snelheidscontrole

algemene discussies

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor sinty » 05 Jan 2014, 14:48

Bericht door sinty » wo 20 jun 2012, 21:34

als je alle kleine overtredinkjes goed zou keuren dan is er geen maatstaf meer , je kan ook met een klein beetje teveel alcohol op achter het stuur kruipen , maaaarrrrr, :?
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor gast » 05 Jan 2014, 14:48

Bericht door ... » do 21 jun 2012, 05:42

@Mijnheer Grootveld, ik schreef eerder al dat als je het wettelijk bekijkt TS een overtreding heeft begaan, dat is een feit en daar zijn we het over eens.
Maar hoe bekijk je het? Tussen het naleven van regels en de uitvoering hiervan zit een gebied met een gezonde tolerantie, hoe beoordeel je als wetsdienaar de situatie en is deze echt zo ernstig in de praktijk als in theorie geschreven staat op papier?
U heeft kennelijk een behoorlijke aversie tegen alles op het water wat ook maar iets van de regels afwijkt.
Uiteraard heeft u in theorie helemaal gelijk dat Ts de snelheid met 50% overschreed en op papier lijkt dat heel wat, 50% is heel veel maar in dit geval slechts 3 km, een minieme overtreding van een watersporter die niks geen kwaad in zin heeft. Daarnaast gaat de vergelijking naar het wegverkeer mank in dit voorbeeld, want als je op een weg rijdt waar je 6 kmph mag en je rijdt 9 kmph dan gaat hier nog een wettelijk correctie af en blijft er helemaal niet over van die 50 % omdat de overschrijding minimaal is.

@Sinty, regels moeten nageleefd worden en er zijn verschillende organisaties die er toezicht op houden.
Maar iedereen maakt kleine overtredingen veelal niet eens bewust, het zou toch niet best zijn dat je voor elke lichte overtreding een sanctie krijgt?
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor quichot » 05 Jan 2014, 14:48

Bericht door quichot » do 21 jun 2012, 07:42

@chaea, goddank houdt de wetgever geen rekening met onze 'gezonde toleranties'. Tussen 6 en 9 km/h zit een 'gezonde tolerantie' van 50%, en dat is op het water soms net teveel, punt. Probeer dat nou niet voor jezelf te rechtvaardigen door snelheidscorrecties bij het wegverkeer erbij te slepen, want @grootveld heeft gewoon gelijk: die 'gezonde tolerantie' komt erop neer dat 75 km/h in de bebouwde kom moet kunnen. Als iedereen naar believen overal zijn eigen persoonlijke 'gezonde tolerantie' inbrengt, dan kunnen we de regels beter afschaffen, want zoveel mensen, zoveel zinnen. Je wilt, om redenen die mij ontgaan, het gewoon wáár hebben dat je altijd wel een beetje te hard mag varen. Moet je tot zekere hoogte nóg zelf weten, maar zeur dan niet als de klpd daar anders over denkt.
Net zo goed als @sinty het wáár wil hebben dat je aan de Joppe rustig moet kunnen liggen. Nou, dat is dus niet zo. Om een of andere reden kan dat daar niet. Dat kan samenhangen met de bedding langs de oevers, de functie van het vaarwater als drukbevaren verbindingsroute, noem maar op. Jammer, maar dat is daar kennelijk de realiteit. En al heb je alle gelijk van de wereld, bij die realiteit kun je je beter neerleggen.
Overigens toont @sinty's voorbeeld wél haarscherp aan, dat het niet aan de overtreder is om op eigen houtje te bepalen dat 'gezonde tolerantie' niet tot overlast leidt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor Bejakruiser » 05 Jan 2014, 14:49

Bericht door Bejakruiser » do 21 jun 2012, 11:09

@quichot, daar heb je volkomen gelijk in. Ik denk dat iedere voor zich wel weet wanneer het wel of niet kan. Als ik naar mijzelf kijk dan rijd ik binnen de bebouwde kom altijd netjes de aangegeven snelheid. Maar kom ik op de snelweg een rustig stuk tegen dan is het beter als er niet gefiltst word ;) Maar staan ze daar wel toevallig te flitsen dan zul je mij niet horen klagen dat de boete te hoog of onterecht is.
Zo is dat op het water ook naar mijn idee. Liggen er boten langs de kade dan pas je daar je snelheid op aan. Staat er als maximale snelheid 9 en vaar je dat ook, maar zie je dat je zelfs dan nog te veel golven maakt dan pas je je snelheid nog meer naar beneden aan.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor sogna mi » 05 Jan 2014, 14:49

Bericht door sogna mi » do 21 jun 2012, 12:56

Ik pas mij altijd aan aan de omstandigheden ter plaatseen wel precies omdat ik niemand tot overlast wil zijn... deed iedereen dat maar, hoewel ik de indruk krijg dat "hier" vrijwel iedereen dat doet... Wat ik leuk vind is dat dit toch een discussie op gang brengt van 5 pagina,s in slechts drie en een halve dag... waarin bovendien veel emotie loskomt.
We zijn het met z,n allen grofweg toch eens dat overlast een breed te intepreteren woord is en dat dat voorkomen moet worden.... de discussie ...hahaha daar zijn we Nederlanders voor !
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Jan 2014, 14:49

Bericht door R.C.Grootveld » do 21 jun 2012, 15:13

chaea schreef:
U heeft kennelijk een behoorlijke aversie tegen alles op het water wat ook maar iets van de regels afwijkt.



Nee hoor, ik heb slechts een aversie tegen mensen met de "wat kan, moet kunnen, of het mag is niet relevant en je hebt er toch geen last van" mentaliteit.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor gast » 05 Jan 2014, 14:50

Bericht door ... » za 23 jun 2012, 08:45

sogna mi schreef:
Ik pas mij altijd aan aan de omstandigheden ter plaatseen wel precies omdat ik niemand tot overlast wil zijn... deed iedereen dat maar, hoewel ik de indruk krijg dat "hier" vrijwel iedereen dat doet... Wat ik leuk vind is dat dit toch een discussie op gang brengt van 5 pagina,s in slechts drie en een halve dag... waarin bovendien veel emotie loskomt.
We zijn het met z,n allen grofweg toch eens dat overlast een breed te intepreteren woord is en dat dat voorkomen moet worden.... de discussie ...hahaha daar zijn we Nederlanders voor !




We hebben het ook niet over de hufters die de boel op het water lopen te frustreren.
Maar gewoon mensen zoals wij met passie voor het water die lekker varen.
Omdat er zoveel watersporters zijn die net zoals wij van varen houden krijg je ook enorm veel verschillende meningen en interpetaties van wat overlast is, wat 99 watersporters niet als overlast zien kan 1 individu wel als overlast beschouwen. Tergkomend hierin op de beginpost, was dit geval overlast? hierin zullen de meningen verdeeld zijn maar volgens Ts niet. Daar gaan we dan vanuit dus dan blijft de snelheid over. Maar was de waterpolitie ook zo consequent geweest als het een warme zomerdag was met enorm veel vaarbewegingen? ik durf voor 99,9 % te stellen van niet omdat er veel meer en ergere overtredingen worden gemaakt. Daarom stelde ik eerder al dat verveling of "iets te doen hebben"de hoofdreden waren om Ts aan te houden voor een minieme overtreding.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor gast » 05 Jan 2014, 14:50

Bericht door ... » za 23 jun 2012, 08:54

quichot schreef:
@chaea, goddank houdt de wetgever geen rekening met onze 'gezonde toleranties'. Tussen 6 en 9 km/h zit een 'gezonde tolerantie' van 50%, en dat is op het water soms net teveel, punt. Probeer dat nou niet voor jezelf te rechtvaardigen door snelheidscorrecties bij het wegverkeer erbij te slepen, want @grootveld heeft gewoon gelijk: die 'gezonde tolerantie' komt erop neer dat 75 km/h in de bebouwde kom moet kunnen. Als iedereen naar believen overal zijn eigen persoonlijke 'gezonde tolerantie' inbrengt, dan kunnen we de regels beter afschaffen, want zoveel mensen, zoveel zinnen. Je wilt, om redenen die mij ontgaan, het gewoon wáár hebben dat je altijd wel een beetje te hard mag varen. Moet je tot zekere hoogte nóg zelf weten, maar zeur dan niet als de klpd daar anders over denkt.
Net zo goed als @sinty het wáár wil hebben dat je aan de Joppe rustig moet kunnen liggen. Nou, dat is dus niet zo. Om een of andere reden kan dat daar niet. Dat kan samenhangen met de bedding langs de oevers, de functie van het vaarwater als drukbevaren verbindingsroute, noem maar op. Jammer, maar dat is daar kennelijk de realiteit. En al heb je alle gelijk van de wereld, bij die realiteit kun je je beter neerleggen.
Overigens toont @sinty's voorbeeld wél haarscherp aan, dat het niet aan de overtreder is om op eigen houtje te bepalen dat 'gezonde tolerantie' niet tot overlast leidt.




Ik rechtvaardig niets en ik stel meermalen dat het een overtreding is, daar is verder geen discussie over mogelijk omdat het een geschreven wet is.
Je begrijpt kennelijk helemaal niet wat ik probeer duidelijk te maken, ik wil helemaal niet dat je te hard mag varen of rijden. Ik wil ook niet dat je schuin een zebrapad oversteekt, ik wil ook niet dat je je ID bewijs een keer niet op zak hebt, ik wil ook dat iedere fietser zijn hand uitsteekt als hij de bocht omgaat, ik wil dat iedere automobilist voor het wegrijden al zijn lampen controleert, ik wil dat elk schip de recenste BPR aan boord heeft, ik wil ook dat mijn buurman niet met 4 bier op lopend vanuit de kroeg naar huis gaat.

Maar het gebeurt dagelijks door iedereen, en dit zijn maar een handjevol overtredingen die van de wet bestraft dienen te worden.
Ik ben niet de man achter het glas met de paarse krokodil..jij wel?
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor quichot » 05 Jan 2014, 14:50

Bericht door quichot » za 23 jun 2012, 10:08

chaea schreef:
Ik ben niet de man achter het glas met de paarse krokodil..jij wel?




Nee, ik ben die krokodil! :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor quichot » 05 Jan 2014, 14:51

Bericht door quichot » za 23 jun 2012, 10:37

chaea schreef:
Maar was de waterpolitie ook zo consequent geweest als het een warme zomerdag was met enorm veel vaarbewegingen? ik durf voor 99,9 % te stellen van niet omdat er veel meer en ergere overtredingen worden gemaakt. Daarom stelde ik eerder al dat verveling of "iets te doen hebben"de hoofdreden waren om Ts aan te houden voor een minieme overtreding.




Nu ga je pakkans en onderbezetting op één hoop gooien met vermeende ambtelijke willekeur. Lijkt met 99,9% zekerheid niet staande te houden. Maar aan de borreltafel klinkt het heel plausibel! ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten