Stabiliteitsproef

algemene discussies

Stabiliteitsproef

Berichtdoor Byl54 » 05 Jan 2014, 15:04

Berichtdoor Byl54 » zo 22 jul 2012, 09:31

Beste heer Vuuren, watersporters,
Zag in een plaatselijk krantje een verhaaltje over een sloep die een stabiliteitsproef moest ondergaan, daar toe moesten op aan wijzigingen van de keurmeester 12 personen aan één kant plaats nemen. Ik zelf kom uit de automobiel industrie, je weet wel waar ze voor 8000 euro een compl. auto (met motor en stoelen en een dak) leveren, waar ze niet testen met van straat geplukte mensen. Daarom mijn vraag is deze bedrijfstak nog wel serieus te nemen en wordt het niet eens tijd dat er eens serieus naar de producten gekeken wordt?
groeten en denk aan het oliepeil
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Stabiliteitsproef

Berichtdoor vuuren1 » 05 Jan 2014, 15:05

Bericht door vuuren1 » zo 22 jul 2012, 20:39

De voor CE verplichte (praktische) stabiliteitsproef zal met -massa- moeten worden uitgevoerd.
Of dat nu met water gevulde kannen zijn of mensen maakt inderdaad niet uit.
Wel is er een vrij strikte procedure waaraan men zich moet houden.

De manier van beproeven doet mij ook knullig aan, vooral als er zo'n duur bureau aan komt rijden met tig waterkannen, een plankje met een gewichtje aan een touwtje en een plastic bak met een opgetekende gradenverdeling.
Toch volstaat die methode (plus de later gemaakte berekeningen met een veiligheidsmarge).

De stabiliteitseisen zijn er, de methode is omschreven en of men het allemaal correct uitvoerd moeten we maar geloven.
Bij steekproeven bleek dat een groot gedeelte nieuwe pleziervaartuigen niet aan de (alle) eisen voldeed.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten