snelheidscontrole

algemene discussies

snelheidscontrole

Berichtdoor sogna mi » 05 Jan 2014, 14:16

Bericht door sogna mi » zo 17 jun 2012, 20:32

Gisteren ben ik aangesproken op de vecht door waternet/waterpolitie... ik vaar met mijn kotter pakweg 9 km per uur en veroorzaak nauwelijks enig rimpeltje in het water. ter plaatse is 6 km toegestaan.( 6 km is bij mij een stationair draaiende motor)
Ik heb overigens verder natuurlijk netjes ingehouden maar toen ik zei dat ik nauwelijks enige golf maakte (en dat is ook werkelijk zo) werd ik gebiedend aangesproken door bromsnor.
Ter verduidelijking , de gemiddelde motorboot maakt bij 6 km pu meer waterberoering dan ik bij 9 km.... het loopt als een kano.

Stelling, gaat het om de snelheid of gaat het om de overlast.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor gast » 05 Jan 2014, 14:16

Bericht door ... » zo 17 jun 2012, 20:38

Mooi hebben ze eindelijk een snelheidspiraat gepakt ;)

Maar even serieus, dit is natuurlijk mierenneuken op en top, 3 km te hard is nog niet eens een normale loopgang.
In dezen is het dus niet gek dat de burger een hekel krijgt aan de politie...
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor Wim Niessen » 05 Jan 2014, 14:17

Bericht door Wim Niessen » zo 17 jun 2012, 20:46

Onzin. Waarom denken dat regels alleen voor anderen van toepassing zijn. Omdat ik een kotter heb vind ik dat IK harder mag varen dan anderen of harder dan de limiet.
Snelheid is snelheid en het maakt dan ook geen verschil of je met een kotter of sloep vaart.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor Popeye » 05 Jan 2014, 14:17

Bericht door Popeye » zo 17 jun 2012, 21:05

sogna mi schreef:
Stelling, gaat het om de snelheid of gaat het om de overlast.




Volgens mij vaart daar zowat niemand met 6 km/uur, maar als je die snelheid kunt varen bij stationair draaiende motor heb je geen exuus. Dan heeft iemand met een speedboot die daar dertig vaart omdat hij dan minder golven maakt een beter exuus als het alleen om de overlast zou gaan.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor sogna mi » 05 Jan 2014, 14:17

Bericht door sogna mi » zo 17 jun 2012, 22:07

hohoho,....ik heb nooit gezegd dat ik vind dat ik het recht heb om harder te varen dan een ander., sorry meneer Niessen maar dat is onzin.
Ik stel alleen. dat ik geen overlast veroorzaak ...en dat ik dat ook niet wil.

De stelling die ik wil maken bedoelde ik anders, gaat het nu om de snelheid en veiligheid of gaat het om de overlast.

Wat wil men bereiken door mensen aan te spreken die miniem in overtreding zijn aan te spreken.
Nog geen 10 minuten verder kom ik een Ottenhome huursloep tegen die tegen volgas vaart op dezelfde vecht, (ik lag voor de tolbrug te Loenen te wachten en de beste man haalde mij in dus vaarde in dezelfde richting) .
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor gast » 05 Jan 2014, 14:17

Bericht door ... » ma 18 jun 2012, 05:19

@ Wim Niesen,

http://www.youtube.com/watch?v=2Rw27vcTHRw
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor Frieslandvaarder » 05 Jan 2014, 14:18

Bericht door Frieslandvaarder » ma 18 jun 2012, 05:31

vaar maar eens 6 kmh door de Engelenvaart in de zomer,richting ossenzeil, kijken of je de Tjonger haalt, denk het niet, wat je daar voor verwensingen naar je hoofd geslingerd krijgt. tjonge jonge.......
Met vriendelijke groet
Frieslandvaarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 13:37
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats:
info:

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor quichot » 05 Jan 2014, 14:18

Bericht door quichot » ma 18 jun 2012, 08:44

Het is verleidelijk om te zeggen: 'ach, die 3 kilometertjes...', maar die moet je wel in verhouding zien tot de snelheden waarmee gemiddeld gevaren wordt. Als het gros van de motorjachtjes kruist met 10 km/h, dan is 3 km/h wél bijna 1/3 langzamer. Het snelheidsverschil t.o.v. 9 km/h is zelfs 50%. We praten dus weldegelijk over substantiële verschillen.
Verder is het argument dat een boot met 6 km/h meer golfslag zou veroorzaken dan met 9 km/h volkomen uit de lucht gegrepen, en lijkt er te zijn bijgesleept om de overtreding te rechtvaardigen.
En zelfs al wás dat zo, het doet er helemaal niet toe: 6 km/h is 6 km/h, punt, en het gaat niemand aan om dat voor zichzelf niet geldig te verklaren, op grond van welke geweldig argument ook.
Ik vaar daar zelf geregeld. Er liggen veel arken die last hebben van schippers die lijden aan de automobilistenziekte om alles te moeten inhalen wat in hun ogen te langzaam gaat. Er daar zit ook het eigenlijke probleem: bij dat onnodige inhalen gaat niet alleen het gas er even op, maar wordt er ook veel te dicht langs de wal gescheurd, want er zijn ook nog tegenliggers. En dan krijg je zeker weer het slappe argument dat extra gas 'dus' alleen maar 'veiliger' is.
We zeuren hier regelmatig over vermeend wangedrag van anderen, maar we gaan piepen als de klpd onszelf er een keertje op aanspreekt. Dan gaat het niet aan naar anderen te wijzen die de dans ontspringen. Heel aardig trouwens dat ze het bij een waarschuwing hebben gelaten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor Tjeerd47 » 05 Jan 2014, 14:18

Bericht door Tjeerd47 » ma 18 jun 2012, 09:12

Maar dan moet je wel goed je snelheid kunnen meten, ik meet het met een GPS, ook al omdat het log nooit zo nauwkeurig is als een GPS.
Ik heb het log dan ook gedemonteerd, gebruikte het toch niet.

Ooit een een discussie met ome bromsnor op de westeinder gehad, die vond dat ik te hard zou varen met mijn zodiacje met een 4 pk 4takt motortje.
Het kwam erop neer dat een rubberbootje met een 4 pk altijd te hard kan....
Goed, ik in de politieboot, samen met mijn hond en de andere agent in mijn zodiac, vol gas er mee en bromsnor boos, ik zou wat gedaan hebben aan de motor, hij aan alle knopjes van de motor klooien, maar geen meter harder. :cry:
Op mijn opmerking dat hij maar eens moest kijken op zijn snelheids calibratie tabel aan de zijkant van zijn stuurstand, kreeg ik een opmerking dat ik niet zo bijdehand moest zijn.
Volgens brom is een GPS niet zaligmakend en hij zou mij een waarschuwing geven, helaas wilde ik per se een proces-verbaal van hem, zodat ik het via de rechter kon aanvechten.
Dat weigerde hij dan ook...slap he....
Ik had die stunt wel eens mee willen maken, samen voor de rechter, ik met een gps uitdraai, kijk rechter, 19,4 km/uur waar 20 mag, brom met een niet gecompenseerde log 26 km/uur :P
Tjeerd47
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 12:25
ligplaats:
info:

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor Bejakruiser » 05 Jan 2014, 14:19

Bericht door Bejakruiser » ma 18 jun 2012, 10:10

Ik vind 6km/h een snelheid van niets. Daarmee bedoel ik dus of ik nou 6 of 9 km/h vaar, lijkt mij niet echt een probleem qua veiligheid. En het is ook bijna niet te doen. Daarbij komt nog dat veel boten niet eens een snelheidsmeter (tov de bodem) aan boord hebben. Kom ik met +- 12- 14 km/h (met een motorboot) voorbij word het anders en is de boot ook niet 1,2,3 stil te leggen hiermee word het dus ook gevaarlijk.

Maar goed ik ben dan ook een waterpiraat :twisted:
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten