Marifoon

algemene discussies

Re: Marifoon

Berichtdoor quichot » 24 Jul 2023, 10:00

bas schreef:Maar misschien toch is wat meer in de materie verdiepen.

Vanwaar deze suggestie dat ik er niet voldoende van weet, na 40 jaar praktijkervaring?
In het zeer begrijpelijke, voor iedereen leesbare boekje dat ik destijds van de ptt kreeg, stond alles wat ik moest weten over hoe en wanneer de marifoon te gebruiken, en op welke kanalen. Op need to know basis. En heel erg moeilijk is dat niet. Als ik van 10 naar 22 moet, draai ik aan een knop tot het pijltje op 22 staat. Moet ik daar dan de frequentie van weten? Waarom?
Ik heb inderdaad niet het flauwste benul hoe het apparaat inelkaar zit, geen idee over de frequenties waarop het uitzendt. Boeien! Leuk voor hobbyisten.
Maar ik weet wel feilloos wat ik moet zeggen, wanneer, waar, en onder welke omstandigheden. Dat leer je op geen enkele cursus. Dat leer je alleen in de praktijk.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Jul 2023, 10:04

Kwokko schreef:en de E van Egoisme.

Nee, van Egocentrisme . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor bas » 24 Jul 2023, 12:31

Vanwaar deze suggestie dat ik er niet voldoende van weet, na 40 jaar praktijkervaring?

Omdat dit argument helemaal niets zegt. Zelf rekenen leren en 40 jaar volhouden dat 1+1 =3 is, is ook 40 jaar ervaring. Daarom zijn er ook onderwijsinstellingen en een leerplicht ingevoerd, zodat je een beetje theoretische kennis hebt over het hoe en waarom allemaal.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor quichot » 24 Jul 2023, 17:10

bas schreef: Zelf rekenen leren en 40 jaar volhouden dat 1+1 =3 is, is ook 40 jaar ervaring.

Sorry, maar hier staat wartaal.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon

Berichtdoor ad gevers » 24 Jul 2023, 17:32

Amersfow schreef:Op binnenwateren kun je je prima redden zonder marifoon.


Ik maakte meermalen mee, dat de sluiswachter riep, ΅kan iemand zeggen dat die twee eerste jachies voorin tegen de deur
motten liggen?"
ad gevers
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 18:24
Woonplaats: NULAND
ligplaats: Lith
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor quichot » 27 Jul 2023, 10:41

Sluiswachter die een ander zijn werk laat doen? Luie sluiswachter.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon

Berichtdoor kajoe » 27 Jul 2023, 11:05

ik vind het kortdoor de bocht ,,die sluis wachter probeert in ieder geval om contact te krijgen .
veel jachten gaan direct weer naar een ander kanaal dus kan je ze niet vertellen hoe en wat ,,ook vaak melden ze zich niet met naam dus tja dan moet je wat als je e een aanwijzing wil geven hoe te gaan liggen waar enz krijg je geregeld geen antwoord heel jammer ,en dan heb je er die zo wie zo niet doen wat de bediening zegt .
het ergste is dan ook die genen die geen marifoon hebben als je ze dan even snel tussendoor er in wil laten blijven ze rond hangen ook de grote vaart weet dan niet waar e aan toe zijn ook al sta je te brullen door de luispeaker word er vaak niet gereageerd tja uiteindelijk kmt het er op neer dat het de volgende schutting word en dan zijn ze ook weer gepikeerd .
kajoe
 
Berichten: 1391
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor quichot » 27 Jul 2023, 11:28

Ja, dat is ook wel weer waar. Zo had ik nog niet bekeken. Ik herinner me wel van vroeger dat er veel meer gebruik gemaakt werd van de luidsprekers. Op kleinere sluizen werd je ook wel eens gewenkt door de sluiswachter.
Op bruggen trouwens nog steeds. Onder druk van het wegverkeer moedigen brugwachters me met armgezwaai steeds vaker aan om de gang er al in te zetten zodra de klephoogte dat toelaat. Hoezo wachten tot rood uitgaat? Maar als ik op eigen in initiatief opvaar bij roodgroen kan me dat weer net zo makkelijk op een standje komen te staan: "Jonge Willem, weet u de betekenis van roodgroen niet?''
Als recreant doe je het niet gauw goed, denk ik weleens.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon

Berichtdoor Svalk » 27 Jul 2023, 11:39

ad gevers schreef:
Ik maakte meermalen mee, dat de sluiswachter riep, ΅kan iemand zeggen dat die twee eerste jachies voorin tegen de deur
motten liggen?"



En ?? is dit "het argument"om dan maar een marifoon verplicht aan boord te hebben en ook nog goed werkend neem ik aan ? Wat is nu het probleem om even tegen een mede-watersporter te zeggen wat de bedoeling is ? Zoals eerder gezegd, vorig jaar van Wilhelmshafen naar Akkrum gevaren zonder gebruik van een marifoon, echter, had wel 2x de telefoon nodig om iets geopend te krijgen.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Marifoon

Berichtdoor peter68 » 27 Jul 2023, 14:55

had wel 2x de telefoon nodig om iets geopend te krijgen.

Dat is toch wel een geweldige uitvinding de mobiele telefoon krijg je ook veel mee voor elkaar.

Denk dat het Marifoon examen daarom ook niet meer zo populair is om het te gaan halen voor de pleziervaarder die af en toe eens op een grote rivier vaart.
Als er echt hoge nood is, denk ik dat de meeste mensen toch de mobiele telefoon pakken en 112 gaan bellen.
peter68
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 16 Dec 2017, 18:20
ligplaats: box7
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten