msn.com/buitenlands-ni ... ruiseschip

leuk tochtje op zee einigd niet leuk zo.

Re: criuse schip loopt op rif

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2012, 14:57
door adventure1
Ik ben toch heel erg benieuwd naar de oorzaak van deze ramp, als ik zo de verhalen lees dan lijkt het er op dat ze door een navigatiefout te dicht onder de kust zijn gekomen.
Dat zou me niet verbazen, als je naar de foto's op internet kijkt tenminste, het schip ligt nu voor de haveningang van een kleine haven.

Vind het trouwens wel knap dat er zo weinig slachtoffers zijn, (zes tot nu toe) ik heb een keer een cruise op dit schip gemaakt en tijdens de oefening bleek de crew niet in staat om in het engels te communiceren en ging men nogal chaotisch te werk.
Heb daar nog een opmerking over gemaakt maar kreeg als opmerking dat ik dan beter een andere rederij kon nemen.

Re: criuse schip loopt op rif

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2012, 20:53
door henkvd
Even erg dicht tussen 2 rotsen door was wel een heel erg slecht idee, de afstand er tussen zeker niet meer dan 70mtr.
Ik vrees dat Capitano een hele slechte vrijdag de 13e had.


Daar tussen door varen, doe je alleen met een vissersboot, als je lef hebt, wat je er met een varend hotel doet, mag de Capitano denk ik heel vaak uit leggen, die kan alleen nog Capitano spelen op z'n eigen rubberboot als hij oud genoeg wordt.

Dat uitleggen valt in de praktijk ook wel mee , deze schepen hebben een VDR aan boord ( Voyage Data Recorder) voor passagierschepen wordt alles gemonitord, microfoons op de brug, gegevens piloot, log, dieptemeter,radars, marifoon audio etc een lul verhaal zit er dus niet meer in.

AIS track


Afbeelding

Kaart detail
Afbeelding

Re: cruise schip loopt op rif

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2012, 23:33
door Klaas
Wat ik begrepen had uit het blog van de NRC is dat de kapitein nog wel na dat hij water ging maken koers kust heeft geven om zoveel mogelijk mensen overlevings kans te geven. Maar het is in en in triest zoals het er bij ligt, zoon mooi schip. t water is er overigens wel super helder, dat maakt het zoeken wel makkelijker

http://www.nrc.nl/inbeeld/2012/01/14/cr ... yndication

Re: cruise schip loopt op rif

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2012, 01:34
door Bejakruiser
7kinderen schreef:. Maar het is in en in triest zoals het er bij ligt, zoon mooi schip. t water is er overigens wel super helder,


Je bedoelt denk ik dat het in en in triest is dat er zoveel mensen zijn omgekomen of niet?

Re: criuse schip loopt op rif

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2012, 08:56
door Klaas
Ind Frank dat ook uiteraard, het zijn gelukkig niet veel, maar elk slachtover is er 1 teveel. :(
Maar ook het aanblik van zoon mooi schip met 80 graden slagzei vind ik triest.

Re: criuse schip loopt op rif

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2012, 23:35
door vuuren1
Er zijn wss erg domme fouten gemaakt.
De feiten zullen uiteraard nog volgen. De eerste berichten gaan over het te dicht langs de kust varen.
Met recente zeekaarten en oplettende stuurlieden zou zoiets nooit mogen gebeuren.

Een site van een collega die al jaren strijd voert tegen de diplomawetgeving en het STCW verdrag:

http://www.mgbaltes.com/Maritiem/Schepen.html

Re: criuse schip loopt op rif

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2012, 23:40
door gast
Vanmiddag 1 van de passagiers op de radio.
De kapitein was al eerder van het schip af dan de opvarenden?!

Re: criuse schip loopt op rif

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2012, 23:54
door Klaas
tja en dat omdat de kapitien even naar de kust ging om een medewerker een plezier te doen zodat deze even naar zijn ouders kon zwaaien.
hoe bericht geving kan draaien naar nu dus blijkt. Niets dus om zoveel mogelijk mensen te redden. En dan ook nog als een van de eerste van boord zijn.

Re: criuse schip loopt op rif

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2012, 23:55
door vuuren1
De kapitein is altijd verantwoordelijk, ook als hij vrij van wacht is en ligt te slapen. Dat is de wet.

In dit geval lijkt het dat de kapitein zelf heeft besloten om deze koers in te zetten, dan is er ook geen omweg naar het beschuldigen van andere hoge officieren mogelijk.
Maar... Rederijen schuiven de schuld bij voorkeur af op de bemanning. Hun doel is om zelf buiten schot te blijven (zie mijn eerdere link).

In dit geval ligt de kapitein zwaar onder vuur, maar zo begint het altijd.
Ik denk dat die man flink de sigaar zal zijn, maar er komen vast en zeker op termijn nog meer details -boven water-.