snelheidscontrole

algemene discussies

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor gast » 05 Jan 2014, 14:53

Bericht door ... » za 23 jun 2012, 21:25

Quichot,
Hoezo onderbezetting en willekeur op 1 hoop?
In het verkeer is het niet mogelijk om alle overtredingen te constateren of de overtreder aan te spreken, dit is bij drukke dagen op het water niet anders. Wat jij bestempeld als willekeur is bij mij niet anders dan de aard van de overtreding welke voorrang krijgt, is ook heel logisch lijkt mij. Nou op een drukke watersportdag hebben agenten het druk genoeg en dan zijn mensen als Ts totaal niet interessant om aan te houden, alleen al de tijd die men kwijt is aan een pietluttige overtreding terwijl er van alles om hen heen gebeurt waar ze dan niet tegen kunnen ingrijpen.
Ik zie het ook niet als onderbezeting op warme dagen maar meer als overbezetting op slechte dagen waardoor kleine overtredingen onder de loep gehouden worden.

Enne borrelpraat is een zwak tegenargument.(ik drink ook liever mijn borrel alleen achter in de tuin of op de boot zonder gewauwel van anderen ;) )
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor quichot » 05 Jan 2014, 14:53

Bericht door quichot » zo 24 jun 2012, 07:30

@chaea, ik herinner je er nog maar een keertje aan dat TS geen bekeuring heeft gekregen, maar alleen verzocht is om een beetje op z'n snelheid te letten. Dat komt dan misschien muggezifterig over, maar wat moet de politie dan wél doen als ze voor hun neus een overtreding constateren? Denken: 'ach dat is nou eenmaal die man z'n gezonde marge' en dan vriendelijk zwaaien?
Waar ik me tegen verzet, en wat ik borrelpraat noem, is de zekerheid (99,9%) waarmee jij weet dat de waterpolitie aan burgertje pesten doet als ze iemand aanspreken op een kleine overtreding. En dan heb ik het nog niet eens over die ondertoon van 'ga boeven vangen'.

Verder valt me op dat dit soort discussies altijd gaat over het oprekken van snelheidsgrenzen, zowel op de weg als op het water. Waarvoor is dat nodig?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor gast » 05 Jan 2014, 14:54

Bericht door ... » zo 24 jun 2012, 09:36

De stelling is overlast of overtreding.
Dat Ts geen bekeuring heeft gekregen komt alleen omdat de aard van de overtreding niet zwaar is en de agent toch net geen paarse krokodil meneer is.
Verder leg je nu jouw interpetaties van hoe je mijn stukken leest negatief in mijn mond terwijl ik nergens schrijf ga boeven vangen, ook niet in de ondertoon.
Dat jij het zo leest of wil lezen is jammer voor mijn inzet om duidelijk te maken wat ik bedoel.
Maar ergens heb ik het vermoeden dat je wel begrijpt wat ik bedoel maar dat er een ambtenaar in je schuilt die zich wat in de wiek geschoten voelt.


Owja, er was ooit ook een reclame (en ik ken hem helaas niet vinden op Youtube) van een beveilger die een zwerfer slapend aantreft in een portiek. Buiten is het ijskoud en het sneeuwt maar de zwerfer mag daar niet liggen en de beveilger moet daar op toezien. De beveiliger reikt met de hand naar de zwerfer wat ons de kijker doet vermoeden dat hij deze man wil gaan wegsturen maar ipv de zwerfer wakker te maken draait hij de radiotor omhoog zodat de zwerfer het lekker warm heeft.
De tegenhanger van de paarse krokodil, 2 uitersten die aangeven dat je heel strak kan reageren of heel erg los.
Het is voor velen een kunst om goed en menselijk met de regels om te gaan en ze tot uitvoer te brengen zonder in een hokje als tot de letter tot uitvoer te brengen.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor quichot » 05 Jan 2014, 14:54

Bericht door quichot » zo 24 jun 2012, 10:13

chaea schreef:
Maar ergens heb ik het vermoeden dat je wel begrijpt wat ik bedoel maar dat er een ambtenaar in je schuilt die zich wat in de wiek geschoten voelt.




Ja, dat moet het haast wel zijn. Dat ik daar nou niet zelf op ben gekomen! ;)

Maar nogmaals mijn vraag: waarom gaat dit soort discussies altijd over het oprekken van snelheidslimieten? Toch niet omdat er ergens ook nog een stout jongetje in ons schuilt hoop ik, want dan wordt het wel érg druk in m'n hoofd, zo samen met die ambtenaar.
Stel nou eens dat de wetgever zegt: die chaea heeft helemaal gelijk, we voegen ons naar die marge waarover we niet moeten zeuren. We maken officieel bekend dat we 6 pas handhaven vanaf 8, en 9 vanaf 11 km/h. Zijn we dan van dat gesodemieter af denk je?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor gast » 05 Jan 2014, 14:54

Bericht door ... » zo 24 jun 2012, 11:32

Ik wil de snelheidslimiet niet optrekken en ook hoeft de wetgever mij geen gelijk te geven.
Ik heb het over een grijs gebied waarin je als controleur van wat voor wet of regel dan ook op kan anticiperen naar de situatie of aard van de overtreding van dat moment.

Maar waarschijnlijk kmen we er eerder uit aan de borreltafel dan hier O:)
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor quichot » 05 Jan 2014, 14:55

Bericht door quichot » zo 24 jun 2012, 11:56

chaea schreef:
Maar waarschijnlijk kmen we er eerder uit aan de borreltafel dan hier O:)




Prima idee! De absolute waarheid is zwart, noch wit. Daarom heet het een grijs gebied. Dus daarbinnen moet de klpd een overtreding per geval kunnen beoordelen zonder altijd maar weer gelijk beticht te worden van mierenneukerij. Te hard varen staat hoog in de ergernissentoptien. Ik ben geen ambtenaar, maar ik nam het wel op voor die jongens die daar een keertje wat van zeggen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor gast » 05 Jan 2014, 14:55

Bericht door ... » ma 25 jun 2012, 05:38

Kijk je begijpt mij dan toch (deels dan)
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten