Guido heeft wel degelijk een punt.
Ik zit niet in een onderzoekscommissie, maar als je logisch nadenkt snijdt het wel degelijk hout.
Stapel maar eens van die vierkante legoblokjes op elkaar.
Zo eentje met vier nokjes.
En probeer de stapel in de hand te houden zonder dat de stapel omvalt terwijl je je hand heen en weer kantelt.
Legoblokje zitten goed aan elkaar vast, dat weet iedereen.
Twee op elkaar is geen probleem.
Drie ook niet.
Tien ook niet.
Maar er komt een punt dat de stapel breekt.
Gewoon een kwestie van topzwaar en de de nokjes van de steentjes die het niet meer kunnen houden.
Containerrederijen zijn net kinderen: De mijne is groter dan de jouwe.
En zo gaan ze maar door met nog grotere schepen bouwen.
Ze zetten de containers al aan de randen van het het dek, zodat het net lijkt of hij vol geladen is, terwijl er in het midden niets staat.
Wel een grote boot maar geen lading.
Zoek maar eens op een luchtfoto van (bijvoorbeeld) de MSC Zoe.
Ik denk (ja, een aanname inderdaad) dat men gewoon te ver doorgeschoten is.
De Zoe kan ze maar liefst tien hoog bovendeks stapelen.
De hoogte van een container is iets meer dan 2.50 m (als ik het zo uit mijn hoofd zeg)
Dan hebben we het over een stapel van van meer dan 25 meter hoog, nog eens boven het vrijboord van een metertje of (gokje) 8?, 10?
Effe makkelijk rekenen: dat is dus 35 meter boven het zeeniveau.
Denk je eens in wat die iele twistlockjes en sjorstangen daar bovenin te verduren hebben gehad.
Dat zijn enorme krachten.
Ik denk dat het gewoon teveel geworden is.
En ja, ik denk dat de Raad voor Transportveiligheid ook met die conclusie zal komen.
(En met nog veel meer, maar dat zal de tijd leren.)