cruise schip loopt op rif

algemene discussies

Re: criuse schip loopt op rif

Berichtdoor henkvd » 18 Jan 2012, 00:05

De onderzoekscommissie die dit gaat behandelen beschikt in ieder geval over veel data.
Schepen zijn uit gerust met een Voyage Data Recorder.
Deze leggen het volgende vast:
Brug communicatie dmv microfoons.
VHF communicatie
Radar beelden
GPS info
Log
Diepte meter
Autopiloot
Telegraaf info
Rudder info
waterdichte deuren
etc.....

Nauwelijks verschil met vliegtuigen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: criuse schip loopt op rif

Berichtdoor gast » 18 Jan 2012, 00:06

Buiten het feit dat een kapitein altijd de sigaar is, deze knakworst mogen ze wel kielhalen.
Heb je het geluidsfragment gehoord???

Wat een mafketel (en met excusses naar de ketel)
gast
 

Re: criuse schip loopt op rif

Berichtdoor henkvd » 18 Jan 2012, 00:09

www.nrc.nl/nieuws/2012/01/17/l...-aan-boord-verdomme/
Gesprek 1:
Kustwacht Livorno: “Concordia, we vragen u of alles oké is daar.”
Concordia: “Alles gaat prima.”

Gesprek 2:
Kustwacht: “Concordia. We vragen of alles goed is daar.”
Concordia: “Alles is goed. We hebben alleen een technisch mankement.”
Kustwacht: “Hoeveel mensen zijn er aan boord?”
Schettino: “Twee- à driehonderd.”
Kustwacht: “Hoezo zo weinig mensen? Ben je aan boord?’
Schettino: “Nee, ik ben niet aan boord omdat het schip aan het kapseizen is. We hebben het verlaten.”
Kustwacht: “Wat? Jullie hebben het schip verlaten?”
Schettino: “Nee. Wat bedoel je verlaten? Ik ben hier.”

Gesprek 3:
Kustwacht: “Je moet terugkeren aan boord. Beklim de ladder (touwladder), ga terug naar de het voordek en coördineer het werk.”
Schettino geeft geen antwoord
Kustwacht: “U moet ons vertellen hoeveel mensen er aan boord zijn, hoeveel vrouwen, hoeveel kinderen. Je moet de reddingsoperatie coördineren. Commandant, dit is een bevel. Nu heb ik de leiding, jij hebt het schip verlaten en nu ga je terug naar het voordek en coördineer je het werk. Er zijn al dodelijke slachtoffers.”
Schettino: “Hoeveel?”
Kustwacht: “Jij bent degene die dat mij zou moeten vertellen… Wat wil je gaan doen? Wil je soms naar huis gaan? Ga terug naar het voordek en vertel me wat er gedaan moet worden…”

Gesprek 4:
Kustwacht: “Luister, dit is De Falco van Livorno. Spreek ik met de kapitein?”
Schettino: “Ja.”
Kustwacht: “Zeg me uw naam.”
Schettino: “Ik ben kapitein Schettino, commandant.”
Kustwacht: “Luister Schettino, er zitten mensen vast aan boord. Welnu, jij moet met je reddingsboot naar de zijde van boot varen, daar is een ladder.”
Kustwacht: “Ga aan boord van het schip en vertel me, laat me weten hoeveel mensen daar zijn.”
Kustwacht: “Duidelijk? Ik neem deze conversatie op, kapitein Schettino.”
Schettino: “In dat geval commandant, moet ik u iets vertellen.”
Kustwacht: “Spreek luid alstublieft.”
Schettino: “Het schip, nou ja… ik zit er voor…”
Kustwacht: “Kapitein, spreek luid alstublieft.”
Schettino: “Commandant, het schip is momenteel gekanteld.”
Kustwacht: “Dat begrijp ik. Luister. Er zijn mensen die met de ladder naar beneden komen. Jij moet die ladder nemen in tegenovergestelde richting. Ga aan boord van het schip en dan vertel je mij hoeveel mensen er aan boord zijn en wat voor behoeften zij hebben. Duidelijk? Jij vertelt mij of er kinderen, vrouwen, en mensen met speciale behoeften hebben. En je vertelt me hoeveel er zijn van elke categorie…”
Kustwacht: “Is dat duidelijk?”
Kustwacht: “Kijk Schettino, je mag jezelf dan van de zee hebben gered, maar ik zal er voor zorgen dat jij door een hele zware tijd zult gaan… Ik zal er voor zorgen dat je heel veel problemen krijgt. Ga aan boord, verdomme.”

Gesprek 5:
Schettino: “Commandant, alstublieft…”
Kustwacht: “Niks… alstublieft. Nee, je gaat nu aan boord. Verzeker me dat je aan boord gaat.”
Schettino: (moeilijk te verstaan) “Ik ben hier bij de reddingwerkers. Ik ben hier. Ik ben nergens anders heen geweest. Ik ben hier.”
Kustwacht: “Wat ben je aan het doen kapitein?”
Schettino: “Ik ben hier de reddingswerkzaamheden aan het coördineren.”
Kustwacht: (valt de kapitein in de rede): “Wat ben je daar aan het coördineren? Ga aan boord en coördineer vandaar de reddingsoperatie. Weiger je dat te doen?”
Schettino: “Nee, nee, ik weiger niet.”
Kustwacht: “Je weigert aan boord te gaan? En waarom ga je niet aan boord?”
Schettino: “Ik ga, want er is nu aan andere motorboot (Lancia) gestopt.”
Kustwacht: “Je gaat aan boord. Dat is een bevel. Je kunt geen ander besluit nemen. Je hebt verklaard het schip te hebben verlaten. Nu heb ik de leiding. Jij gaat aan boord. Is dat duidelijk?”
Schettino: “Commandant…”
Kustwacht valt de kapitein in de rede: “Luister je niet naar me..”
Schettino valt de kustwacht in de rede: “Ik ga…”
Kustwacht: “Bel me meteen als je aan boord bent. Onze reddingscommandant is daar.”
Schettino: “Waar is jullie reddingscommandant?”
Kustwacht: “Mijn reddingscommandant is op het dek. Ga (het is te horen dat de kapitein oké zegt)…Er zijn al dodelijke slachtoffers, Schettino.”
Schettino: “Hoeveel doden zijn er?”
Kustwacht: “Ik weet het niet. Ik weet van één. Daarover heb ik gehoord. Jij bent degene die mij dat zou moeten vertelen, Jezus Christus!”
Schettino: “Ben je je er van bewust dat het donker is en we niets kunnen zien?”
Kustwacht: “Dus? Wil je naar huis gaan Schettino? Het is donker en dus wil je naar huis? Beklim de ladder en ga naar het dek.”
Kustwacht: “…en vertel me wat daar gedaan kan worden, hoeveel mensen er zijn daar, wat ze nodig hebben. Nu.”
Schettino: “Commandant, ik ben hier ook met de tweede gezagvoerder.”
Kustwacht: “Dan klimmen jullie beiden omhoog. Wat is zijn naam?”
Schettino: “Dimitris Christidis.”
Kustwacht: “Jij bent jullie gids. Ga aan boord, nu!”
Schettino: “Commandant… Ik wil aan boord gaan, er is alleen een andere reddingsboot hier… er zijn andere reddingswerkers… die zijn gestopt en zitten vast daar… nu heb ik andere reddingswerkers gebeld…”
Kustwacht: “Het is een uur geleden dat je me dat hebt verteld. Ga aan boord. Aan b.o.o.r.d.(spelt het). En je vertelt me onmiddellijk hoeveel mensen daar zijn.”
Schettino: “Oké.”
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: criuse schip loopt op rif

Berichtdoor Klaas » 18 Jan 2012, 00:10

ja en die waren niet van de lucht, er was nog iemand die iets kalmerend wilde zeggen, maar de man van de kustwacht sprak duidelijke taal. hij was heel erg :evil:
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: cruise schip loopt op rif

Berichtdoor Arthur » 18 Jan 2012, 12:16

De zoon van de eigenaar dacht ook dat hij varen kon, kijk en huiver, die golven stellen niks voor je moet alleen de boot op tijd omzetten http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... ftzIOeTeiE
Er is nog part 2 tm 5, op deze zie je hoe ze :oops: de boot eruittakelen http://www.youtube.com/watch?v=R2I93dHH ... detailpage
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: criuse schip loopt op rif

Berichtdoor gast » 18 Jan 2012, 17:55

Ach hoor de arme man nu, hij kon er helemaal niks aan doen.
Kan toch iedere badkuipkapitein overkomen, het per ongeluk in een reddingsboot vallen ](*,)
O en hij kon er niet meer uitkomen, de arme ziel.
gast
 

Re: criuse schip loopt op rif

Berichtdoor Klaas » 18 Jan 2012, 18:19

ja nee dat klopt,...... het was donker en hij kon de rand niet zien, en het schip was gekanteld.En hij was samen met zijn 2de man, dus ja dan laat je je mensen gewoon maar gaan en zorg je dat je zelf er ongeschonden uitkomt. Pasagiers o, een dode o goh wist ik niet.
DE L*L. :evil:
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: criuse schip loopt op rif

Berichtdoor Klaas » 18 Jan 2012, 19:04

hij had al eerder een klein foutje gemaakt.
zie de link http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... vkSKqOdsFw
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: cruise schip loopt op rif

Berichtdoor Klaas » 19 Jan 2012, 20:06

ik hoop voor die kapitein dat hij multimiljonair is. hij krijgt een hoge boete en de verzekering gaat ook de schade verhalen op de kapitein. En 6 jaar brommen.
ik zal eens kijken of we hier ook zoon t/shirt kunnen krijgen, "ga aan boord verdomme"
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: cruise schip loopt op rif

Berichtdoor vuuren1 » 22 Jan 2012, 00:38

Die kapitein ligt zwaar onder vuur maar op een dergelijk schip is de kapitein ook iemand die zich onder de passagiers moet mengen en hij loopt geen wacht.
(bij cruise rederijen is de eerste stuurman eigenlijk hetzelfde als een kapitein op een vrachtschip)

De dienstdoende officier van wacht is de man die de feitelijke navigatiefout heeft gemaakt.
Die schepen voeren vaker (te) dicht langs de kust (stond ook als reclame op de website van de rederij en is nu verdwenen!).

De route is vastgelegd middels AIS: http://www.nrc.nl/nieuws/2012/01/19/bek ... concordia/

Wat opvalt is dat ze de betreffende rotspartij fout naderen en later een correctie uit gaan voeren.
Dat wil met zo'n kolos niet op korte termijn en is daarmee met het afwenden de rots geraakt.
Net als bij de Titanic niet gebeurd is hadden ze er beter direct op kunnen varen, dan wordt het wel schrikken en een enorme bende, maar dan zou er voldoende drijfvermogen zijn in de overige compartimenten.
Ik ken de invulling van de waterdichte compartimenten van dit schip niet, maar gezien de (zichtbare) schade zouden de (afstandbediende) gesloten waterdichte deuren gesloten moeten worden/zijn en dan moet er voldoende drijfvermogen overblijven.

Ik weet dat communicatie bij calamiteiten op cruiseschepen (1000 man personeel!) een chronisch probleem is.
Dat die man dan -loog- tegen de rederij en de kustwacht kan heel goed onwetendheid zijn geweest.
Ze hadden na de fatale rots een elektrisch probleem omdat de Machinekamer vol liep. Wist die man veel..
Daarna was het over en viel alles stuk voor stuk uit.
Toch is er kennelijk nog energie geweest om het schip naar de kust te doen varen en aan de grond te zetten. Dat was een heel verstandige beslissing.

In de media wordt bijna uitsluitend gefantaseerd maar in de werkelijkheid is dat onderzoek vanaf de eerste minuut in volle gang. Alleen horen wij dat niet.
Er is al veel meer helder dan wij allemaal kunnen lezen en de schuld zal wellicht verdeeld worden over de rederij, de dienstdoende wachtofficier en de kapitein.
Hoe de verdeling ingevuld zal worden zullen we af moeten wachten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten