ErikH schreef:Moet je me toch eens uitleggen, heb altijd begrepen dat elke energieomzetting rendementsverliezen heeft. 3 stappen extra ( met bijbehorende verliezen)
Ouderwets; Brandstof - verbranding - rotatie
DE; Brandstof - verbranding - rotatie - dynamo - motor - rotatie
Gr.
Erik
Uiteraard kent elke omzetting verliezen, maar het rendement van een generator en e-motor (zeker de moderne 3~ AC variant) is vele malen groter dan dat van een versnellingsbak.
Nogmaals: Ooit een trein met een versnellingsbak gezien.
Ik zeg niet dat het voor de scheepvaart per definitie een goede oplossing is, maar ik denk dat het zeker voordelen kan hebben.
Alleen al het ruimte aspect: 4 Relatief compacte motoren, ergens in loze hoekjes weggestopt en een E-Motor helemaal achterin, vlak bij de schroef.
Ben je wel een hele, lineaire aandrijflijn kwijt..... Om over de wrijvingsverliezen van die aandrijving (schroefas, tandwielkast etc) maar te zwijgen