cruise schip loopt op rif

algemene discussies

Re: cruise schip loopt op rif

Berichtdoor gast » 22 Jan 2012, 07:56

Nou Hans, het heeft er alle schijn van dat de bewuste man wel degelijk verantwoordelijk is voor de koerswijziging.
gast
 

Re: cruise schip loopt op rif

Berichtdoor vuuren1 » 22 Jan 2012, 20:56

chaea schreef:Nou Hans, het heeft er alle schijn van dat de bewuste man wel degelijk verantwoordelijk is voor de koerswijziging.


De gezagvoerder is wettelijk gezien altijd verantwoordelijk voor alles wat er mis gaat.
Ook al zou de eigenaar naast hem op de brug staan en andere orders geven heeft de kapitein wettelijk gezien het laatste woord.
(in de praktijk werkt dat natuurlijk iets anders omdat die kapitein dan op een zijspoor wordt gezet..)

Deze afwijkende route werd door de rederij op hun website gepromoot omdat het zo'n mooi gezicht is met al die lichtjes.
Dat is er meteen afgehaald en de rederij ontkent nu alles om claims te voorkomen. Zo werkt dat.

Op het AIS kaartje zie je dat ze tijdens het richting kust varen (de afwijkende route) -ineens- stuurboord uit zijn gegaan (te laat).
Dat lijkt op onoplettendheid van de dienstdoende stuurlieden. Dat is helemaal fout.

Italiaanse zeelieden staan hier niet bekend als -erg serieus-, maar in de tijd dat ik werkzaam was bij een inmiddels internationaal opererend opleidingsinstituut voor de zeevaart kwamen er werktuigkundigen van een heel bekende cruise-maatschappij bij ons op de simulatoren trainen omdat de onderlinge communicatie op zo'n groot schip te wensen overliet als er eens iets mis ging.
Wat wil je met meer dan 1000 personeelsleden?

Uiteindelijk zal de reder het wel grotendeels winnen van de kapitein (die zijn eigen jurist zelf mag betalen), maar dergelijke onderzoeken in NL zijn absoluut zeer grondig en worden bij de (nu anders genoemde) Raad voor de Scheepvaart tot in de treuren uitgezocht.
Kijk hier maar eens hoe een onderzoek (van meestal veel minder belangrijke bakkies) er aan toe gaat: http://www.raadvoordescheepvaart.nl/ind ... enu=5&id=8

De media schreeuwt nu van alles, daar hecht ik niet veel waarde aan.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: cruise schip loopt op rif

Berichtdoor gast » 22 Jan 2012, 21:04

Ik ben bekend met de aansprakelijkheid van de kapitein.
Media smullen van zulks soort verhalen en kloppen de boel natuurlijk flink op.
Maar ik heb het over de getuigenverklaringe van mensen die aan boord waren en natuurlijk de alleszeggende geluidstape.
Uiteraard zal de rederij ook eea te verwijten zijn, iig de aanstelling van deze kapitein die ervandoor gaat als zijn schip zinkt.
gast
 

Re: cruise schip loopt op rif

Berichtdoor vuuren1 » 22 Jan 2012, 21:43

De meeste getuigenverklaringen vertellen ons dat het personeel niet bekwaam was en o.a. de mensen terug naar hun hut stuurde.
Het personeel kon in korte tijd ook niet weten wat er echt loos was (= de bekende traagheid in communicatie op zo'n enorm schip).
Toen het licht uitviel was alles over, maar dat wist de kapitein nog lang niet en die moet dan -iets geruststellends roepen-.
Hij heeft nog eten besteld tussen de rots en het stranden.. Dan moet je of niet op de hoogte zijn van de feiten of hardstikke bezopen zijn (dat kan ook nog..).
Deze man is bij deze rederij in 2002 begonnen als.... Veiligheidsofficier..

Hij heeft het schip eerder verlaten om naar eigen zeggen de coordinatie vanuit een reddingsboot te regelen.
Die kustwacht-schreeuwer was er niet bij en een redding coordineren op 1 plekje aan boord van een schip met zware slagzij heeft echt geen toegevoegde waarde.
Dat hij per ongeluk in die sloep is -gevallen- is of verzonnen of hij was straal bezopen..
Verder wordt iemand kapitein na bewezen bekwaamheden (dat is inmiddels wereldwijd gestandariseerd) en een flink voortraject van leerling stuurman t/m eerste stuurman.
Hij is 52 jaar en een jaar of 5 kapitein (geweest..) dus reken maar uit.

Heel internet valt om van de negatieve verhalen over een kapitein, dat is smullen.
Ik heb onvoldoende feitenkennis en wil die man ook niet verdedigen maar uiteindelijk zal de soep voor hem niet zo heet gegeten worden als nu opgediend.

De beslissing het schip nabij de kust aan de grond te zetten heeft er voor gezorgd dat bijna iedereen er levend van af is gekomen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: cruise schip loopt op rif

Berichtdoor gast » 22 Jan 2012, 22:25

Laten we 1 ding vooropstellen, Italianen zijn allemaal schreeuwers, tenminste zo lijkt het. Het is een soort temperament wat ons nuchtere kaaskoppen vreemd is. Zo ben ik eenmaal op een terras Toarmina (Sicillië) weggeblazen door dit temperament omdat ik per ongeluk een Birra Morelli bestelde ipv Moretti. Ober met de duim en wijsvinger tegenelkaar ligt door de knieën met zijn gezicht op 15 cm van mij Birra Mo RE TTI roepend. Ik was als een muis zo klein.

De schreeuwende di Falco (meende ik) was een echt Italiaantje.
Er zijn ook diverse verklaringen van reizigers over de kapitein waaronder van een Nederlandse laatst op de radio.
Verder zijn de verhalen van de kapitein ook ronduit apart en verwerpbaar, de plotseling overstekende rots die volgens hem niet op de kaart stond, het per ongeluk struikelen samen met de stuurmannen in een reddingssloep, en het niet meer aan boord willen gaan om te coördineren.

Ik denk dat hij bezopen was..
Maar ik hoop voor de kapitein dat ik er met velen naast zit en dat hij echt een heldendaad heeft verricht.
gast
 

Re: cruise schip loopt op rif

Berichtdoor vuuren1 » 25 Jan 2012, 00:49

Inmiddels komt stuurman 1 ook een klein beetje om de hoek kijken in de media.
Die kapitein weet in een dergelijke cultuur van niks. Dat blijkt ook uit de berichtgeving.

Ooit was hij veiligheidsofficier en heeft hij mogelijk na de bewustwoording van de feiten ingegrepen en dat schip naar ondiep water gestuurd?

We wachten af..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: cruise schip loopt op rif

Berichtdoor Klaas » 25 Jan 2012, 01:35

Uit het telefoongesprek wat 10 min eerder was blijkt overigens dat hij nog aan boord was en gaf hij het aanal aan nog circa 300 mensen op, het wordt iig niet duidelijker op.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten